ارسال کننده: محمد خلیفه قلی
تاریخ ارسال: 1388/5/20

 شیشه ایمن Safety glass

دو نوع شیشه امن وجود دارد:
● لایه لایه شده - لامینت
●حرارت دیده - حرارتی

شیشه ایمن لایه ای:
سازندگان اتومبیل استفاده از شیشه ایمن لایه ای را نخستین بار به عنوان شیشه محافظ در برابر باد در اتومبیل در سال 1927 آغاز کردند. شیشه های ایمن یک لایه نازک انعطاف پذیر پلاستیک شفاف به نام پلی وینیل بوتیرال (pvb) است که در میان دو یا چند تکه از شیشه در فشار قرار می گیرد (ساندویچ می شود). غشاء پلاستیک شیشه را در زمان شکست در جای خود نگه می دارد که به کاهش جراحات ناشی از پرتاب شیشه کمک می کند. لایه پلاستیکی می تواند تا زمانی که به شیشه چسبیده است منبسط شود. سوراخ کردن شیشه لامینت در مقایسه با شیشه ی پنجره معمولی خیلی مشکل است و به همین دلایل شیشه ایمن لایه ای به امنیت ساکنین وسیله ی نقلیه کمک می کند. بانک ها از یک شیشه دو جداره ی لایه ایی بمنظور جلو گیری از وارد شدن گلوله تفنگ استفاده می کنند. شیشه ی لایه ای در برابر بیرون افتادن از قاب در مواقع زلزله و طوفان نیز مقاومت می کند.

  شیشه ایمن شکسته
شیشه ایمن لامینت شده شکسته - شیشه ایمن حرارتی شکسته شده

شیشه های ایمن لایه ای دو مزیت دیگر نیز دارند:
● انتقال صدا با فرکانس بالا را کاهش می دهد.
● 97 درصد از اشعه یو وی (ما وراء بنفش) را می گیرند.

شیشه ایمن لایه ای در موارد زیر استفاده می شود:
● دما سنج ها، برای برداشتن دمای بدن
● صفحات برنده (Cutting boards)
● پنجره های گلخانه ها
● چهار دیواری دوش - حمام (Shower enclosures)
● پارتیشن های دفتر

شیشه ایمن حرارتی:
شیشه ایمن حرارتی تنها یک تکه از شیشه است که به وسیله عملیات حرارتی گرم می شود، سپس سریع سرد می شود و شیشه تبدیل به یک جسم سخت می شود. عملیات حرارتی مقاومت شیشه را تا 10 برابر افزایش می دهد. وقتی این نوع شیشه ضربه می خورد به تکه های تیز دندانه دار مثل ترکش های یک شیشه عادی یا یک آیینه تبدیل نمی شود. در عوض به تکه های شبیه به سنگریزه تبدیل می شود،بدون لبه های تیز. شیشه حرارتی در پنجره های پهلو و جلوی خودروها استفاده می شود. عینک هایی که از یک شیشه حرارتی استفاده می کنند به وسیله یک عملیات شیمیایی حرارت می گیرند.

کاربردهای شیشه های حرارتی ایمن:
● مانیتور های کامپیوتر
● نمایشگرهای کریستال مایع LCD
● نورگیرها
● قفسه های یخچال
● در های کوره
● در های مقاوم در برابر طوفان

اگر شما عینک آفتابی قطبیده شده به چشم بزنید می توانید به راحتی شیشه ایمن حرارتی را در پنجره های عقب یک اتومبیل در روز آفتابی تشخیص دهید.سرتان را 90 در جه کج کنید شما یک طرح متقارن که در هنگام عملیات حرارتی شیشه ساخته شده را خواهید دید.

منبع اصلی: http://auto.howstuffworks.com/question508.htm
ترجمه مسعود مشکین: http://www.parsikhodro.com/safety/5.htm
+ ویرایش علمی و ادبی + افزودن تصاویر



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=545&rnd=9539