ارسال کننده: ارسلان سلیمانیان
تاریخ ارسال: 1387/8/22

 نقدی بر طراحی خودرو پژو 407، خودروی تازه وارد به بازار کشور

قبل از بررسی طراحی خودروی پژو 407، نگاهی کوتاه بر پدر خودروی 407 یعنی پژو 406 می اندازیم. پژو 406 از آغازین روزهای تولید خود در سال 1995 تا سال 2004 یعنی به مدت یک دهه همواره از پرفروش ترین خودرو های کلاس متوسط در دنیا بود؛ با طراحی مربوط به سال های پایانی قرن بیستم و با همان ترکیب مستطیلی شکل معروف پژو.

پژو 406
(پژو 406)

اما دیگر زمان آن رسیده بود که مدیران پژو به فکر جایگزینی شایسته و مناسب برای این محصول موفق خود باشند. پژو 406 در آغاز هزاره سوم در حالی هنوز بر روی خط تولید قرار داشت که کمپانی پژو با معرفی خودروی مشهور و دوست داشتنی 206 در سال های پایانی دهه 90 میلادی دچار یک دگرگونی و انقلاب در بخش دیزاین خود شده بود. انقلابی که چهره جدیدی از این خودروساز فرانسوی را نمایان کرد. پژو 406 تقریبا آخرین بازمانده نسل قبل از انقلاب طراحی پژو، در سال های آغازین هزاره سوم بود؛ و جایگزین 406 باید کالبدی داشت که روح انقلاب طراحی پژو در آن دمیده شده بود. بدین گونه پژو 407 در نیمه های سال 2004 به علاقه مندان صنعت خودرو معرفی شد.

و اما پژو 407:
طراحی مدلی جایگزین برای محصول پرفروش پژو کار آسانی نبود؛ همواره در هر صنعتی بالا بردن سطح انتظارات مشتری؛ مسیر را برای ادامه کار صنعت گران مشکل تر می سازد. این بار نیز مهندسان و طراحان پژو باید انتظارات بازاری را که سالیان سال پژو 406 در آن تاخت و تاز کرده بود را برآورده می کردند.

آنچه در نگاه نخست به 407 جلب توجه می کند طرح جسورانه آن است که تفاوت های ده ساله طراحی خود را با طرح محافظه کارانه 406 نمایان می کند. پژو 407 در نمای جلو با برخورداری از یک جلو پنجره بزرگ و ذوزنقه ای شکل در سپر خود کاملا متمایز از دیگر همکلاسان خود است. انتقال جلو پنجره به سپر از ابتکارات نوین طراحان پژو بود که این روش بعدها در مدل های دیگز پژو همچون 107 و 307 و حتی خودرو های کار پژو نیز اعمال شد. به طوری که این جلو پنجره عظیم به همراه چراغ های بزرگ جلو و کمانی شکل به سمبل محصولات پژو تبدیل شده و گروه خودروسازی پژو سیتروئن PSA از این روش به خوبی برای هویت سازی محصولات خود استفاده کرد و اکنون اولین روش شناسایی یک پژو یا سیتروئن بدون مشاهده لوگوی آن همین جلو پنجره بزرگ ذوزنقه ای شکل در سپر خودرو است.

البته در مدل فیس لیفت 407 که برای سال 2009 آماده ورود به بازار های جهانی شده است تنها تغییرات اعمال شده در نمای جلو خودرو وجود خطوط کرومی افقی و عمودی واقع در درون جلو پنجره است که نتنها زیبایی خاصی را به خودرو نبخشیده است بلکه با توجه به ابعاد اغراق آمیز جلو پنجره بیشتر توجه ناظر را به خود جلب کرده و حسی را به ناظر القا می کند که گویی نمای جلوی خودرو تنها در این قسمت خلاصه شده است!

پژو 407 فیس لیفت
(پژو 407 فیس لیفت 2009)

پهنای زیاد همین جلو پنجره موجب شده است که چراغ های مه شکن جلو در کناری ترین قسمت سپر با شکل هندسی شبه مستطیل آن هم با حالتی عمودی قرار گیرد و همین امر باعث می شود که هنگامی که از نمای جانبی خودرو را مشاهده می کنید چراغ های مه شکن نیز کاملا دیده شود، که البته همین امر در روشنایی بیشتر جلوی خودرو نقش به سزایی خواهد داشت.

پژو 407 در نمای جانبی تقریبا خودرویی منحصر به فرد در کلاس خود محسوب می شود. مهم ترین قسمتی که نظر هارا به سوی خود جلب می کند دماغه کشیده جلو آن یا Ovrehang (یعنی حدفاصل قسمت نوک دماغه تا محل چرخ های جلو خودرو می باشد). قسمتی که در ابتدای معرفی 407 و انتشار نخستین تصاویر از این خودرو سر و صدای علاقه مندان پژو را در آورد و انتقادات بسیاری را متوجه خود کرد اما هنگامی که خودرو را از نزدیک مشاهده می کنید با توجه به طراحی هنرمندانه این قسمت که ضربه ای به زیبایی خودرو نزده است این انتقادات کم رنگ و کم رنگ تر می شود.

حد فاصل نوک دماغه 407 تا محل چرخ های جلو 1029 میلیمتر است. بد نیست اشاره کنیم که این قسمت در خودرویی همچون مرسدس اس کلاس؛ 868 میلیمتر و یا در خودروی "اس یو وی" هیوندای سانتافه 915 میلیمتر است!

اما نکته بعدی در مورد نمای جانبی 407 خمیدگی ستون A (یا A-Pillar) با حالتی پویا و با زاویه ای مناسب است که با توجه به فرم خمیدگی شیشه جلو، طراحان پژو، شیشه مثلثی شکل کوچکی را نیز در قسمت جلوی شیشه های بغل خودرو طراحی کرده اند.

طراحی و محل نصب آینه های جانبی 407 نیز در نوع خود جالب است؛ طراحان و مهندسان پژو این بار به جای آنکه آینه ها را در محل اتصال درب خودرو و گلگیر جلو نصب کنند، در زیر همین شیشه مثلثی شکل و با فاصله ای محسوس نسبت به گلگیر بر روی درب خودرو نصب کرده اند.

شاید تنها نکته منفی نمای جانبی 407 که جلب توجه می کند استفاده از رینگ و لاستیک 16 اینچی است که با توجه به ابعاد چنین خودرویی، کوچک به نظر می رسد. استفاده از رینگ و لاستنیک بزرگ تر می توانست به تهاجمی شدن خودرو کمک شایانی کند.

نمای جانبی

در هر حال نمای جانبی پژو 407 از نقاط تمایز این خودرو با دیگر همکلاسان خود می باشد که البته در مدل فیس لیفت، به جز طراحی رینگ های جدید آلومینیومی هیچ تغییری در این قسمت اعمال نشده است.

از نمای جانبی خودرو که بگذریم به قسمت عقب خودرو می سیم. 407 را به معنای واقعی کلمه نمی توان یک سدان به حساب آورد. با توجه به پهنای ستون C خودرو و فرم خمیدگی آن و نحوه طراحی صندوق عقب خودرو، 407 نه ویژگی های یک خودرو ناچ بک محض و نه ویژگی های یک سدان محض را دارد و آنچه که از دید علاقه مندان صنعت خودرو پنهان نمی ماند؛ ناتوانی طراحان پژو در خلق یک اثر با اصالت در قسمت عقب 407 است. ضمن آنکه مدل کوپه 407 به صورت جداگانه نیز تولید و عرضه می گردد.

شاید متفاوت ترین عضو خانواده پژو از نظر طراحی چراغ های عقب، خودروی 407 باشد. چنانچه اشاره شد کمپانی پژو پس از معرفی مدل 206 خط مشی ثابت و خاصی را در نحوه طراحی چراغ های جلو و عقب خودرو انتخاب کرد.

بارز ترین نکته طراحی چراغ های محصولات پژو ابعاد اغراق آمیز است به طوری که در اکثر مدل های این کمپانی چراغ های جلو و عقب تا قسمت گلگیر خودرو کشیده می شوند و به نوعی نمای جانبی خودرو را تحت تأثیر قرار می دهد؛ همان طور که چراغ های جلو خودروی 407 با وجود دماغه بلند تا نزدیکی چرخ های جلو کشیده شده است. اما این سبک در مورد چراغ های عقب خودرو به هیچ وجه دیده نمی شود و از طراحی چراغ های استفاده شده در دیگر مدل های پژو خبری نیست.

تنها شباهت چراغ های عقب 407 با دیگر محصولات کمپانی پژو یک پارچه به رنگ قرمز بودن چراغ های خودرو می باشد که البته این شباهت نیز در مدل فیس لیفت، دیده نمی شود و چراغ های یک دست قرمز جای خودرو را به چراغ های دو رنگ قرمز و سفید اما با همان ابعاد قدیمی داده اند. اما نباید از قلم انداخت که در مدل استیشن 407 چراغ های کشیده عقب خودرو و در کل نمای عقب خودرو بیشتر گویای پژو بودن خودرو می باشد.

از دیگر تغییرات اعمال شده در قسمت عقب خودو در مدل فیس لیفت 2009 می توان به ضربه گیر عقب اشاره کرد که در مدل 2004 به صورتی یک تکه بر روی سپر خودرو قرار داشت اما در مدل 2009 قسمت میانی آن حذف شده و ضربه گیر به صورت همرنگ بدنه در طرفین سپر خودرو قرار دارد.

نمای عقب فیس لیفت 2009

(نمای عقب 407 مدل 2004):
به هر ترتیب اگر قسمت جلوی 407 را زیبا و خشمگین معرفی کنیم و نمای جانبی آن را خاص و نقطه قوت 407 در نظر بگیریم اما به راحتی نمی توانیم از ضعف های طراحی نمای عقب آن بگذریم و باید با گذشت زمان به طراحی قسمت عقب خودرو عادت کنیم.

کابین:
با ورود به داخل کابین 407 اولین موردی که توجه شما را به خود جلب می کند تعداد زیاد ادوات و دکمه های موجود در جلو داشبورد خودرو است. و از این رو کابین 407 بیشتر ملیت آلمانی دارد تا فرانسوی. استایل کلی کابین و طراحی کنسول میانی 407 شباهت خاصی به کابین نسل قبلی خودرو سیتروئن C5 دارد. با کمی تامل می توان شباهت های کابین 407 و " سی5 "را (البته به لحاظ محتوایی و نه از لحاظ شکلی) مشاهده کرد که با توجه به اینکه خودروی " سی5 " دقیقا همان نقش را در کمپانی سیتروئن دارد که 407 در کمپانی پژو و شراکت و نزدیکی این دو شرکت، چنین شباهتی چندان هم تعجب برانگیز نخواهد بود. به هر حال جلو داشبورد 407 که از دو بخش مجزا با جنس و ترکیب رنگ های مختلف ساخته شده است می تواند برای سرنشینان به خصوص مصرف کننده ایرانی تازگی و جذابیت خاصی را به همراه داشته باشد.

نمای داخلی پژو 407

(کابین 407):
و اما خودروی پژو 407 که در بازار اروپا با قیمت 23 هزار یورویی به فروش می رسد اولین بار در ششمین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در سال 1383 توسط شرکت ایران خودرو به نمایش درآمد که به عقیده نگارنده، با توجه به محدودیت واردات خودرو به کشور در آن سال ها و طراحی غیر عادی 407، این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت و یکی از جذاب ترین خودروهای به نمایش در آمده بود. اکنون بعد از حدود 3 سال که شرکت ایران خودرو مصمم است خودروی 407 را با قیمت پنجاه میلیون تومانی به کشور وارد کند، این شرکت در اقدامی عجیب امسال در نمایشگاه خودرو مشهد از خودرویی که 3 سال پیش در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش درآمده بود دوباره رونمایی کرد! و به فاصله کوتاهی پس از آن خودروی 407 را در نمایشگاه خودرو تبریز در مهرماه 87 تحت اقدامات شدید حفاظتی به نمایش گذاشت. جالب اینکه خودروی به نمایش درآمده در نمایشگاه های خودرو مشهد و تبریز مدل 2004 بود که اکنون تولید آن در سایت های تولیدی کمپانی پژو قطع شده است و حتی شرکت ایران خودرو نیز مدل 2009 آن را ثبت نام می کند!

سخن پایانی اینکه با توجه به طراحی متفاوت پژو 407 و خوش نامی پژو در ایران و ذهنیت خوب مشتری ایرانی نسبت به برند پژو علی رغم قیمت گزاف این خودرو موفقیت 407 در بازار خودرو کشور چندان دور از انتظار نیست؛ که البته تکمیل ظرفیت ثبت نام خودروی 407 در مرحله اول ثبت نام آن هم در مدت بسیار کوتاهی می تواند سندی بر این صحت این ادعا باشد.



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=389&rnd=1475