ارسال کننده: روح الله مریخ پور
تاریخ ارسال: 1387/2/9

 ابر خشت Super adobe

نادر خلیلینادر خلیلی طراح و آرشیتکت مشهور و صاحب سبک ایرانی در سن 72 سالگی در مارس سال 2008 بر اثر عارضه قلبی در گذشت.

مشهور ترین اثر نادر خلیلی خانه های خشتی ویژه ایست که او آنها را "سوپر خشت" نامیده بود. او همکاریهای فراوانی را با ناسا جهت بررسی امکان استفاده از این نوع خانه ها در کرات دیگر و به خصوص کره ماه داشت.

سوپر خشت: سیستم سازه ای کیسه های خاک و سیم خاردار:
بیشتر خانه های خشتی قادر به تحمل زلزله ها و بادهای طوفانی و شدید نمی باشند. بنابر این نادر خلیلی یک سیستم سازه ای یکپارچه بزرگ از جنس خشت پخته را تصور کرد که کل مجموعه خانه را در بر گیرد. این سیستم و روش ساخت آن شامل کیسه هایی از خاک است که بعد از چیدمان مشخص و مسلح شدن به وسیله سیم خاردار، از داخل خانه تحت حرارت قرار گرفته و تبدیل به یک خانه سرامیکی مسلح و بسیار مستحکم می شود. نادر همچنین با بکار گیری ترفندی بسیار زیرکانه سفال بزرگ خود را با لعاب تزیین کرد و هنر سفالگری ایرانی را به کمال در اثر خود نمایان ساخت. او در مرحله بعد فضای درون خانه را با لعاب خام و با فرم های دلخواه خود پوشش داد و از درون خانه حرارت داد، خانه سفالی نادر در این روش دارای نقوش زیبایی از لعاب های زیبا به رنگ ها و نقوشی بود که او می خواست.

ابر خشت

ابر خشت

ابر خشت

ابر خشت

ابر خشت

ابر خشت

نادر به عنوان یکی از 9 فرزند خانواده در تهران متولد شد. او در رشته شعر و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. در سال 1950 به استانبول ترکیه مهاجرت کرد و در دانشگاه تکنیکال استانبول در رشته مهندسی و معماری شروع به تحصیل کرد. در سال 1960 نادر به یالات متحده رفت و در لوس آنجلس ساکن شد. او خیلی زود شیفته طراحی سازه آپارتمان های بلند و پارکینگ های طبقاتی بزرگ شد. بنابر این در سال 1970 برای مطالعات خود بر روی خانه های روستایی ایرانی به ایران باز گشت، خانه های ساده ای که بسیار با طبیعت اجین بود.

خلاقیت او در زمینه "خانه های خشت و گلی و توسعه جهان سوم" در سال 1991 او را به تأسیس انستیتو cal-earth واقع در هسپریای کالیفرنیا هدایت کرد که در آنجا به دانشجویان آموزش داده می شود که چگونه خانه هایی را که او با الهام از فرم بناهای سنتی طراحی کرده است، بسازند.

منبع: http://www.designboom.com/weblog/read.php?CATEGORY_PK=&TOPIC_PK=2775



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=279&rnd=3064