ارسال کننده: Farhad AleAli
تاریخ ارسال: 1390/6/12

 به یاد ماندنی ترین مدیران عصر دیجیتال

نقش یک مدیرعامل در موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت بر کسی پوشیده نیست. مدیرعامل ها نفوذ خاصی روی یک شرکت و کارمندانش دارند. آن ها هدف را مشخص می کنند و کمپانی را به سوی آن رهبری می کنند. آنها برای یک رهبری موفق به سوی یک هدف خوب، باید دائم آمار و ارقام را زیر نظر داشته باشند؛ منابع مالی و انسانی را کنترل کنند و مدیریت زمانی بی نقص داشته باشند. به علاوه آنها باید مانند یک مورخ، وقایع و نتایج را ثبت کنند و به خاطر بسپارند.

این مطلب معرفی ده مدیرعاملی است که تاریخ تکنولوژی دیجیتال آنها را به خاطر خواهد سپرد.

جف بزوز Jeff Bezos
جف بزوز Jeff Bezos
مدیر عامل آمازون از سال 1995
جف بزوز را به خاطر خواهیم سپرد چون توانست بزرگ ترین فروشگاه آنلاین جهان را بنا کند. با تأسیس وبسایت آمازون، او توانست به مفهوم خرده فروشی آنلاین، مشروعیت بخشد. در سال 2007، کمپانی او Kindle را معرفی کرد که توانست به طور گسترده ای در میان کتاب خوان های الکترونیکی محبوب شده و پرچم دار نسل جدیدی از کتاب خوان های الکترونیکی ارزان قیمت گردد.

نولان بوشنل NOlan Bushnell
نولان بوشنل Nolan Bushnell
مدیر عامل آتاری 1971 تا 1978
اگر چه بوشنل بازی های ویدئویی را اختراع نکرد، اما توانست تقاضای عمومی را برای این بازی ها به وجود آورد. او در سال 1971 توانست کمپانی افسانه ای آتاری را پایه گذاری کند. این کمپانی در سال 1976 به شرکت ارتباطات وارنر فروخته شد. هرچند بوشنل، فقط 7 سال بر آتاری حکم رانی کرد، اما در همین مدت این شرکت توانست به شدت رشد کند و تبدیل به بزرگ ترین کمپانی بازی های ویدئویی در جهان گردد. قبل از اینکه آقای بوشنل آتاری را ترک کند، این شرکت فروشی برابر 800 میلیون دلار داشت. تحت نظارت او، آتاری توانست بازار خوبی برای کنسول های بازی خانگی درست کند. این شرکت همچنین یک سری موفق، از کنسول های خانگی Pong را هم معرفی نمود. آتاری 2600 هم از سایر محصولات معروف، در دوران بوشنل بود. اولین کامپیوتر خانگی آتاری هم در این دوران توسعه داده شد. جالب است بدانید که بوشنل در سال 1974، استیو جابز را برای کار در آتاری استخدام کرد.

کن اولسن Ken Olsen
کِن اولسن Ken Olsen
بنیان گذار شرکت تجهیزات دیجیتال (DEC)
او کسی بود که شرکت تجهیزات دیجیتال (DEC) را در 1957 بنیان گذارد و این شرکت را به سوی آینده ی روشنی رهبری نمود. این شرکت توانست سری کامپیوتر های PDP و VAX را ارائه کند. PDP-8 مدل شاخص این شرکت است که یک مینی کامپیوتر 12 بیتی بود. کامپیوتر های DEC توانستند صنعت میکرو کامپیوتر ها را هم تحت تأثیر قرار دهند.  البته اولسن، به خاطر جدال آمیز ترین صحبتش هم مشهور است. او در سال 1977 گفت هیچ دلیلی وجود ندارد که هر کس بخواهد یک کامپیوتر در خانه اش داشته باشد. البته او به خاطر همین سخنش، چند دهه ای تمسخر را تحمل کرد. البته او بعدا روشن کرد که او مفهوم کامپیوتر های دهه ی 50 را با آن شیوه ی کنترلی سخت در ذهن داشته است. به هر حال کِن اولسن، در یادهایمان می ماند. حال چه مثبت و چه منفی!

مایکل دل Michael Dell
مایکل دل Michael Dell
مدیر عامل شرکت دل 1984-2004 و 2007 به بعد
افراد کمی هستند که بتوانند مانند مایکل دل به یک هیولا در صنعت سخت افزار PC ها تبدیل شوند. او که بنیان گذار شرکت DELL است، در سال 1992 و در 27 سالگی، به جوان ترین مدیر عاملی تبدیل شد که یکی از 500 کمپانی برتر آمریکا را اداره می کرد. در سال 2001، کمپانی دل توانست شرکت Compaq را هم سر نگون کرده و تبدیل به بزرگ ترین سازنده ی سخت افزار PC شود. پس از آن، دارایی خالص مایکل دل به 14 میلیارد دلار رسید و او تبدیل به یکی از ثروتمند ترین مردان آمریکا شد. ممکن است تصدی آقای دل به عنوان مدیر عامل، تا ابد ادامه نیابد اما نام او را هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد.

بیل گیتس Bill Gates
بیل گیتس Bill Gates
مدیر عامل مایکروسافت، 1975 تا 2000
بیل گیتس را همه ی ما می شناسیم. بنیان گذار کمپانی ای که در معرفی مفهوم نرم افزار های تجاری برای میکروکامپیوتر ها، پیشگام بود. در زمان گیتس، مایکروسافت توانست صنعت نرم افزار های PC را تحت سلطه ی خود بگیرد. مایکروسافت اولین قدم خود را با زبان برنامه نویسی بیسیک برداشت که در آن زمان تقریبا در هر جایی کاربرد داشت. سپس مایکروسافت MS-DOS را روی کامپیوتر های IBM پیاده کرد و در نهایت مایکروسافت با عرضه ویندوز موفقیت بسیار بزرگی به دست آورد. به طوری که هم اکنون هم ویندوز پرطرفدار ترین سیستم عامل جهان است. موفقیت تجاری فوق العاده مایکروسافت در طی این دوران، باعث شد که بیل گیتس بین سال های 1995 تا 2009، لقب ثروتمند ترین مرد جهان را به خود اختصاص دهد.

اندی گراو Andy Groove
اندی گراو Andy Groove
مدیر عامل اینتل، 1987 تا 1998
گراو در اواخر دهه ی شصت و در اولین روزهای شکل گیری اینتل، به این شرکت پیوست. سرانجام در سال 1979، او رئیس اینتل گردید و در سال 1987 فعالیت خود را به عنوان مدیر عامل آغاز کرد. در دوران او اینتل تبدیل به یکی از برجسته ترین کارخانه ها در تولید چیپ های حافظه و البته بزرگ ترین شرکت سازنده ی پردازنده، در جهان گردید. با این کارها اینتل به شکل گیری مفهوم کامپیوتر شخصی هم کمک زیادی نمود.

توماس واتسون Thomas Watson
توماس واتسون THomas Watson
مدیر عامل IBM از 1924 تا 1956
واتسون IBM را به دنیای کامپیوتر های دیجیتال وارد کرد و موفق شد در دهه های 40 و 50، این شرکت را به معروف ترین سازنده ی کامپیوتر تبدیل کند. IBM در ابتدا با نام "شرکت محاسبات جدول بندی و ثبت" مشغول به کار شد. اما آقای واتسون بود که با تغییر نام این شرکت به International Business Machines، در سال 1924؛ نام IBM را بر آن نهاد.  واتسون به یک دلیل دیگر هم مشهور است. او در سال 1943 گفت: "فکر می کنم شاید بازار جهانی برای 5 کامپیوتر باشد" البته هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد او این سخن را گفته اما به هرحال این حرف، درست از آب درنیامد.

مارک زوکربرگ Mark Zuclerberg
مارک زوکربرگ Mark Zuckerberg
مدیر عامل فیس بوک، 2004 به بعد
زوکربرگ کسی بود که وبسایت شبکه اجتماعی را به راه انداخت. فیس بوک با 600 میلیون کاربر، تمام نسل ها را به خود جلب کرده و یک سبک زندگی اجتماعی جدید را به وجود آورده است. موضع گیری های بحث بر انگیز او در مورد حریم خصوصی دیجیتال افراد، سطح آگاهی از این موضوع را در میان مردم افزایش داد. او همچنین تبدیل به سوژه ای برای فیلم شبکه اجتماعی شد. ثروت زوکربرگ در 26 سالگی، برابر با 6.9 میلیارد دلار است.

گوردون مور Gordon Moore
گوردون مور Gordon Moore
مدیر عامل اینتل، 1975 تا 1987
به عنوان مدیر عامل اینتل، مور توانست این شرکت را به سوی یکی از موفقیت آمیزترین و تأثیر گذارترین دوران هایش، هدایت کند. او کسی است که قانون مور را تنظیم کرد. قانونی که بیان می کند، تعداد ترانزیستور های روی یک چیپ با مساحت ثابت، هر دو سال، دوبرابر خواهد شد. برای بیش از 40 سال، نظریه او درست در آمده است. این قانونی است که تبدیل به مدل فعلی تجاری برای تولید کنندگان سخت افزار های کامپیوتر شده است. هم اکنون با اطمینان بالایی می توانیم بگوییم که این قانون در سال های آتی هم باقی خواهد ماند. اگر هم باقی نماند، می توانیم انتظار 3 برابر شدن تعداد ترانزیستورها را داشته باشیم!

استیو جابز Steve Jobs
استیو جابز Steve Jobs
مدیر عامل اپل، 1997 به بعد؛ مدیر عامل پیکسار: 1986 تا 2006؛  مدیر عامل نکست استپ: 1985 تا 1996
استیو جابز به خاطر نو آوری ها و محبوبیت محصولاتش در بین مصرف کنندگان، مشهور شده است. دستاورد های مهم جابز عبارتند از: اپل II، مکینتاش، سیستم عاملی که مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی بود، اولین انیمیشن کامپیوتری - آی مک، آیتیونز، مک او. اس ایکس، آیپاد، فروشگاه موزیک آیتیونز، آیفون، اپ استور و آیپد. البته پیداست که استیو جابز به تنهایی تمام این محصولات را خلق نکرده است. اما به ساخت آنها کمک شایانی کرده است. استیو جابز به سبک مدیریتی غیر عادی و سخت گیرانه اش هم شهرت دارد. او برای مخفی ماندن محصولات اپل و فن بیان و پرزنت کردن محصولات، اهمیت بسیاری قائل است. او تا مدت های بسیار زیادی به یادمان خواهد ماند.

منبع انگلیسی: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2376090,00.asp



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=918&rnd=3805