دوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دی
ارسال کننده: آلاله مقدم
دسته بندی: مقالات طراحیبیونیک
تاریخ: 1386/8/22
تعداد بازديد : 8709

روبات عنکبوتی Spider Bot


محققان در لابراتوار Jet Propulsion  ناسا در Pasadena، ربات کوچکی اختراع کرده اند که یادآور شخصیت های کارتونی است و به دلیل ظاهر عنکبوت شکل آن به نام «Spider-bot» خوانده می شود. این روبات پیشرفته ممکن است روزی برای کاوش و اکتشاف در سطح سیارات دیگر به کار گرفته شود و همچنین موجودات دیگر، ستاره های دنباله دار، شهاب های آسمانی، خرده سیارات، و قمرها را کشف و بررسی کند. ربات عنکبوتی، احتمالا برای تعمیر و نگهداری از طرف ایستگاه بین المللی فضایی (International Space Station) حمایت می شود.
 این ربات ها، ممکن است در زمین به عنوان جایگزینی برای انسان در رسیدگی و جمع آوری اطلاعات از مناطق پر خطر استفاده شوند.

ویژگی ها

  • طراحی خاص عنکبوت شکل
  • به کارگیری پا به جای چرخ در مریخ پیما
  • حرکت حشره مانند پاها (شش پا)
  • قابلیت حرکت در سطوح ناهموار و عبور از موانع
  • قابلیت استفاده از روبات برای کاوش در مناطق پر خطر(زمین یا سیارات دیگر)
    ابعاد بسیار کوچک
  • شناسایی موانع با استفاده از حسگرها
  • شناسایی محیط با استفاده از دوربین های مجهز
  • قابلیت ایجاد یک شبکه ی ارتباطی
  • هزینه ی کم

 

هزینه کم مخابراتی


"رابرت هوگ" (Robert Hogg)، مهندس این پروژه می گوید: «مریخ پیماهای معمول، چرخ های بسیار کارآمدی دارند. اما در اینجا کارهایی می توان با پاها انجام داد که شما با چرخ نمی توانید انجام دهید».

 هوگ، تیم تحقیقات ربات کوچک را رهبری می کند. او همچنین می گوید: «ما قصد داریم تا ربات کوچک و توانایی بسازیم که بتواند نواحی مختلف در محیط های مختلف را کاوش کند. به عبارت دیگر، در هر زمان، به هر جا برود».
پاهای ربات عنکبوتی از موانع و صخره ها بالا رفته و به مکان هایی می رسد که در حالت عادی برای مریخ پیماهای چرخ دار غیر قابل دسترس است. یک ربات حشره شکل جستجوگر، می تواند از لبه ها و دهانه ی کوه ها بالا رود و یا از صخره های دندانه دار و ناهمواری هایی که در حالت دیگر نمی توان از آن ها بالا رفت، بالا برود.
اما ویژگی مهمی که باید در این ربات تقویت شود سرعت آن است. چرخ به شما کمک می کند سریع تر حرکت کنید و انرژی کم تری مصرف کنید.

همچنین هوش ربات نیز مهم است. برای جاسوسی کردن، ربات عنکبوتی خیلی باهوش نیست و محققان JPL در تلاشند تا هوش ربات را برای محافظت از خودش و گرفتن تصمیمات ساده تقویت کنند.

مانند یک عنکبوت واقعی، این ربات حسگرهای آنتن شکلی دارد که به او کمک می کنند تا موانع مختلف را شناسایی کند.
پروتوتایپ اول، آنقدر کوچک هست که کف دست شما را پر می کند و تنها هفت اینچ است (حدود 18 سانتی متر). نمونه های آینده می توانند تا ده برابر کوچک تر باشند.
هوگ می گوید: سعی بر ساخت کوچک ترین و ارزان ترین رباتی داریم که می توانیم، اما در عین حال می خواهیم بیشترین قدرت را نیز داشته باشیم.

 رابرات هوگ Robert Hogg
رابرت هوگ در کنار ربات عنکبوتی: ابعاد ربات در اینجا به خوبی مشخص است

این ربات، با دوربین هایی که اطراف آن را بازدید و شناسایی می کنند مجهز شده است. شش پا دارد و به شیوه ی سه پایی (سه پا هم زمان روی زمین) راه می رود تا هنگام حرکت تعادل داشته باشد. در آینده بسته به نوع کاری که این ربات ها باید انجام دهند، ممکن است هشت، دوازده و یا حتی پنجاه پا داشته باشند.

محققان امید دارند ربات های عنکبوتی متعدد را در ایجاد یک شبکه ی ارتباطی بدون عیب و کامل به کار گیرند. شبکه ای بدون احتیاج به زیربناهای دیگر از قبیل ماهواره ها. هر ربات به طور مداوم و متوالی از محیط اطلاعات جمع کند و اطلاعات را به ربات مجاور خود انتقال دهد. بنابراین هر کدام از ربات ها می دانند در جای دیگر چه اطلاعاتی جمع آوری شده است. هوگ می گوید: «مشابه این سیستم در زمین هم قابل استفاده خواهد بود. به عنوان مثال در حوادث شهری، شما می توانید صد ربات عنکبوتی را برای کسب اطلاع از محیط بفرستید و می توانید منابع شیمیایی را شناسایی کنید.

همچنین از دست دادن این ربات ها چندان مهم نیست، چون ارزش هر کدام از آن ها حدود 600 دلار است. این قیمت می تواند در آینده کم تر هم بشود و هزینه ی آن ها به کاربرد و تعدادشان بستگی خواهد داشت.
مرحله ی مهم و بزرگ بعدی در توسعه ی این ربات، این است که ابزاری را به دو پای جلوی آن نصب کنند که آن را قادر سازد تا مسئولیت هایی نظیر حفاری ها و تعمیرات را انجام دهد. آن ها همچنین در نظر دارند تا پروتوتایپ پیشرفته تری بسازند که سریع تر حرکت کند و به طور مستقل، تصمیماتی برای اکتشافات بگیرد. هوگ می گوید: «در آینده ما ممکن است صد یا هزار عدد از این ربات ها را در یک زمان به کار گیریم، طوری که آن ها بتوانند با هم کار کنند تا به یک هدف برسند». 

این ربات، از جدیدترین نمونه هایی است که به خانواده ی ربات های ناسا اضافه شده است. این سازمان قبلا یک Snake-bot (ربات مار شکل) ساخته است که می تواند در صخره های کوچک حرکت کند و اشیا را شناسایی کند و همچنین یک Frog-bot (ربات قورباغه) که از یک جا به جایی دیگر می جهد و نیز ربات های حفار یا شناگر و حتی کاوش گرهای پرنده ای دارد که همگی در دست پیشرفت هستند.
ربات هایی به شکل زنبورها و مورچه ها، به عنوان ایده های جدید مطرح شده اند.

منبع انگلیسی: http://www.space.com/businesstechnology/technology/spider_bot_030129.html

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=150&rnd=9988

نظر بازديدکنندگان (4)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما