ارسال کننده: سیده مونا حسینی مقدم
تاریخ ارسال: 1387/6/19

 هنر بسته بندی کالا و نمونه های بسته بندی زیبا

تحریک دید یک مشتری یک از اهدافی است که هنر بسته بندی دنبال می کند. درست است که در اغلب موارد بسته بندی ها دید درستی از محصول را نمی توانند به مشتری ارائه دهند اما می توانند احساسات آنها را تحریک نموده و به راحتی با خریداران ارتباط برقرار نمایند.

وجود خلاقیت به عنوان یکی از شاخصه های اصلی بسته بندی از عوامل مهم تأثیر گذاری محصول به شمار می آید. طراحی گرافیکی بسته های محصولات بی شک یکی از مهم ترین و مشکل ترین گرایش های گرافیک به شمار می آید و دلیلش هم کاملا مشخص است. نوع کار خروجی شما (که مطمئنا یک کار گروهی است !) در معرض دید و قضاوت هزاران مصرف کننده و یا کارشناس شرکت تولید کننده قرار خواهد گرفت و ظرافت طرح شما و منحصر به فرد بودن آن بسته به نوع موضوع تبلیغ تنها چیزی است که چشم آنها را نوازش خواهد داد.

امروزه به هر کالایی که نگاه می کنید نمای خاصی از نمایش در آن رده را مشاهده می کنید. از آنجایی که بیشتر مردم در انتخاب نوع کالای خود به دلیل رقابت سخت شرکت های تولید کننده در نوعی سردرگمی نسبی به سر می برند و توان ارزیابی محصولات در زمینه هایی مانند لوازم شوینده، آرایشی، غذایی و … به دلیل هم سطح بودن شرکت های تولید کننده اصلی و یا خود ماهیت محصول را دارا نیستند. اینجاست که یک ایده نو برای نمایش محصول شرکت خاصی گوی سبقت را از دیگران برده و در بازه زمانی مشخصی منجر به سود هنگفت از فروش محصول مورد نظر برای آن شرکت خواهد شد.

غیر از مواردی که بیان شد مولفه هایی چون مقاوم بودن بسته بندی بسته به نوع کالای هدف نیز بر ارجحیت یک بسته بندی تجاری کمک شایانی خواهد کرد. به همین علت در کنار مختصصین گرافیک حتما باید از افراد آگاه به این امور هم استفاده کافی صورت بپذیرد. هر تولیدی بسته به ماهیت خود رنگ خاص خود را می طلبد و طراح می بایست با دانش و اطلاع کافی دست به انتخاب رنگ بزند.

طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین زیرشاخه های هنر تبلیغات است و نقش ارزنده ای را در جریان اقتصادی جوامع بازی می کند. باید تأکید شود که صادرات کالاها بیش از آنکه به کیفیت محصول وابسته باشد در گرو طراحی خوب بسته بندی و مورد پسند خریدار است. طراحی لوگوی مناسب و متناسب با موضوع تولیدات، بر اساس معیار های بین المللی و عاری از هرگونه کپی برداری، نهایت استفاده از واژه "نوآوری"، استفاده از فونت های خاص به گونه ای که ماهیت زمانی و ملیتی محصول را مشخص کند، آشنایی به تاریخچه محصول و از همه مهم تر هنر تبلیغات با آن معیار های علمی اش (دانش تبلیغات) از مهم ترین مولفه هائی هستند که باید به آنها توجه ویژه شود و نهایتا تولید این تبلیغ باید بهترین پیام در موضوع کالا را به ذهن مخاطب القا کند. در واقع قرار است این پیام به شکلی در ذهن مصرف کننده بنشیند که ملکه ذهن او شده و برای صاحب کالا بابت هر ریالی که می پردازد بازده مناسبی داشته باشد.

شک نکنید در دنیا آژانس های تبلیغاتی موفق را یک تیم تشکیل می دهد که متشکل از کارگردان هنری است که به گرافیست می گوید چه کاری باید انجام دهد و ایده کلی را نیز او می دهد و همچنین به کار گرافیست برای آنکه از محدوده خواسته شده خارج نشود، نظارت می کند. در هر صورت یک کار گروهی و ترکیبی از هنر گرافیک و هنر بسته بندی به همراه معیار هایی که بیان شد مطمئنا نتیجه ای جز ارتقای محصول طراح و کارفرما را نخواهد داشت. حال انتخاب با شماست!

در بسته بندی برخی محصولات ایده ی طراح و مفهوم مورد نظر او قابل توجه است. در برخی به قدری سادگی وجود دارد که توجه شما تنها به برند جلب می شود و در برخی با استفاده از ترکیب رنگ و تلاش برای جلب توجه بییننده، زیبایی کار دو چندان شده است. درست است که در انتخاب نوع طراحی دید طراح کاملا دخیل است اما باید قبل از انتخاب هر فرم و قالب خاصی به مخاطب، مفهوم تبلیغ کالای مورد نظر مورد توجه باشد.

چند طرح برتر ماه آوریل سال 2008 در زمینه گرافیک تجاری و هنر بسته بندی کالا در سطح جهان

بسته بندی خلاقانه

طراحی بسته بندی

هنر بسته بندی

بسته بندی

Packaging

لینک منبع به همراه تصاویر کامل تر از بسته بندی های خلاقانه



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=356&rnd=399