ارسال کننده: نصیبه سلطانی
تاریخ ارسال: 1388/5/2

 راه یابی احسان درگزی به فینال مسابقات Index award

هر سال مسابقات طراحی صنعتی و ایده پردازی، در سطوح مختلف در دنیا برگزار می شود و هر یک از آنها با توجه به خط مشی خود برگزیدگان خود را اعلام می کنند. از جمله این مسابقات می توان به Red-dot اشاره کرد که هر سال 100 طرح برگزیده را از میان شرکت کنندگان از سراسر دنیا انتخاب و اعلام می کند. IF design نیز یکی دیگر از این دست مسابقات است که در آلمان برگزار می شود و ایده های فاخر را از میان شرکت کنندگان شناسایی و اعلام می کند. مسابقه دیگری از طرف انجمن طراحی صنعتی آمریکا IDSA برگزار می شود که 100 ایده برگزیده سال را از میان شرکت کنندگان شناسایی و در مجله bossiness week معرفی می کند.

نکته قابل توجه اینکه هر یک از این مسابقات برای انتخاب آثار، فلسفه و خط مشی مخصوص خود را دنبال می کند. به عنوان مثال red-dot فقط به دنبال ایده های نو و خلاقیت است و لازم نیست که طرح های منتخب را به مرحله تولید رسیده باشد. اما IF design ایده های نو را با نگاه به قابلیت تولید شدنشان بررسی می کند و ایده و طرح نو تولید شده دارای امتیاز بیشتری است و صرفاً داشتن یک ایده ناب خود به تنهایی امتیاز آور نیست.

در IDSA نیز طرح ها و اید ها با چاشنی میزان سود آوری آنها در بازار اقتصادی بررسی می شود. هر سه این مسابقات جزو مهم ترین مسابقات طراحی صنعتی و ایده پردازی در دنیا محسوب می شود که هر سال برگزار می شود.

اما تمامی طراحان و ایده پردازان دنیا که در این مسابقات شرکت می کنند هر دو سال یک بار با شرکت کردن در بزرگ ترین مسابقه طراحی صنعتی و ایده پردازی دنیا به نام INDEX:Award برای بردن جایزه 500 هزار یوروئی، به رقابت می پردازند.

INDEX با شعار طراحی برای بهبود زندگی در پنج شاخه اصلی برگزار می شود:
Body: بدن: هر طرح و ایده ای که به بدن مربوط می شود مثل لباس،کفش و عینک.
Home: خانه: هر طرح و ایده ای که به خانه مربوط شود مثل درب و پنجره، سیستم های گرمایشی و سرمایشی
Work: کار: هر طرح و ایده ای که به کار مربوط می شود مثل ابزار کار و ایمنی کار
Play: بازی: هر طرحی که با بازی در ارتباط است مثل وسائل سرگرمی آموزشی، بازی های خلاقانه و هوش.
Community: ارتباطات اجتماعی: هر ایده ای که در ارتباطات اجتماعی قابل تعریف است مثل پارک ها.

مسابقه INDEX:Award دارای بزرگ ترین جایزه طراحی صنعتی و ایده پردازی دنیا است که هر دو سال یک بار در کشور دانمارک برگزار می شود و از طرف پادشاه دانمارک جایزه نقدی معادل 500 هزار یورو به پنج برنده نهایی آن اهدا می شود.

از این روست که تمامی طراحان و ایده پردازان دنبا مخصوصا برگزیدگان مسابقات مختلف، با امید بیشتری برای بردن جایزه نقدی در این رقابت طراحی و ایده پردازی جهانی شرکت می کنند. اما اهمیت INDEX به جایزه نقدی آن نیست، اولا بر خلاف سایر مسابقات که شرکت در آن مستلزم پرداخت هزینه از 50 یورو تا 700 یورو است، شرکت در این مسابقه رایگان است و این مساله تعداد زیاد شرکت کننده را از سراسر دنیا به خود جذب می کند. دوم اینکه فرآیند شناسایی و انتخاب طرح برتر در این مسابقه در چند مرحله و با رأی کارشناسان دانشگاه های و برخی موزه های معتبر دنیا صورت می گیرد.

در این مسابقه، پس از ثبت نام و ارسال آثار از طرف شرکت کنندگان در دور اول با بررسی موضوعات و طرح های ارئه شده در هر بخش بین 100 تا 120 نفر به عنوان نامزد معرفی می شوند که در میان این نامزدها اغلب برگزیدگان مسابقات red-dot ‎، IF design ‎ و IDSA نیز دیده می شوند. اسامی نامزدها و آثارشان مدت 6 ماه در سایت INDEX به نمایش گذاشته می شود و کارشناسان و اساتید دانشگاه های معتبر، براساس شعار طراحی برای بهبود زندگی، به آثار رای و امتیاز می دهند. در نهایت از میان نامزد ها تعدادی که اغلب بین 8 تا 12 نفر هستند، به مرحله فینال راه پیدا می کنند. در این مرحله اطلاعات تکمیلی و توضیحات بیشتری از طراحان به فینال رسیده، درخواست می شود. طرح هایی که به فینال راه پیدا می کنند نیز 4 ماه در انتظار خواهند بود تا داوران و کارشناسان با بررسی های دقیق تر و موشکافانه تر در فینال از میان آنها فقط یک طرح را به عنوان طرح برتر و برنده جایزه نقدی اعلام کنند. اما داستان به اینجا ختم نمی شود، پس از انتخاب و معرفی طرح برتر کار تمام نمی شود. بلکه تمامی آثار فینالیست شده به مدت شش ماه در یک تور بین المللی در شهرهای مختلف به نمایش گذاشته و به عموم معرفی می شوند. از این رو حضور در بین فینالیست ها خود به تنهایی اتفاق مهمی محسوب می شود. تعداد زیاد شرکت کنندگان و تنوع آثار ارسالی، دامنه وسیع کارشناسانی که از نقاط مختلف دنیا و مراکز معتبر علمی به عنوان داور روی آثار رای و امتیاز می دهند و فرآیند چند مرحله ای و طولانی که هر دو سال یک بار از اواخر پائیز شروع و اواخر تابستان سال بعد به اتمام می رسد، همه نشان دهنده اهمیت حضور و انتخاب شدن در این رقابت جهانی است.

در بهار سال 88، فینالیست های 2009‎ INDEX:Award اعلام شدند که خوشبختانه امسال یک ایرانی برای اولین بار در این مسابقات به مرحله فینال راه پیدا کرده بود.

احسان درگزی که در دو بخش home با طرح آجر فعال و در بخش work با طرح فتوتراپی مدت 6 ماه در بین نامزد ها حضور داشت که با اعلام رسمی نام فینالیست ها با طرح فتوتراپی به مرحله فینال این مسابقات راه یافت.

احسان درگزی، از اعضای فعال سایت طراحی صنعتی ایرانی، فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه علم و صنعت است و در 10 سال گذشته به عنوان طراح صنعتی با تولیدکنندگان داخلی همکاری داشته است. فتوتراپی یکی از محصولاتی است که او برای یک شرکت تولید کننده داخلی در زمینه پزشکی، ایده پردازی و طراحی کرده است و اکنون به عنوان فینالیست در 2009‎  INDEX:Award حضور دارد.

phototherapy
دستگاه فوتوتراپی

وی می گوید: فتوتراپی ابزاری پزشکی است که نوزادان مبتلا به زردی را با آن تحت درمان قرار می دهند. در تمامی نمونه های موجود در بازار ایران و جهان فتوتراپی یک وسیله مستقل و جا گیر است و نمونه های بزرگ و کوچک آن فضای زیادی را اشغال می کنند، عمدتاً گران هستند و مهم تر از همه در فرایند درمان باید نوزاد را جابجا کرد و در داخل دستگاه گذاشت.

احسان درگزیوی اضافه کرد: اما فتوتراپ فینالیست ایرانی طوری طراحی شده که نیاز به فضای مستقل ندارد یعنی در همان مکانی که نوزاد در حال استراحت و خواب است (تخت بیمارستان یا خانه) می توان از آن استفاده کرد، ظاهر آرام بخش وحمایت کننده آن از نوزاد در هنگام درمان باعث می شود، والدین با احساس روانی بهتری دوره درمان نوزادشان را تحمل کنند، اما برگ برنده این طراحی اینجاست که بدون اینکه نوزاد متوجه اتفاق خاصی باشد، تحت درمان قرار می گیرد. نکته قابل توجه دیگر در این طراحی جمع شدن فتوتراپی قبل و پس از استفاده است که هم جای کمی را اشغال می کند و هم حمل و نقل و انبار داری آن را بسیار آسان تر کرده است که نکته آخر در مراکز درمانی حائز اهمیت فراوان است.

آقای درگزی همچنین در مورد طرح آجر فعال نیز اظهار داشت: این آجر به سیمان، گچ و سایر مخلفات در ساخت ساختمان نیاز ندارد، با روی هم قرار دادن این آجر و چسباندن آن ها به یکدیگر که تنها به وسیله آب انجام می گیرد دیوار ساخته می شود.

سایت طراحی صنعتی ایرانی به نمایندگی از طرف ایرانیان علاقه مند به طراحی، کسب این افتخار را به آقای احسان درگزی تبریک می گوید. حضور ایرانیان خلاق در میان برندگان و برگزیدگان مسابقات و جشنواره های جهانی همواره باعث افتخار و غرور همه بوده است.

لینک خبر: روزنامه اطلاعات



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=540&rnd=93