ارسال کننده: مریم خانزاده
تاریخ ارسال: 1387/9/15

 طراحی و انتخاب کفش استاندارد

طراحی کفش

دقت در انتخاب کفش و توجه به رعایت اصول استاندارد در تولید آن یکی از ضروری ترین نیازها برای حفظ سلامت افراد است. اغلب مردم در انتخاب کفش به زیبایی و رنگ و طرح آن دقت می کنند نه به استاندارد بودن آن و این مساله باعث به خطر افتادن سلامتی افراد در دراز مدت می شود.

انتخاب کفش در وهله اول باید براساس نوع استفاده ای که از آن می شود صورت گیرد و همان طور که زمستان کفش مخصوص خودش را می خواهد، تابستان نیز کفش مخصوص همین فصل را می خواهد.
 
کفش استاندارد چه نوع کفشی است؟
دکتر امیر رحیمی در این باره گفت و گویی با دکتر «محمد تقی حلی ساز» متخصص طب توان بخشی و عضو هیات علمی دانشگاه کرده است که به این سوال پاسخ گفته است.
دکتر حلی ساز درباره معیارهای استاندارد در تولید کفش می گوید: یک کفش استاندارد سه مشخصه بارز دارد:
جنس خوب، پاشنه استاندارد و قالب و پنجه استاندارد.
 
رویه کفش:
رویه بیشتر کفش های موجود در بازار از دو جنس مختلف ساخته شده یا رویه ای از چرم طبیعی دارند یا از پلاستیک و یا چرم مصنوعی تهیه می شوند. به تازگی هم بعضی از تولیدکنندگان، روی کفش ها اسپری بوی مصنوعی چرم می افشانند و خریداران را در انتخاب محصول با مشکل رو به رو می کنند.

دکتر حلی ساز با تأکید بر بهتر بودن رویه چرم طبیعی می گوید: چرم طبیعی، به علت دارا بودن منافذ طبیعی در بافتش، امکان تبادل هوا میان بیرون و داخل کفش را فراهم آورده و باعث تنفس پا می شود.
به همین دلیل ساده، بهترین رویه برای کفش همان رویه چرم طبیعی است، رویه مصنوعی به علت تبادل نکردن هوا باعث بوی بد پا و عرق کردن بیش از حد می شود.
 
زیره کفش:
زیره کفش های موجود در بازار دو نوع است:
1- زیره PU
2- زیره PVC پی وی سی
زیره های PU سبک تر، راحت تر و در برابر سایش مقاوم تر بوده و دوام آنها بیشتر است.
ظاهر این زیره ها تو پر بوده و در حالت خم کردن انعطاف بیشتری دارند.
به هنگام خرید کفش باید به این نکته نیز دقت کرد که کف زیره نباید صاف باشد بلکه باید آج دار باشد تا از لیزخوردن جلوگیری کند.
 
پنجه کفش:
توجه به استانداردهای پنجه کفش هم در انتخاب آن بسیار مهم است.
دکتر حلی ساز در این باره می گوید: از نظر قالب بندی، فضای پنجه کفش باید طوری باشد که به انگشت های پا فشار وارد نکند. کفش هایی که پنجه آنها تیز است باعث می شوند انگشت های پا روی هم بیفتند. این کفش ها، انگشتان پا را تحت فشار قرار داده و آنها را بدفرم می کنند. این مساله در خانم ها شایع تر است؛ به طوری که انحراف شست پا در خانم ها 9 برابر آقایان است. وی می گوید جلوی کفش باید به گونه ای باشد که پنجه های پا از هم باز بشود.

تنه کفش:
تنه کفش که در واقع چارچوب روی کفش است و دور پا را در بر می گیرد، به راحتی در برابر فشارهای وارده مقاومت کند و شرایط طبیعی پا را حفظ کند.

علاوه بر فاکتورهای استاندارد مربوط به جنس و ساختمان کفش، فاکتورهای دیگری نیز به هنگام خرید کفش به همان اندازه اهمیت دارند.
 
پنج توصیه برای خرید کفش:
1- خرید کفش باید بعدازظهر باشد، زیرا به طور طبیعی پای افراد صبح ها حدود نیم سایز کوچک تر از بعد از ظهر هاست و دلیل آن نیز این است که پاها بعدازظهر متورم تر شده و به تبع آن سایزشان بزرگ تر می شود.
2- در انتخاب سایز کفش باید به دو نکته توجه شود: اول اینکه در انتخاب کفش حتماً باید آن را پوشید و اتکا به نمره های درج شده روی آن برای اطمینان از اندازه بودن آن کافی نیست. دوم اینکه باید به این نکته توجه کرد که اندازه پای افراد با افزایش سن، کم و زیاد شدن وزن و حتی بارداری تغییر می کند. لذا ملاک قرار دادن سایزهای قبلی در انتخاب آن کار صحیحی نیست.
3- در هنگام خرید، پوشیدن هر دو لنگه کفش ضروری است در بیشتر افراد سایز یکی از پاها، بزرگ تر از دیگری است. ین افراد لازم است که در انتخاب کفش، پای بزرگ تر را ملاک قرار دهند، نه پای کوچک تر را.
4- راه رفتن با کفش در همان زمان خرید بسیار مهم است و اگر کفش بند دارد باید بندهای آن را بست و با آن چند قدم راه رفت.
5- کفش مناسب کفشی است که انگشت شست پا به راحتی در آن حرکت کند و بین انگشت شست و لبه جلوی کفش، حدود نیم تا یک سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.
 
کفش های پاشنه دار:
یکی دیگر از نکات بسیار مهم در انتخاب کفش، پاشنه دار بودن آن است که البته در خانم ها مصداق بیشتری دارد. دکتر حلی ساز در این باره می گوید: کفش های «پاشنه تخت» چون حالت ضربه گیری در پاشنه ندارد، هنگام راه رفتن باعث درد پاشنه می شوند.

پس پاشنه باید وجود داشته باشد اما کفش های پاشنه بلند هم به طریق دیگری سبب آزار و درد پا می شوند. دکتر حلی ساز می گوید زنان 10 برابر مردان بیشتر از درد پا شکایت دارند و دلیل آن نیز پوشیدن کفش هایی با پاشنه بسیار بلند با پنجه تیز است که به انگشتان پا فشار می آورند.

وی به خانم ها توصیه کرد که کفشی که پاشنه اش بلندتر از 3 سانتی متر باشد نپوشند زیرا هر چه پاشنه کفش بلندتر باشد، فشار وارده بر کف پا بیشتر می شود که این فشار به جلوی پا و در نهایت به پنجه ها منتقل شده و باعث آسیب رسیدن به انگشتان می شود.

وی با اشاره به عوارض پوشیدن کفش های پاشنه بلند و غیر استاندارد گفت: عوارضی مانند انحراف انگشت شست پا، میخچه، تاول و خمیدگی انگشتان، دردهای مزمن کمر، دردهای مفاصل و زانو و پاشنه و خستگی های زودرس، پیامد مستقیم استفاده از چنین کفش هایی است.

با آغاز فصل تابستان و گرم تر شدن هوا کفش های موسوم به کفش های تابستانی یا صندل وارد بازار می شود که دکتر حلی ساز درباره پوشیدن صندل می گوید: نکته مهم این است که پا به هنگام حرکت باید در یک حالت ثابت بماند. در کفش هایی که پشت باز هستند هنگام حرکت، یک انرژی صرف بیرون نیفتادن آنها از پا می شود و این کفش ها باعث خستگی بی مورد می شود. لذا توصیه می شود که اگر قصد پیاده روی های طولانی تر از 20 دقیقه را دارید به هیچ وجه صندل نپوشید.

منبع: http://www.tafahomnews.com/Sections-req-viewarticle-artid-1936-page-1.html



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=409&rnd=773