ارسال کننده: حامد كهن
تاریخ ارسال: 1387/5/25

 قدمی دیگر به سمت طراحی اشیاء نامرئی

نامرئیدانشمندان می گویند یک گام به تولید موادی که می توانند افراد و اشیا را نامرئی کنند، نزدیک تر شده اند. به گزارش آسوشیتدپرس، پژوهش گران برای اولین بار نشان داده اند که می توانند اشیای سه بعدی را با استفاده از مواد به طور مصنوعی مهندسی شده که جهت نور را در اطراف اشیا تغییر می دهد، نامرئی کنند. پیش از این آنها تنها توانسته بودند که اشیای بسیار نازک دوبعدی را نامرئی کنند.

این یافته ها که به وسیله دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به سرپرستیی شیانگ ژانگ، به دست آمده است قرار است این هفته در نشریه های Nature و Science منتشر شود.

ما اشیا را به این علت می بینم که نوری که به آنها برخورد می کند، پراکنده می شود، و مقداری از این نور بازتاب یافته به چشم ما می رسد. در این شیوه پنهان کردن از موادی به نام متامتریال (metamaterial) استفاده می شود که امواج نور، رادار و سایر امواج را از اطراف یک شیء عبور می دهند، همان طور که آب در اطراف یک سنگ صاف در یک نهر جریان می یابد.

متامتریال ها آمیزه ای از فلز و مواد صفحه مدار مانند سرامیک، تفلون یا کامپوزیت فیبر هستند. این مواد طوری طراحی شده اند که نور مرئی را به طریقی غیر از مواد عادی تغییر مسیر می دهند. دانشمندان در تلاش هستند که از این مواد برای خم کردن نور در اطراف اشیا به طوری استفاده کنند، که این اشیا بازتاب یا سایه ای نداشته باشند.

این شیوه با تکنولوژی استیلت متفاوت است که یک هواپیما را با کاهش دادن سطح مقطع در دسترس رادار و مشکل کردن ردیابی آن نامرئی می کند.

منبع: http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=63968
+ ویرایش



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=337&rnd=3616