بسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروفیلانودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
ارسال کننده: آلاله مقدم
تاریخ: 1391/2/20
تعداد بازديد : 10656

راندو با استفاده از ابزار مختلفی قابل اجرا است. گاهی انتخاب ابزار راندو بستگی به محصول مورد طراحی دارد. متداول ترین ابزارها در راندو، مارکر (ماژیک طراحی)، آبرنگ، گواش و مدادرنگی (معمولا به عنوان مکمل ماژیک و آبرنگ) می باشند. تکنیک های مختلفی برای راندو دستی در انواع محصولات صنعتی وجود دارد که طراح مطابق با اهداف خود در نمایش محصول و ارائه ی کار از آن ها بهره می گیرد. یکی از تکنیک های بسیار متداول در راندو جواهرات و زیورآلات، تکنیک راندو با گواش است که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

ابزار و لوازم مورد نیاز:
- اتود 0. 3 یا 0. 5
- مقوای بدون بافت (مقوای کانسون بدون بافت مناسب می باشد)
- قلم مو (شماره های 00، 0، 2، 4 پیشنهاد می شود)
- گواش (طیف رنگ های زرد روشن و زرد تیره، طیف رنگ های قهوه ای و اُکر، سیاه و سفید، رنگ های انتخابی برای سنگ ها: قرمز، سبز زمردی، آبی لاجوردی و غیره)
- سایر لوازم متفرقه: خودکار مشکی، آبرنگ و رنگ های جوهری، کاغذ کالک، ابزار ترسیم

خواص گواش
1. ایجاد پوشش کامل رنگی و ایجاد لایه های تخت و درخشان
2. اصلاح پذیری نسبتا مناسب
3. قابلیت ترکیب رنگ خوب
4. قابلیت رندر از تنالیته های متوسط رنگ به تیره یا روشن
نکته: در کار با گواش معمولا از مکمل مدادرنگی استفاده نمی شود اما گاهی برای دورگیری ها، سایه زنی ها یا رنگ گذاری پس زمینه می توان از آبرنگ در ترکیب کار استفاده کرد.

آموزش راندو مرحله به مرحله:
پیش از هر چیز طرح مورد نظر باید با دقت و ظرافت روی مقوا منتقل شود. این کار را می توان با استفاده از کاغذ کالک یا کاغذ های کپی انجام داد. حفظ ظرافت خطوط و تمیزی کار در این مرحله اهمیت زیادی دارد. چنانچه از کاغذهای کپی چرب برای انتقال طرح خود استفاده می کنید، حتما از اتود ظریف (ترجیحا 0. 3) برای انتقال خطوط استفاده نمایید.

آغاز رنگ گذاری با طیف متوسط رنگ خواهد بود. به این ترتیب چنانچه طرح مورد نظر شما از طلا زرد است، رنگ اُکر و چنانچه طلا سفید است خاکستری متوسط را انتخاب نمایید. حالا تمام سطوح فلزی کار را با غلظت متوسط گواش، رنگ گذاری کنید. (تصویر1)

مرحله ی بعد، ترسیم سایه های تیره تر است، اما نه خیلی تیره. در طلا زرد می توانید از قهوه ای سی ینا استفاده کنید. برای سایه های تیره تر از قهوه ای وندایک استفاده کنید و سایه های طرح را با آن رنگ گذاری نمایید. دقت کنید در هر مرحله، رنگ لایه زیرین به خوبی خشک شده باشد تا کار گِل نشود.

پس از ترسیم سایه های تیره، نوبت به بخش های روشن تر می رسد. برای ترسیم نقاط روشن تر که نور بیشتری به آن می رسد، از رنگ زرد استفاده کنید. می توانید رنگ زرد را کمی روشن کنید تا متعادل تر به نظر برسد.

راندوی جواهرات
تصویر1: نمایش مرحله به مرحله راندو یک قطعه جواهر، طراحی و اجرا آلاله بلالی مقدم

بخش هایی که لازم است باز هم تیره تر شوند، مانند گوشه ها، پشت انحناها و غیره را با رنگ قهوه ای مخلوط با سیاه بسیار تیره نمایید. در صورت لزوم و بسته به رنگ مقوای زمینه، می توانید از رنگ سیاه هم به تنهایی در این مرحله استفاده نمایید.

آخرین مرحله، ترسیم نقاط نور و بسیار روشن در لبه ها و برق جواهر است که با رنگ سفید انجام می گیرد. توجه داشته باشید ترسیم زیاد از حد نقاط متمرکز نوری نتیجه ی عکس داده و پراکندگی و اغتشاش بصری ایجاد می کند، پس محل خطوط و نقاط نوری و تعداد آن ها را با دقت انتخاب نمایید.

راندوی جواهرات
تصویر 2: انگشتر"موج و مروارید"، راندو با گواش، طراحی و اجرا آلاله بلالی مقدم

مراحل راندو طلا سفید هم به همین ترتیب است. تنها تفاوت در رنگ های انتخابی شماست که همه باید در طیف های خاکستری با درجه تیرگی و روشنی مناسب انتخاب شوند.

تصویر زیر چهار مرحله راندو جواهرات را مطابق با جهت حرکت عقربه های ساعت نشان می دهد.

راندوی جواهرات
تصویر3: نمایش چهار مرحله راندو جواهرات در یک قطعه آویز، طراحی و اجرا آلاله بلالی مقدم

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1000&rnd=6285

نظر بازديدکنندگان (4)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما