ارسال کننده: Phoenix
تاریخ ارسال: 1389/5/22

 هفت رویکرد برتر در طراحی معاصر

سال های اخیر در رویارویی با چالش های روز افزون در زمینه طراحی، راهکارهای طراحی جهانی به رشد چشم گیری رسیده است و با الحاق زیبایی طراحی و اصول مهندسی با دیگر چیزهایی که جهان اطراف را احاطه کرده اند، این راهکارها در بلند مدت نیز ادامه خواهد یافت.

1- طراحی جهانی Global Design:
طراحی صنعتی همچون بسیاری از صنایع دیگر، در اقتصاد جهانی به طور چشم گیری به سرعت تغییر کرده است. به گونه ای که طراحی بین المللی، مرزهای جغرافیایی را از بین برده و یک طراح در دهلی باید با تولید کنندگانی در مونسوتس کار کند.

گرایش به گسترش و رشد روابط میان مجامع طراحی به واسطه استفاده از شبکه وب در فرآیند طراحی منجر به تحولاتی خواهد شد. برای شرکت های بزرگ، تامین نیاز های بازار منطقه ای و خرده پا مقرون به صرفه تر و پر بازده تر از این است که وارد بازار های جهانی بشوند. بیشتر طراحان به طرز فزاینده ای شروع به تأمین نیازهای مشتریان در آفریقا، آسیا، و آمریکای لاتین با محصولاتی نموده اند که به خوبی طراحی شده اند.

2. رویکرد طراحی سبز Green Design:
پس از 1990، مسائل مربوط به امور اجتماعی و زیست محیطی به عنوان یکی از مهم ترین مسائل در طراحی صنعتی معاصر مورد ملاحظه قرار گرفته است. بدین ترتیب بر اساس این اصلی ترین گرایش طراحی، طراحان می توانند تمامی محصولات را به نحوی که به حفظ سیاره زمین کمک می کند، طراحی نمایند.

سازندگان به طور فزاینده از مواد پایداراستفاده کرده و بر روی پاکسازی فرآیند تولید تأکید دارند، شرکت هایی مثل هرمان میلر ارزش هایی را برای محصولات مورد نیاز برای زندگی به شیوه ی امروزین تعریف کرده اند که ازآن جمله می توان به اثرات زیست محیطی تولید و حمل و نقل محصولات اشاره کرده و با کاربرد رویکرد طراحی سبز روند طراحی را پشتیبانی می نمایند. امروزه در طراحی ساختمان نیز بر طبق شاخصه های سبز اتو دسک، تعداد معمارانی که از عملکرد های طراحی پایدار در پروژه هایشان استفاده می کنند، به سرعت افزایش می یابد. به طوری که 90 درصد معماران انتظار دارند تا سال 2012 قواعد و اصول طراحی پایدار در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد.

اتو دسک به شرکت های دیگری همچون گرین بیلد و گروه لوسید دیزاین می پیوندد، تا نرم افزاری را توسعه دهد که به طراحان و مهندسان اجازه می دهد اثرات زیست محیطی را اندازه گیری کرده و در تسهیل روند طراحی سبز کمک نمایند و به این منظوردر سال 1993، هرمان میلر مبلغ قابل توجهی را به عنوان بودجه برای شروع کار شورای ساختمان سبز ایالت متحده (USGBC) کمک کرد.

3. رویکرد طراحی شخصی Personal Design:
امروزه شرکت ها نیازمند پیگیری روندهایی جدید و انحصاری هستند تا بتوانند از عهده نیاز های منحصر به فرد خریداران خود بر آیند، چراکه  بسیاری از مشتریان محصولاتی را می خواهند که برایشان به صورت شخصی طراحی و ساخته شده باشد. لذا حرفه طراحی تا جایی پیش رفته که "ساخت بر اساس سفارش به صورت انبوه" را مورد توجه قرار داده و به توانایی تولید محصولات خاص به مقدار کم و با کیفیتی بالا و در نهایت سود آور برسد.

آنها می توانند توضیح دهند که چرا AUDI روند تولید سفارشی را در پیش می گیرد، البته فرآیند تولید برخی از این محصولات سفارشی ممکن است برای انجام خیلی از کار ها به صورت تولید انبوه و کار خانه ای مناسب نباشند، این فرآیند ها دامنه ای از انتشار رومیزی تا تولید غذا های مخصوص را در برمی گیرند.

مردم راه خود را یافته اند؛ آنها محصولاتی را می خواهند که احساسات فردی آنها را در نظر گرفته، اصیل، کاربردی و منحصر به فرد باشند، لذا پیروی از قاعده "یک اندازه - برای همه" اگر تا امروز هم حفظ شده باشد، بعد از این خواهد مرد. تنها راهی که برای رسیدن به موفقیت برای شرکت ها باقی می ماند این است که کالاهای مورد تقاضای مصرف کنندگان را آن گونه که مورد تقاضای ایشان است، تحویل بدهند و فقط این طراحان هستند که می توانند چنین مشکلی را حل نمایند.

شرکت ها یی مثل کانورس و کفش نایک آی دی، نیبر هودیز و حتی M&Ms و مینی کوپر در تلاش هستند تا به علامت های تجاری خود قواعد" خودتان بسازید" را اضافه نمایند.

4. رویکرد طراحی تعاملی Interactive Design:
در طراحی تعاملی همواره به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستند، که: "ما چه احساسی را از مشتریان خود می خواهیم؟"
در روز نامه ی 24 نوامبر سایت Trendwatching.com همان طور که IMT (وب سایت نو آوری) دو سال پیش اشاره کرده بود، اذعان داشته است که با اجازه دادن به مشتری برای حضور فعال در روند طراحی و اظهار نظر در توسعه ی تولید صنعتی، طراحی تعاملی در شرف دستیابی به قدرت و پیشرفت است.

این جمله ها باید به عنوان پایه ای برای طراحی قرار گیرد: مشتریان را بنگرید و با آنها تعامل برقرار کنید، با آنها حرف بزنید و به حرف هایشان گوش کنید و بر اساس داده های کارشناسی شده آنها عمل نمایید. با ارتقای کلیه توانایی و عملکردهای هوشمندانه در محصولات، برخی شرکت های تعاملی، بسیار فعالانه عمل می نمایند تا محصولات بهتری بسازند.

نفود لابراتوارهای آنلاین، مثل Concept lab volvo، بوئینگِ NewAirplan.com و یا Labs Google، شاهدی بر در نظر داشتن تقاضای مشتریان بوده و مردم را به اظهار نظر درباره آنچه دوست دارند و ندارند، فرا می خواند.

5. رویکرد طراحی ساده Simplex Design:
طراحان صنعتی همواره به دنبال بهترین ها هستند تا ساده ترین راه برای استفاده ما از اشیاء را در اختیارمان قرار دهند. Ellen Lupton متصدی موزه ملی طراحی معاصر Cooper-Hewitt معتقد است: "سادگی و صراحت در طراحی معاصر یک جریان بسیار قوی است".

در مقاله ی " 10 رویکرد طراحی صنعتی که شما نمی توانید آنها را نادیده بگیرید"، که Steve McCallion مدیر اجرایی خلاقیت در شرکت طراحی صنعتی زیبا دیزاین منتشر کرده است، به مسأله "ساده بودن" اشاره شده است.

علیرغم اینکه هنور تعریف مشخصی از ویژگی های این رویکرد در اذهان عمومی وجود ندارد، اما در دنیای دیزاین محصولات زیادی مثل iPhone اپل وجود دارند که با وجود برخورداری از کاربردهای زیاد و قابل توجهی به صورتی ملموس با استفاده کننده ارتباط برقرار نموده و نیز از نظر ارگونومی و سهولت استفاده درست عمل می نمایند.

اولین تلفن با نام تجاری اپل که با ادغام یک تلفن، یک iPod و جستجوگر وب به بازار عرضه شده، اینترفیس کاربر را با صفحه قابل لمس و توانایی های چند رسانه ای ترکیب کرده و حضوری موفقیت آمیز به دنبال داشت.

به عنوان مثالی دیگر می توانید به شگفتی اخیر نیکون مدل 40D توجه کنید. دوربین دیجیتال DSL که اواخر سال 2006 وارد بازار شد و از نظر کوچکی و سبکی و کیفیات ارگونومیکی بهتر شده، بدون اینکه از سهولت استفاده و کاربردهای متنوع آن کاسته شود و از جانب مصرف کنندگان متخصص و آماتورها، تا حد زیادی مورد استقبال قرار گرفت.

6. رویکرد طراحی زنانه Feminine Design:
سایت ترند واچینگ زنان را "جایگاه ویژه ملیونی... بازاری که همه بازارها را تحت کنترل می گیرد" می داند. بسیاری از شرکت ها به این واقعیت واقفند؛ لذا دختران و زنان را به شیوه های جالب مورد هدف قرار می دهند.

فوربس با اشاره به گوشی موبایل ریزر موتورولا به رنگ صورتی، می گوید: "بسیاری از تولید کنندگان نمونه های لطیف تر و زنانه پسند تری از محصولات بزرگ و زمخت قبلی خود را امروزه به نحوی می سازند که مردان و زنان را به طور یکسان جذب می کنند."

دیزاین بیسیک نقشه های خانه هایی زن محور را برای ساختمان سازها ارائه می کند. ال جی، گوشی های پرادا را بیرون داده و موتور سیکلت ویکد ویمن کوپرز برای جلب رضایت، شکایت هایی که زنان سالیان سال آنها را ابراز می کنند مدنظر قرار داده است؛ نظیر: "این موتور سیکلت ها بیش از اندازه سنگین، بلند و پهن هستند و زنان نمی توانند از آنها به راحتی استفاده کنند".

حتی تولید کنندگان نوشابه ها، فعالانه ذائقه زنانه را با طعم های شیرین و میوه ای ترکیب کرده و بسته بندی های جدید و زیبایی را عرضه می کنند. Geeksugar.com، Rethink Pink، Marketing To Women Online وBlogHer را چک کنید.

7. رویکرد طراحی سلامتی Health Design:
بسیاری از شرکت ها در حال طراحی و ارائه محصولاتی هستند که برای میان سالان مشکلی نداشته باشد. به طوری که در "مجله طراحی بین المللی" آمده است، انتظار داشته باشید که تعدادی خدمات نظارتی بهداشتی به روش Do It Yourself یا "خودتان انجام دهید" در ابزارهای نمایشگر و کنترل کننده وضعیت سلامت و بهداشت و نیز ارائه کمک های اولیه، به زودی به بازار عرضه شوند. به طوری که نسل جوان و خانواده های آنان که در دوران انفجار جمعیت زندگی می کنند، برای ممانعت از بدتر شدن وضعیت بهداشت به وسیله ی این ابزارها، می توانند هر کاری را به صورت شخصی انجام دهند."

به عنوان مثال دفی بیلی ریتور برای استفاده واقعی همگان طراحی شده است تا برای گرفتگی های ناگهانی قلبی، علاجی فوری ارائه نماید. این ابزارها، راهنماهایی صوتی دارند که استفاده کنندگان را مرحله به مرحله در دادن شک های عضلانی به فردی که دچار گرفتگی عضلات قلبی شده یاری می کنند؛ و به آنها یاد آوری می نمایند که چگونه با استفاده از روش CPR جان افراد رانجات دهند.

برای کسانی که دید ضعیفی دارند، مجله ID به ساعت های iBeam Mck watch اشاره می کند: " یکی از دکمه ها را فشار می دهید، یک فنر، یک صفحه لنز تقویت کننده x2 بزرگ کننده را به طور عمودی به طرف صورت شما باز کرده و سپس دکمه دیگری را فشار می دهید تا نور چشمک زن LED سفید زمینه ای روشن و مناسب برای دید شما تولید کند."

ورزش های آمادگی ذهنی برای مغز، برنامه ورزشی ذهنی سوئدی آنلاین از POSIT Science، وسیله ای برای بهبود عملکردهای شناختی مردم در دهه 60 از عمرشان است، اما افراد جوان تر می توانند سلول های خاکستری مغز خود را به وسیله این تمرینات حفظ کرده و با این عمل آمادگی مغز خود را حفظ نمایند.

در اولین گزارشی که تا کنون از سوی شرکت تحقیق و مشاوره مجمع آینده گرایان و تحلیل گران فناوری های اجتماعی در دست است، 12 صورت وضعیت و خلاصه از رویکردهایی به چشم می خورد که حیطه های مهم نو آوری و فن آوری را تا سال 2025 در بر می گیرد.

همراه با خلق ابزارهای ابداعی، مشکلات بالقوه زیادی وجود دارد و طراحان ابزارهای پزشکی و بهداشتی هنوز لازم است تولیدات خود را به صورت آزمایشی بر روی بشر و ارگان های بدنی او به صورت واقعی، استفاده نمایند.

منبع فارسی: http://dixiner.blogspot.com/2008/11/blog-post_5493.html
منبع انگلیسی: http://www.asme.org/NewsPublicPolicy/Newsletters/METoday/Articles/Top_7_Design_Trends.cfm



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=720&rnd=1438