بسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانو
تاریخ: 1387/1/17
تعداد بازديد : 13606

کامران والیانلطفاً خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید:
متولد اصفهان و شناسنامه صادره از همدان. که در تعویض شناسنامه ها از قدیم به جدید، محل تولد نیز همدان ثبت شده است!

سال 64 از رشته تجربی دیپلم گرفتم و همان سال با رتبه 4 وارد دانشگاه تهران شدم. بعد از دوره لیسانس جزو پنج نفر برگزیده برای اعطای بورسیه تحصیلی اعزام به خارج بودم که به دلایل نامعلوم چهار نفر از ما از لیست مذکور حذف شدیم. لیکن فرصت حضور مستقیم در مقطع کارشناسی ارشد داخلی برایمان وجود داشت. از آنجائی که از این برخورد دلگیر شده بودم آن را پیگیری نکرده و ترجیح دادم به خدمت سربازی بروم. پس از دوره سربازی در سال 74، به انجام کارهای عملی متنوع ولی همسو با رشته مان، شروع کار تدریس به دعوت دانشگاه علم و صنعت و نیز برپائی کلاس های آزاد طراحی برای دانشجویان طراحی صنعتی پرداختم. در همین سال باز کنکور کارشناسی ارشد دادم و باز دانشگاه تهران قبول شدم، ولی این بار خودم نخواستم ثبت نام کنم! ولی به هرحال سال 75 فقط کنکور ندادم و ثبت نام هم کردم!

سال 78 از دانشگاه هنر موفق به اخذ فوق لیسانس از دانشگاه هنر شدم. معدل پایانی این دوره هجده و خورده ای بود و جالب است که هرچند به فکر کسب بالاترین نمره معدل نبودم، ولی این هم بالاترین معدلی بود که تا آن زمان ازاین رشته در آن دانشگاه گرفته می شد و هم بالاترین معدلی بود که خودم گرفته بودم!!
هرچند خاطره جلسه دفاعیه زمان کارشناسی برایم شیرین تر است، ولی درهر حال جلسه دفاعیه ارشد هم خاطره ای است به یاد ماندنی! یکی از دوستان مشغول فیلم برداری بود و زمانی که همه برای قضاوت از سالن بیرون رفتند و اساتید مشغول بحث بودند دوربین روشن بود و دقایقی از نظرات خالص اساتید در باره کار من ثبت شده بود که شنیدن آن برایم خیلی لذت بخش و مایه مباهات بود!

آیا سایت یا وبلاگ دارید؟
خیر

اگر به اینترنت بروید کدام سایت ها را حتماً چک می کنید؟
اول ایمیل هایم را چک میکنم (که معمولاَ خیلی وقتم را می گیرد!) اگر دیگر فرصتی بماند به سایت زیباترین ها و اخیراً به سایت newdesign.ir هم سر می زنم چون باعث می شود که از اخبار و اتفاقات با خبر شوم اینکه زود به زود به روز می شود امر مثبتی است.

غرفه شرکت بوتان
غرفه شرکت بوتان در اولین نمایشگاه برندهای معروف ایران - طراح: کامران والیان

کمی از بهترین کارتان برایمان بگویید.
کار خوب و دوست داشتنی زیاد داشته ام، اکثر کارهایم را دوست دارم ولی هر کدام را از بعدی ارزیابی می کنم و برایم ارزشمند است. مثلاَ محصول فن کولر سلولزی انرژی به این جهت برایم ارزشمند است که به عنوان طراح صنعتی، درگیر موارد زیادی از آن بودم تا به نتیجه رسید و در دو سال پیاپی از طرف همایش طرح برتر از آن تقدیر شد. و یا سری آبگرمکن های بوتان را به این دلیل که به صورت مسئله سنگینی که در ابتدای پروژه مطرح بود با نهایت سادگی پاسخ داده شد و نیز تیراژ تولید زیادی که این محصول دارد و همه جا آدم اثری از ردپای خودش می بیند! این پروژه هم در همایش طرح برتر مطرح شد. همین طور دکوراسیونی بود از فروشگاه مرکزی محصولات پرنسس که به خاطر بکر بودن، سادگی و کاربردی بودن آن و اینکه بعدا زیاد از آن کپی شد، برایم ارزشمند است!

فن کولر سلولزی انرژی
فن کولر سلولزی انرژی

گاهی اوقات تنوع زیاد مسائلی که باید در یک محدوده زمانی فشرده به انجام رسیده و فقط بخشی از آن می تواند طراحی به معنای قلم روی کاغذ آوردن باشد، مثل ترتیب گرفتن غرفه های بزرگ نمایشگاهی ابعاد دیگر طراحی به معنای تعیین مسیری که شما را به هدف می رساند گاه می تواند جزو بخش های معتبر و ارزشمند رزومه شما باشد. پروژه سنگین غرفه 700 متری گروه بوتان درسال 80، و یا غرفه آن شرکت در اولین جشنواره برندهای معروف ایران در سال 85 برایم نمونه های برجسته ای دراین راستا هستند.

آیا بدترین کارتان را به خاطر دارید؟
دستگیره دری که برای کارگاه چوب ساختم و یادم هست تا زمانی که آن را داشتم درون کمد و در گوشه ای آن را پنهان می کردم که کسی آن را نبیند!

در آخرین کاری که برای غرفه بوتان طراحی کردم زمانی که در حال نهایی کردن ابعاد کار بودیم یکی از دوستان در حال به اتمام رساندن ترسیم نقشه ها بود که من با یک محاسبه کوچک ارتفاع یک ستون 5/4 متری را 4 تا 5 سانتیمتر تغییر دادم یکی از دوستان علت این امر را پرسید جواب ساده بود، من عرض ستون را در عددی "ناگویا" ضرب کرده بودم تا هم حدود ارتفاعی که در آن محدود بودیم به دست آید و هم اینکه تناسبات ستون شکیل تر گردد. از آنجائی که این امر به سخنرانی من پیرامون تناسبات در طراحی در دانشگاه هنر نزدیک بود دوستی به شوخی گفت جالب است! من فکرمی کردم تو این حرف ها را فقط در سخنرانی می گوئی، نمی دانستم به آن عمل هم می کنی!!

محصولات بوتان

کجا روی پروژه هایتان کار می کنید، ایده ها کجا به ذهنتان می رسد؟
محدود به شرایط و زمان خاصی نیستم هرجا و هر زمان به کارم فکر می کنم و با موضوعات و صورت مسأله درگیر هستم. همین دیشب دیتیل حل نشده ای از غرفه های شرکت نیستان برای سال آینده، زمانی که برای چند دقیقه جلوی سبزی فروشی توقف کرده بودم به ذهنم آمد و حل شد!

شیوه و سبک کارتان را توضیح دهید؟ نگرش شما به طراحی؟
سادگی و خلوص در طراحی. پرهیز از تکلف و زیاده گوئی. اسمش را مینیمال نمی گذارم. در قالب سبکی دارای نام کار نمی کنم. اجبار و الزامی نیست که طراح حتما در غالب سبکی دارای اسم کار کند. ولی اگر خودم بخواهم کارهایم را نقد کنم، به نظرم معمولا دارای شخصیتی موقر، متین و منطقی هستند. حالا آیا این یک سبک است و نام آن چیست، نمی دانم!

برای کدام قشر طراحی می کنید؟
از طرفی ممکن است طراح در مقابل صورت مسئله یا پروژه ای متعلق به هر قشر قرار گرفته و باید بتواند بخوبی آن را به جواب برساند، و از طرف دیگر این واقعیت هست که طراحان برای آن قشری موفق تر طراحی می کنند که در آن طبقه اجتماعی زندگی می کنند چون با ویژگی ها و مشکلات آنها آشنایی بیشتر دارند.

غرفه ایران خودرو
غرفه شرکت ایران خودرو - کار گروهی تیم طراحی بهمن 64

تحت تأثیر معمار یا طراحی از گذشته یا حال هستید؟
اینکه به طور مستقیم از کسی الهام گرفته باشم نه؛ اما از معماران نسل گذشته ماریو بلینی، لوکوربوزیه و لویدرایت و سیحون را می پسندم و از طراحان محصولات و پدیده های صنعتی، کارهای دیتر رامس، جوجارو، ماریو بلینی را دوست دارم. نگرش آنها برایم خوشایند است، خط و خطوط آنها را می پسندم. برخی کارهای فیلیپ استارک و صندلی های رن آراد را هم خیلی دوست دارم.

ویژگی بارز یک طراح چیست؟
ویژگی بارز طراح به نظر من " خاص بودن" است. و خاص بودن می تواند در هر زمینه ای باشد از نوع تفکر گرفته تا ویژگی رفتاری.

طراح باید آرزو درست کند؟
طراح می تواند نگرش خوب ایجاد کند.

کمبودهای طراحی صنعتی ایران چیست؟
"دانش پایه" از نوعی که در آن تئوری ها بر مبنای تجارب واقعی و عملی پالایش شده و انسجام یابند نیست و هم اکنون تنه محکمی همانند بسیاری رشته ها در آن وجود نداشته و فارغ التحصیلان آن بعضاَ به صورت فردی موفق عمل می کنند. صنعت هم خیلی پذیرای طراحان نیست باید این دو همپای هم پیش روند تا مسائل حل شوند. ولی بایستی از نکته ای نیز غافل نماند، و آن اینکه هر چند دانشگاه و صنعت هر دو باید در حل سیستماتیک این مشکل همگام شوند ولی آنکه باید قدم اول را بردارد مائیم! ما طراحان در هر جایگاهی که هستیم باید در تقویت بنیه علمی و پتانسیل های بالفعل و توانائی های تخصصی خود بکوشیم.

کتاب هایی که یک طراح باید بخواند؟
با توجه به گسترده بودن رشته و چند وجهی بودن رشته باید اطلاعات وسیع داشت و از هر مبحثی تا حدی سر درآورد به همین منظور باید همه جور کتاب مطالعه کرد.

خلاقیت امری است ذاتی یا قابل یادگیری؟
خلاقیت امری است قابل یادگیری است اما ضریب هوشی ذاتی افراد توی این یادگیری نقش مؤثری دارد.

دانشگاه چقدر می تواند یک نفر را طراح کند؟
دانشگاه مثل استخری است که دانشجو برای استفاده از آن اجازه یافته است استاد هم یک مربی، ناجی و شاهد. اگر خیلی بی ربط دست و پا بزنی تذکر خواهد داد که این راه غلط است و یا اینکه خودش راه درست را نشان می دهد و یا یک نفر که به درستی این کار را می کند را به عنوان الگو معرفی می کند. اینست که نباید دانشگاه را سازنده آدم های طراح دانست. دانشجو امکان این را یافته تا از این استخر بهره ببرد. ممکن است از این تن به آب زدن شناگر قابلی حاصل گردد و نیز ممکن است در این فرصت کسانی تنها آب تنی کرده باشند!

خاطره ای از دوران کودکی؟
در دوران کودکی نقاشی میکردم و همیشه دوست داشتم ماشین ها را شکل نقاشی های من بسازند. یکبار مطلبی در باره موتور های جت و نحوه کار آنها خواندم در آن زمان 8 یا 9 سال داشتم. تصمیم گرفتم که یک موتور جت را شبیه سازی کنم از آنجایی که در متن مورد مطالعه نوشته بود سوخت با فشار وارد محفظه احتراق می شود از دو مخروط با ابعاد متفاوت که به یکدیگر متصل بودند استفاده کردم و از یکی بنزین وارد دیگری می شد و من هم با یک فندک قصد داشتم جرقه مورد نیاز را ایجاد کنم با وجود این همه خطر برای خودم فقط به این فکر بودم که اگر این وسیله به خوبی کار کند و با سرعت حرکت کند مبادا به کسی برخورد کند و مشکل ساز شود.

کوچک تر که بودم در حیاط خانه ما چاهی بود که دهانه آن را با در پوشی که یک سوراخ در وسطش بود پوشانده بودند. مدتی بود بدون آنکه کسی بفهمد از تعداد قاشق چایی های آشپزخانه کاسته می شد. برای من بسیار جالب بود که این قاشق ها را از سوراخ چاه به داخل بیاندازم و صدای آن را گوش دهم.

شیطنت دوران دانشجویی؟
کلاس پروژه 9 داشتیم وتاخیر ما (من و دوستم که پروژه را به صورت مشترک کار می کردیم) به بهانه حضور در کارخانه، از عواملی بود که استاد پروژه 9 ساعت شروع کلاس را تغییر داد، بعد تغییر ساعت شروع باز هم ما تاخیر داشتیم. و در طول مدت ترم تنها دو یا سه بار به کارخانه رفتیم.

یک نکته جالب دیگر از همین کلاس این بود که خواسته شد تا گزارشی بدهم از کارخانه و مشاهداتم در آنجا و چون اصولا دانشجوی مورد تایید اساتید بودم کسی شک نکرد که برگه هائی که ظاهرا در گزارش خود به آنها نگاه می کردم جزوه هائی بود از درس ساعت بعد یعنی هنر و تمدن!!

طراحی ساعت

کمی هم به علایق و نگرش های شخصی تر بپردازیم:
کتاب مورد علاقه: ادیسه فضایی 2010- میعاد باراما
هنرمند مورد علاقه: پیکاسو، مونه و وان گوگ، مجسمه های میکل آنژ
طراح مورد علاقه: دیتر رامس، جوجارو، استارک، رن آراد، گاندینی، پینین فارینا
شخصیت دوست داشتنی: آرتور سی کلارک (نویسنده و دانشمند)
دنیای موسیقی: ونجلیس، ساتریانی، علیزاده، شجریان، بوچلی، مازاروتی
کارگردان: کیارستمی، مل گیبسون، اسکورسیسی، کوبریک، لوک بسون، پولانسکی
اگر طراح نبودید: دوست داشتم فضانورد باشم.
دوست داشتنی ترین محصول: جوسی سلف استارک با وجود بعضی ضعف ها و نوع متفاوت کاربری

در تهران چه چیز ارزش وقت صرف کردن دارد؟ در محل تولدتان چطور؟
تهران: کار، دوستان، ارتباطاتم با دانشگاه
اصفهان: خانه و خانواده ام، محلات قدیمی، میدان نقش جهان

جایی که دوست دارید زندگی کنید؟
کلبه ای در جنگل به دور از هیاهو اما با حفظ ارتباطات کاری که منجر به طراحی می شد!!

دوست داریدچه هدیه ای دریافت کنید؟
هدیه ای که هدیه دهنده با تفکر برای شخص من هدیه را انتخاب کرده باشد.

قهرمان افسانه ای شما؟
خیلی ها ! آرش، رستم، فرهاد

قهرمان واقعی شما؟
آریوبرزن، بابک، سورنا

از چه چیزی در آینده هراس دارید؟
زمانی به کوتاهی های گذشته ام غبطه بخورم.

بدترین بدشانسی زندگی؟
خوش شانسی و بد شانسی تا حد زیادی برمی گردد به بینش آدم من معمولاَ معتقد هستم به مستحق بودن و مستحق نبودن. خوش شانس خوش شانسی را پدید می آورد.

پند یا شعار؟
زلال و شفاف بودن و برخورد با صداقت در زندگی.

نظرتون راجع به سایت newdesign.ir: اطلاعات به روز فعالیت بدون انگیزه مادی و شهرت

کلام آخر: دنیای ما آنقدر پیچیده نیست که تصور می کنی پیچیده تر از آن است که بتوانی تصور کنی.

سوابق تحصیلی، فرهنگی و تجارب حرفه ای (1389/1364)

• سوابق تحصیلی و فرهنگی:
الف - کارشناسی طراحی صنعتی - دانشگاه تهران - 71/1364
ب- کسب رتبه های دوم و سوم در همایش طراحی صنعتی برگزار شده از طرف انجمن مدیران صنایع - 1369
پ - کارشناسی ارشد طراحی صنعتی - دانشگاه هنر - 78/1375
ت - تدریس حین خدمت - نیروی زمینی ارتش - 74/1372
ث - تدریس در دانشگاه علم و صنعت، گروه طراحی صنعتی - 1374
ج - تدریس در دانشگاه غیر انتفاعی دانشسار، گروه طراحی صنعتی - 77/1375
چ - تدریس در دانشگاه تهران، گروه طراحی صنعتی - (از 1378 تا کنون)
ح - تدریس در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، گروه طراحی صنعتی - (1382/1387)
خ - تدریس در دانشگاه هنر، گروه طراحی صنعتی - (از 1383 تا کنون)
د- عضو مدعو در"همایش خلاقیت"دانشکده فنی طالش- 1383
ذ -عضو داوران اولین مسابقه تفکر خلاق - دانشگاه تهران، گروه طراحی صنعتی - 1383
ر- عضو داوران دومین مسابقه تفکر خلاق - دانشگاه هنر، گروه طراحی صنعتی - 1384
ز- عضو داوران همایش و مسابقه "هم این هم آن" شهرداری لار- 1385
ژ- عضو داوران اولین مسابقه تفکر خلاق درون دانشگاهی دانشگاه هنر تبریز- 1386
س- عضو داوران چهارمین مسابقه تفکر خلاق - دانشگاه هنر - 1386
ش- سخنران نهین نشست تخصصی طراحی صنعتی - دانشکاه هنر، آذر 1386
ص- عضو داوران اولین سری مسابقه " گردو" - دانشگاه هنر - 1387
ض- عضو داوران مسابقات انجمن علمی دانشگاه تهران- از 1387تا کنون
ط - دریافت لوح تقدیر از اولین و دومین "همایش انتخاب طرح برتر" - 1381/1380
ظ - دریافت لوح تشویق از سومین " همایش انتخاب طرح برتر " - 1382
ع- دریافت لوح تقدیر از "نخستین همایش دستاوردهای طراحی صتعتی ایران"- اردیبهشت 1388
غ- عضو داوران مسابقه طراحی میز تلویزیون LCD - شرکت زیبانو/ سایت ریتون - زمستان 89

• سوابق حرفه ای:
1- همکاری با دفتر فنی وزارت ارشاد - 69/1368
2- عضو تیم ارزیابی تجهیزات و مبلمان شهری - گروه شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی - 71/1370
3- پروژه احیای فضای زیر پلهای سعدی و حافظ تهران، شرکت آران - 1371
4- پروژه طراحی یونیت سرویس بهداشتی عمومی شهری، شرکت آران - 1374
5- طراحی و اجرای غرفه خودروهای "دوست با طبیعت"، جشتواره حمل و نقل سالم شهری - 1374
6- مشارکت در تأسیس و مسئول بخش طراحی صنعتی" مرکز طراحی و مطالعات نیلان " - 75/1374
7- طراحی و اجرای show room مصالح و تجهیزات "سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی" 1376
8- عضو تیم طراحی و تولید چراغ مطالعه " گردون " - 76/1375
9- طراحی ساعت حضور و غیاب مدولار MHS 9000، شرکت مهسا الکترونیک - 1377
10- طراحی آبنمای موزه آب تهران - 1378
11- طراحی و اجرای پروژه های نمایشگاهی و معماری داخلی برای شرکتهای: ایران خودرو، مهرپویاکارتن،
پلارسونیه دوال، پرشیانگار، نیستان، مانیزان، … - از 1378
12- طراحی و اجرای نمایشگاه های گروه صنعتی بوتان - از 1378 (107 پروژه تاکنون)
13- طراحی و اجرای نمایشگاه های شرکت انرژی - 85/1379 (18 پروژه تاکنون)
14- طراحی و اجرای نمایشگاه های شرکت پارس شهاب - 87/1386 (2 پروژه تاکنون)
15- طراحی و نظارت اجرای معماری داخلی سالن غذاخوری و نمازخانه شرکت انرژی - 1380
16- طراحی و نظارت بر تولید " فن کولر سلولزی "، شرکت انرژی - 81/1380
17- طراحی و اجرای بسته بندی " فن کولر سلولزی "، شرکت انرژی - 1381
18- طراحی و اجرای دکوراسیون فروشگاه ها و نمایشگاه های محصولات Princess - 83/82/1381
19- طراحی Branding Design برای " نسل جدید " آبگرمکن های شرکت صنعتی بوتان- 82/1381
20- طراحی رویه جدید شوفاژ BL-220 - شرکت صنعتی بوتان - 1383
21- طراحی سردر کارخانه انرژی - 1383
22- طراحی و نظارت اجرای بسته بندی " هیتر 640 " - شرکت انرژی - 1384
23- طراحی و ساخت استند کاتالوگ ها و بروشورهای "j. f. lazartigue " برای داروخانه ها - 1385
24- طراحی و ساخت استند محصولات "j. f. lazartigue " برای داروخانه ها و آرایشگاه ها - 1386
25- طراحی و ساخت استند محصولات "سن ایچ" برای فروشگاه های شهروند - 86/1385
26- طراحی و ساخت استند فروشگاهی "سن ایچ" - از 1386 تا کنون
27- طراحی و ساخت استند چند منظوره نمایشگاهی "شرکت صنعتی بوتان" - 86، 87، 88، 89
28- طراحی و ساخت استند فروشگاهی محصولات Vesta
29- طراحی و ساخت استند محصولات "تکدانه" برای فروشگاههای شهروند - 1386
30- طراحی و ساخت بیلبورد تبلیغاتی "سن ایچ" در منطقه مرزن آباد/ جاده چالوس- 1386
31- طراحی اولیه کولر صنعتی به سفارش شرکت انرژی- پائیز 1386
32- طراحی پایه دیواری و زمینی هیتر 640 - سفارش شرکت انرژی مثبت - زمستان 1386
33- طراحی استندهای نمایش لامپ های "پارس شهاب" - زمستان 1386
34- طراحی و ساخت کانترهای تبلیغاتی و عرضه محصولات "مانی" با قابلیت مونتاژ و دمونتاژ- بهار 1387
35- طراحی و ساخت استند دو طرفه (فروشگاه های شهروند) و یک طرفه (دیگر فروشگاه ها) -محصولات "مانی" -تابستان 87 "
36- ساخت دکور تبلیغاتی و دپوی محصولات "مانی" برای فرودگاه و فروشگاه های متفرقه - تابستان 1387
37- طراحی کیوسک های عرضه محصولات "نوبر سبز"- تابستان 87
38- طراحی استند برای محصولات "Elite " - پائیز 87
39- طراحی استند برای نمایش لیوانهای یکبار مصرف Fco - پائیز 87
40- طراحی استند برای محصولات BIC - زمستان 87
41- طراحی المان های پیشنهادی برای ارائه قابلیت های ساخت با سنگ مصنوعی - شهرداری منطقه 9- زمستان 87
42- طراحی برای شوروم شرکت های صنعتی "بوتان" و "شرکت کرد" - 1388
43- طراحی استندهای محصولات "شرکت کرد" (چینی و سرامیک)- 1388
44- طراحی آبگرمکن های جدید شرکت صنعتی بوتان - پائیز 1388
45- طراحی 10مدل مسواک به سفارش شرکت "هادی پویا" - زمستان 1388
46- طراحی کولر سلولزی جدید شرکت انرژی - 89/1388
47- ریدیزاین هیتر گازی 640 و هیتر گازی 625- شرکت انرژی - 89/1388
48- طراحی جامع بخاری کارگاهی، شرکت انرژی- 89/1388
49- طراحی جامع کولر Axial، شرکت انرژی - 89/1388
50- ریدیزاین صندلی 505، شرکت نیلپر - 1389
51- طراحی میز جلومبلی خانگی برای مبلهای مدل 920، 823، 878، شرکت نیلپر - 1389
52- طراحی و اجرای بیلبورد تبلیغاتی "سن ایچ" - بام دانشگاه علوم غذائی (اتوبان یادگار امام)- 1389
53- ریدیزاین کولر صنعتی 18000، شرکت انرژی- 1389
54- طراحی جامع هم زمان چند محصول صنعتی در جهت یکسان نمودن پروسه ساخت و هویت فرمی، شرکت انرژی- 1389
55- طراحی آبگرمکن های صادراتی شرکت صنعتی بوتان - زمستان 1389

• مشاور قراردادی طراحی صنعتی:
- شرکت صنعتی بوتان- از 1378 تاکنون
- شرکت انرژی- از 1379 تاکنون
- شرکت نیلپر- از 1389

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=261&rnd=4263

نظر بازديدکنندگان (24)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما