ارسال کننده: Amin Vahidian
تاریخ ارسال: 1389/12/22

 گزارش کارگاه آموزشی دگردیسی Metamorphosis در پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران

کارگاه آموزشی دگردیسی به مدت 5 روز از تاریخ 29 بهمن تا 4 اسفند در ساعت های 9- 13 و 17-21 در پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران برگزار شد. مدرس دوره آقای دکتر کریستین بوشارنک Christian Boucharenc فرانسوی، نویسنده کتاب Design for Contemporary World و استاد دانشگاه ملی سنگاپور بود. وی برنده جوایز متعدد بین المللی در زمینه آموزش دیزاین می باشد. این کارگاه آموزشی با هدف یادگیری روش دگردیسی در طراحی و افزایش شناخت فرمی و معنا شناسی صورت پذیرفت.

در آغاز کار کارگاه دکتر بوشارنک از شرکت کنندگان در دوره خواست تا در گروه های دو یا سه نفری، یک جفت محصول تهیه کنند، این محصولات باید علاوه بر شباهت فرمی شباهت های معنایی نیز می داشتند. منظور از شباهت معنایی، جان مایه و یا به اصطلاح خود دکتر بوشارنک روح (spirit) یکسان داشتن است. سپس این دو محصول به صورت مبداء و مقصد یک روند تبدیل و دگردیسی (Metamorphosis) قرار گرفتند و نقشه های دستی از سه نمای محصولات تهیه شد. (تصویر1)


(تصویر1) برگرفته از کتاب Design for Contemporary World

سپس شکل میانه با توجه به مبداء و مقصد که 50% ازفرم هر دو محصول را در خود داشت به صورت دو بعدی در سه نما ترسیم شد. (تصویر 2)


(تصویر 2) برگرفته از کتاب Design for Contemporary World

و این روند مورف شدن در دو پله دیگر هم ادامه پیدا کرد، نقشه های ما بین نمای میانه و نقشه های مبداء و مقصد نیز توسط شرکت کنندگان در کارگاه طراحی شد. (تصویر3)


(تصویر 3) برگرفته از کتاب Design for Contemporary World

در فاز دوم شرکت کنندگان با توجه به نقشه های به دست آمده، شروع به مدل سازی کردند تا سه فرم میانه به صورت حجمی شکل بگیرند.


از قاشق پاستا تا برس (سپیده تندرو و ضحی حبیبی)

دگردیسی
از مورچه خوار تا جاروی شارژی (الهه تصور و حسام کمالی)

دگردیسی
از فیل تا قوری (پروانه پاشایی و سعید رهنما و سامیار راشد)

دگردیسی
از پنگوئن تا قمقمه (فرناز جلیلوند و سوگل شیرازی)

دگردیسی
از زرافه تا ظرف مایع شوینده (مهدیار فخرایی و سروش وحیدیان)

هدف از انجام این تمرین را می توان شناسایی فرمی در روند تبدیل و دگردیسی برای طراحی یک محصول با الهام از یک ایده یا محصول دیگر دانست. در روند برگزاری دوره اصول و تکنیک های لازم توسط مدرس دوره آموزش داده شد و نیز در حین برگزاری کارگاه آموزشی، سه سخنرانی با محورهای دگردیسی در طراحی، هم جوشی فرهنگ شرق و غرب و معنا شناسی توسط دکتر بوشارنک، ارائه گردید.

در روز پایانی پس از رونمایی از پروژه های شرکت کنندگان، مراسم قدردانی از دکتر بوشارنک و ضیافت شام با حضور مسئولین پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران و گروه طراحی صنعتی برگزار شد.

دگردیسی



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=834&rnd=2905