ارسال کننده: سهیل قیامی
تاریخ ارسال: 1390/8/24

 خودآموزم محاسبه حجم ظرف در Solidworks

در این خود آموز با نحوه اندازه گیری دقیق ظرفیت یک ظرف در نرم افزار Solidworks آشنا می شوید. تمامی کاربران Solidworks (آماتور و حرفه ای) قادر به استفاده از این خودآموز می باشند.

بعد از باز کردن فایل مورد نظر:

محاسبه حجم در Solidworks

ابتدا با یک Extrude Boss ساده درب ظرف را می بندیم تا فضای مورد نظر داخل ظرف، کاملا از فضای بیرون جدا شود.

محاسبه حجم در Solidworks

در مرحله بعد باید ظرف را در یک حجم تو پر که با دستور Extrude Boss ساخته می شود قرار دهیم. حتما دقت شود که همه ظرف در آن حجم قرار گیرد و نکته مهم اینکه تیک Merge resault باید برداشته شود (نمایشگر قرمز). این کار باعث می شود تا ظرف قرار گرفته در این box با خود box یکی نشود.

محاسبه حجم ظرف در Solidworks

در تب Features، ابزار Combine را فعال کنید. (در صورت نبودن این ابزار آن را از قسمت Tools>Customize>Commands>Features درگ کنید و به ابزارها اضافه کنید).

محاسبه حجم ظرف در Solidworks

در کادر باز شده گزینه Subtract را انتخاب کنید. در قسمت Main body، باید Box ساخته شده انتخاب شود و در قسمت Bodies to Combine بدنه ظرف (بهتر است این انتخاب ها از نمودار درختی در شاخه Solid bodies انجام شود.)

محاسبه حجم ظرف در Solidworks

پنجره بعدی با زدن تیک سبز ظاهر می شود، که در این قسمت باید قسمتی که می خواهید از کل شکل باقی بماند را انتخاب کنید. Selected bodies را فعال کنید، و بعد در اینجا با انتخاب Body 2، فضای داخل ظرف فضای باقی مانده خواهد بود. برای اطمینان از نتیجه کار، قسمت Show preview را فعال کنید تا نتیجه کار را هم زمان مشاهده کنید. (حجم آبی نمایش داده شده در شکل زیر).

محاسبه حجم ظرف در Solidworks

در اینجا حجم داخل ظرف را به صورت جامد مشاهده می کنید. و برای مشاهده دقیق حجم به وجود آماده به Tab با نام Evaluate و ابزار Mass Properties بروید.

محاسبه حجم ظرف در Solidworks

در قسمت Volume (نمایشگر قرمز)، حجم دقیق ظرف را مشاهده می کنید.
در این قسمت اطلات مهم دیگری از قبیل سطح بیرونی شکل، مرکز جرم، جرم و... را می توانید مشاهده کنید.

محاسبه حجم در Solidworks



تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/content/?id=945&rnd=6454