ارسال کننده: مرجان بنانی راد
تاریخ ارسال: 1387/10/13

 کوچک ترین خودروهای جهان

هنگامی که نابغه جوان، کوین فلین، به دست دزد دریایی نرم افزارها در میان صفر و یک های بی روح گرفتار می شود، الهه ی راه ها، خودرویی رویایی به کوچکی یک الکترون و به سبکی یک فوتون به او هدیه می دهد، تا هکر ماجراجوی داستان بتواند راه گم شده بازی هولناک Tron را بیابد و از میان کوچه برزن های بن بست دنیای نرم افزارها، خود را به دنیای واقعی و به کانون گرم خانواده برساند.

در سال 1982 فیلمی با عنوان Tron بر روی پرده سینماها به نمایش درآمد که بازگو کننده ماجرای گرفتاری جوانی علاقه مند به رایانه و هک، در میان صفر و یک های دنیای مجازی نرم افزارها بود. کوین فلین، آنچنان شیفته و علاقه مند رایانه شده بود که روز و شب خود را در کنار آن سپری می کرد. تا اینکه دریچه ای به سوی دنیای مجازی پیدا می کند و عازم سفری خیالی به یک بازی رایانه ای می شود. کوین، خیلی زود خود را در میان راه ها و گزینه های متعدد و مجهول گرفتار و زندانی می یابد و با سرگردانی از بایتی به بایتی دیگر می رود تا شاید راه خروج را پیدا کند. در این میان الهه ی راه ها، خودرویی به کوچکی یک الکترون و به سبکی یک فوتون در اختیار او قرار می دهد تا بتواند خود را از دنیای نرم افزاری نجات دهد. پس از موفقیت Tron در سینماهای ایالات متحده اروپا، به تصویر کشیدن سرگردانی بشر در دنیای مجازی رایانه و تقابل انسان و نرم افزارهای مرموز، منجر به ایجاد شاخه ای جدید در صنعت سینما شد. دیری نپایید که فیلم های تخیلی با درون مایه دنیای ریز پردازنده ها و ابعاد نانو همچون Tron ذهن خلاق و حس ماجراجویی ده ها طراح و مهندس شرکت های خودرو سازی را به خود جلب کرد و به این ترتیب، صنعت خودروهای کوچک در سال های میانی دهه 1980 به وجود آمد.

البته رویای خودروهای الکترونی و فوتونی تنها به بازارهای رایانه ای محدود می شود و خواهد شد. اما به تازگی برخی از شرکت های خودروسازی بزرگ جهان، خودروهایی با وزن کمتر از یک موتور سیکلت، ساخته و به بازار های جهانی عرضه کرده اند. نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو، مهم ترین آوردگاه صنعت خودروهای کوچک است و در آغاز سال 2008 جدید ترین پدیده های این صنعت را به جهانیان معرفی کرد. در این بین، پنج خودروی رویایی در سالن نمایش Palexpo نمایشگاه بین المللی ژنو، بیش از هر محصولی ذهن بازدیدگنندگان را به خود مشغول کردند. این خودروهای سبک و زیبا، تصویر واقعی خودروهای مرموز فیلم های تخیلی و بازی های رایانه ای هستند و هر بازدید کننده را به تحسین و تمجید وادار می کنند.


Sbarro Pendolauto (اسبارو پندولوتو):
پندولوتو جدیدترین محصول شرکت خودروسازی اسباروی سوئیس است. شرکت اسبارو هیچ اطلاعاتی در مورد پندولوتو در اختیار رسانه ها قرار نداده است و حتی هنگامی که خبر نگاران از فرانک اسبارو، مالک شرکت خودروسازی اسبارو، در مورد پندولوتو پرسش می کردند، وی تنها به لبخندی کوتاه بسنده می کرد.

Sbarro Pendolauto

پندولوتو بسیار چابک و سریع است. به همان سرعت که خودروهای تخیلی بازی های رایانه ای، جاده های سه بعدی دنیای مجازی را در هم می نوردند. طراحی سیستم تعلیق و چرخ های خودرو به گونه ای است که تعادل خودرو در شدیدترین پیچ ها و دور ها به اسانی برقرار می شود.

پندولوتو فاقد شیشه جلو است و با راندن آن، می توان احساس دوچرخه و موتور سواری را لمس کرد. صدای موتور پندولوتو هم در نوع خود بی نظیر است و به نقل از بازدید کنندگان، همچون صدای نفس کشیدن یک پرنده کوچک می باشد.
 
Lumeneo Smera (لامینو اسمرا):
شرکت فرانسوی لامینو نخستین محصول خود را با نام اسمرا در نمایشگاه بین المللی ژنو در معرض دید عموم قرار داده است. موتور این خودروی تمام الکتریکی، قادر به تولید قدرتی معادل 20 اسب بخار است و انرژی مورد نیاز خود را از باتری های یون لیتیوم تأمین می کند. اسمرا همچون پندولوتو، چهار چرخ دارد و به کمک سیستم تعلیق هوشمند خود، قادر به انجام حرکت های بی نظیر و خارق العاده بر روی مسیرهای منحنی و پیچ های تند است. باتری های الکتریکی اسمرا، در هر مرحله شارژ، امکان طی 1404 کیلومتر را برای اسمرا فراهم می کنند. اسمرا بر خلاف ظاهر آرام و ضعیفش، خودرویی قوی و سریع است. این شاهکار صنعت خودرو سازی قادر است خود را در 8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند.

لامینو اسمرا

اتاق اسمرا مطابق با آخرین استانداردهای اتاق سازی خودروهای لوکس جهان طراحی شده است. آسایش و راحتی صندلی اسمرا مثال زدنی است و راندن آن به آسانی راندن یک 3 چرخه کودکانه می باشد.

پراوز مونو تریسرPeraves Mono Tracer (پراوز مونو تریسر):
مونو تریسر دومین محصول شرکت پراوز در نمایشگاه بین المللی ژنو است. این خودروی رویایی که بیشتر شبیه یک موتور سیکلت فضایی است، با قیمتی معادل 75 هزار دلار در دسترس عموم قرار دارد. مونوترسیر قادر است در پیچ های تند تا 50 درجه از وضعیت عمودی دور شده و به سمت زمین مایل شود. شاید به نظر باور کردنی نباشد، اما چرخ های کمکی عقب خودرو، به طور هوشنمد در پیچ های تند فعال شده و از محل استقرار خود خارج می شوند تا تعادل خود را در حالت 50 درجه متمایل به سمت زمین برقرار سازند. می توان گفت، مونوتریسر در طی سریع پیچ های تند، شاهکار صنعت خودرو سازی جهان است. موتور 1،1 لیتری مونوتریسر از پیچیده ترین و پیشرفته ترین موتورهای درون سوز جهان است و قادر است در 5.7 ثانیه مونوتریسر را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند. سرعت بیشینه مونوتریسر هم برابر با 250 کیلومتر در ساعت است که تا کنون هیچ کس قبل از دیدن با چشم های خود، باور نکرده است. اما به گواه دوربین های سرعت سنج، مونوتریسر قادر به حرکت با سرعت 250 کیلومتر در ساعت است و به همین دلیل، در زمره عجایب صنعت خودروسازی جهان قرار گرفته است.

Kyburz Classic (کیبورز کلاسیک):
کیبورز کلاسیک، دیگر محصول عجیب سوئیسی حاضر در نمایشگاه ژنو است. شرکت کیبورز با معرفی این محصول تمام الکتریکی، قدرت و توانایی سوئیس در صنعت ساخت خودروهای کوچک را به رخ جهانیان کشید. شرکت کیبورز تا پیش از معرفی کیبورز کلاسیک، به مدت 10 سال در زمینه طراحی و ساخت اسکوترها (روروک های کنار موتوری و کنار خودرویی) فعالیت داشته است و تجربه و توانایی مثال زدنی در صنعت ساخت وسایل نقلیه کوچک و سبک دارد. کلاسیک در 3 مدل 10، 20 و 30 کیلومتر در ساعتی طراحی و تولید شده و جهت کمک به حمل و نقل افراد سال خورده و معلول به بازار جهانی خودرو معرفی شده است. از آنجا که کلاسیک برای گشت و گذار در جاده های کنار شهری و درون شهری طراحی شده است، سرعت بیشینه مدل 30 کیلومتر در ساعت آن، معادل 40 کیلومتر در ساعت است.

Kyburz-Classic

به بیانی دیگر، سریع ترین کیبورز کلاسیک جهان تنها با سرعت 40 کیلومتر در ساعت می تواند حرکت کند. کلاسیک خودرویی تمام الکتریکی است و جزو پاک ترین و کم صداترین خودروهای جهان به شمار می آید. کلاسیک مجهز به سیستم تعلیق تأخیری و چهار چرخ است. به همین دلیل برقراری آن با توجه به سرعت کم خودرو، امری سهل و آسان می باشد.

Can-Am SpiderCan-Am Spyder Roadster (جاسوس رهنمود):
جاسوس رهنمود Can-Am خشن ترین و زمخت ترین خودروی به نمایش در آمده در سالن Palexpo نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو است. طراحان شرکت Can-Am در طراحی این خودروی 3 چرخ عجیب از شکل حرف Y الهام گرفته و با قرار دادن دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب، شکوهی رویایی و ظاهری فضایی به آن بخشیده اند. نرم افزار کنترل و هدایت تمام هوشنمد خودرو، سیستم اتوماتیک کنترل خروجی قدرت موتور، سیستم هوشمند تنظیم تزریق سوخت و سیستم امنیتی بی نظیر، جاسوس رهنمود را به مرموزترین و پیشرفته ترین خودروی جهان مبدل ساخته اند. نیروی محرکه مورد نیاز جاسوس رهنمود 320 کیلوگرمی، به کمک موتور هوشنمد دو سیلندر 106 اسب بخاری آب خنک، تأمین می شود. جاسوس رهنمود قادر است خود را در4، 5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند و می توان گفت در زمره پرشتاب ترین خودروهای جهان قرار دارد. سرعت بیشینه جاسوس مرموز شرکت Can-Am برابر با 176 کیلومتر در ساعت است که برای یک خودروی سه چرخ 320 کیلوگرمی، سرعتی باور نکردنی و رویایی تلقی می شود.

منبع: مجله ی خودرو جهان جوان شماره 22



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=437&rnd=2801