دوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
ارسال کننده: لادن سلما سی
دسته بندی: لغات تخصصیشخصیت ها
تاریخ: 1387/12/14
تعداد بازديد : 5219

رن آرادرن آراد در سال 1951 در تل آویو به دنیا آمد،در سال های 1973-1971 در آکادمی علوم اورشلیم تحصیل کرد، در سال 1974 به لندن نقل مکان کرد و در انجمن معماری لندن تحصیل کرد.

رن آراد پس از تحصیل در رشته ی معماری، خود را دانشجوی بی میل معماری می نامد و به زودی در می یابد که کار بر روی مبلمان را به کار در اداره ی معماری ترجیح می دهد. در سال 1981 با کارولین تورمن استودیو وکارگاه طراحی One off رادر Coven garden لندن تأسیس کرد. او در این کارگاه پروژه های کوتاه مدتی را انجام می داد که در آن ها طراحی اشیائی مطرح بودند که حل مشکل (یعنی دغدغه سنتی طراحان) محرک اصلی آن پروژه ها بودند. در سال 1989 مجدداً با کارولین تورمن انجمن رن آراد را در Chalk Farm ایتالیا تأسیس کرد که شامل پژوهش های معماری و طراحی می شد. در 1994 واحد طراحی و تولید استودیوی رن آراد را در Como ایتالیا بنیان گذاری کرد. استودیوی لندن او به طور روز افزون قطعات یکپارچه ای از ورقه های فولادی تولید می کرد.

ساختارهای پیکره وار او اغلب درهم پیچیدگی غیر منتظره ای دارند که در هنگام استفاده درک می شوند و تقریباً به همان اندازه که فراورده طراحی های گرافیکی هستند محصول کارگاهی هم هستند. آراد همچنین استاد تبدیل ورق های فلزی به بالشت کهای ظزیف و دسته های صندلی گرد و زیباست مانند صندلی راحتی Big Easy یا صندلی هایی که غالبا بسیار زیبا به نظر می رسند مانند اثر Fantastic Plastic Elastic که برای kartell انجام داده است.در حال حاضر آراد چهره برجسته دنیای طراحی، به تدریج از فلز فراتر رفته و نوعی پلاستیک را استفاده می کند و به جای تولید نمونه های تک و بی نظیر به تولید انبوه کالا می پردازد.

رن آراد از سال 1994 تا 1997 استاد موقت در Hochschula در وین بود و در حال حاضر استاد صنعت و طراحی مبلمان RCA لندن می باشد. او در ضمن در سال 1994 سردبیر موقت کتاب سال طراحی بود، او در تمام دوران کاری دستیار کسی نبوده است. طرح های او در بسیاری موارد در بسیاری از کتاب ها و مجلات معماری و دیزاین به چاپ رسیده است و آثارش نیز در بسیاری از موزه های اصلی و گالری های سراسر دنیا به نمایش درآمده است از جمله مرکز George Pampidou در پاریس، موزه هنری مترو پولتین، موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، موزه ویترا در آلمان.

پروژه های معماری آراد شامل سالن اپرا در تل آویو و رستوران Belgo، در لندن است. او می گوید: من هیچ تفاوتی بین طراحی مبلمان و محصول نمی بینم و دیدگاه من این است که اگر طراح هستید می توانید هر چیزی را طراحی کنید. از وقتی که کارگاه را در لندن بستم و کار تولید را به ایتالیا بردم، می گویم محصولات صنعتی را برای شرکت های طراحی ایتالیایی اختراع کردیم؛ زیرا اصولاً به سبک علاقه ای ندارم. "تازگی محض" مبنای هر پروژه ایست که روی آن کار می کنم. در واقع اغلب پروژه های ما مبتکرانه اند.

اولین کسی که از آراد درخواست کرد هر چیزی را با نمایی از ساخت آن طراحی کند Rolf Fehlbaum از کمپانی Vitra بو. تا آن زمان آراد طراح، سازنده و پشتوانه مالی خود بود، او دستورالعمل های خود را به اجرا می گذاشت، محدودیت هایش را بسط می داد و خود به قضاوت موفق یا ناموفق بودن کارهایش می نشست، "فلبوم" بود که به او پیشنهاد داد مجال انجام (ساختن) چیزهایی متفاوت را به خود بدهد و در مورد پروژه، آراد را روشن ساخت که به طراحی فارغ از محدودیت های تجاری آن نگاه کند.

رالف فلبوم معتقد است که طراحان دو دسته اند: یک دسته طراحان صنعتی که محدودیت ها را می پذیرند ودسته ی دیگر طراحانی که کاملاً گرداننده ی ایده های خود هستند و همه تلاششان را برای عملی کردن این ایده ها می کنند. او رن آراد را متعلق به دسته دوم می داند و معتقد است آراد همیشه به دنبال راهی نو برای بیان و اجراست.

تفاوت طراحی و هنر از دیدگاه رن آراد:
در ابتدا رن آراد طراحی را اینگونه تعریف می کند: طراحی عملی است که مواد و متریال را به اجرای کار کرد وادار می سازد. در ادامه می گوید: بنا به گفته اسکار وایلد (خالق مکتب هنر برای هنر) اصل و اساس کارکرد سلب صلاحیت کردن برخی چیزها از هنربودن است. اما در حقیقت کارکرد یک فرم هندسی ممکن است برای سرگرمی و تفریح باشد. اما کارکرد آخر داستان نیست؛ بعضی مردم کارکرد را با کاربردی بودن اشتباه می گیرند. برای مثال شما می توانید یک صندلی بسازید که کاملاً غیر کاربردی باشد اما هنوز هم یک صندلی است چرا که درباره نشستن است. آن چیزی است که شما روی آن می نشینید، ممکن است سنگین برای جابجایی و یا سرد برای نشستن باشد، اما برای اینکه طراحی نامیده شود حداقل باید بعضی شرایط لازم را داشته باشد. از طرفی هستند افرادی که طراح نیستند ولی هنرمند هستند و صندلی می سازند؛ مانند Scott Burton، Richard Artschwager.

  رن آراد
Bad Tempered chair و Well Tempered Chair برای Vitra

well tempered chair که در نمایشگاهی از کارهای آراد در Centre Santa Monica، بار سلونا نگه داری می شود متشکل از ورقه های فولادی نرم ضد زنگ ساخته شده است، این ورقه ها، خم شده و با پیچ و مهره های خروسکی به هم اتصال یافته اند، این ورقه ها به گونه ای هستند که در صورت حذف فشار برای خمش آنها دوباره به حالت مسطح خود بر می گردند این صندلی نشانه اولین همکاری بین رن آراد و کمپانی ویترا بود که البته چندان مورد قبول شرکت واقع نشد.

 
        صندلی Tom Vac برای Vitra       صندلی Fantastic Plastic Elastic برای کارتل

نمایشگاه های معروف رن آراد:
• "not made by hand، not made in china" سال 2000در میلان
• "before and after now" سال 2000 در لندن

نمایشگاه های اخیر:
• "Delight in Dedark" گالری مارکونی، سال2001در میلان
• "two floors" گالری مارکونی، سال2002 در میلان
• "A Retrospective Exhibition"در شرکت Barry Friedman، سال 2005 در نیویورک
• "Paved with good Intentions" اجرا شده در میامی بازل، سال 2005
• "ٍِDesigns by Ron Arad" موزه هنرهای معاصر،سال 2005 در ایندیانا پلیس
• "Blo-Jobs" در گالری مورمنز، سال2006 در بلژیک
• "there is no solution because there is no problem" سال 2006 در نیویورک
• "The Dogs Barked" سال 2006 در لوکزامبورک، زوریخ


جوایز اخیر:
•  برنده مشترک جایزه طراحی Perrier Jouet Selfridges، سال 2001 در لندن
•  جایزه بین المللی طراحی Primaver، سال2001 در بارسلونا
•  جایزه بین المللی طراحی Gio Ponti، سال 2001 در دنور
•  جایزه طراحی و هنر Oribe، سال 2001 در جیفو ژاپن
•  فینالیست جایزه فناوری جهانی طراحی در سال 2002
•  جایزه طراحی سال از طرف Wohnen در سال 2005
•  طراح سال از طرف مجله FX در سال 2005
•  برنده جایزه هنری اورشلیم، توسط آکادمی هنر و طراحی Bezalel
• جایزه رویایی، موزه هنر و طراحی نیویوزک

  

  

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=474&rnd=3256

نظر بازديدکنندگان (2)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما