بسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی خودروفیلانودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی داخلی
تاریخ: 1389/10/1
تعداد بازديد : 6473

در روز شنبه 1389/9/13 پس از یک ماه شور و نشاط و انگیزه در میان دانشجویان طراحی صنعتی مشهد، لیگ بزرگ طراحی دانشکده ی هنر و معماری با مسابقه ی خلاقیت و نوآوری به پایان رسید. دانشجویان که در گروه های 4 نفره در مسابقه ثبت نام کرده بودند پس از گذراندن کارگاه های آموزشی کارآفرینی، مدیریت و کارگروهی و کسب امتیاز، به مرز آمادگی برای حداکثر بهره وری در مسابقه ی طراحی نزدیک شدند و در نهایت در تاریخ مذکور همه چیز برای برگزاری یک مسابقه ی حرفه ای در سطح و توان شرکت کنندگان آماده شد.

موضوع مسابقه:
طراحی بخاری دیواری مدرن برای کارخانه ی تولید محصولات خانگی جهان افروز بود.
ضوابط و استانداردها طی سه مرحله به دانشجویان تفهیم شد:
- از طریق بازدید حضوری از خط تولید کارخانه ی مذکور و مشاهده ی علنی محدودیت ها و دستگاه های موجود.
- از طریق اطلاعات مکتوب در روز مسابقه.
- از طریق پرسش و پاسخ حضوری با نماینده ی کارخانه ی مذکور.

لیگ طراحی مشهد

طی نظرسنجی به عمل آمده از 140 نفر،122 نفر بازدید از خط تولید کارخانه ی جهان افروز را در روند ایده پردازی و طراحی گروهشان تأثیر گذار قلمداد کرده بودند.

کیفیت برگزاری مسابقه چگونه بود:
با توجه به اینکه این مسابقه در دومین دوره ی خود نیز بر مبنای تحلیل و آنالیز فعالیت دوستانمان در کادر برگزاری مسابقه ی "یک روز طراحی" شکل گرفت، سعی بر آن بود تا اشتباهاتی که در سال گذشته در هر دو مجموعه رخ داد امسال مرتکب نشویم، از این رو تحولاتی که در روند برگزاری برنامه شکل گرفت به سیر صعودی کیفیت و محتوای برنامه منجر شد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- برگزاری کارگاه های آموزشی کارآفرینی، مدیریت و کارگروهی به منظور تعامل شرکت کنندگان با یکدیگر و تشکیل گروه های پایدار و همچنین آمادگی برای مسابقه ی طراحی به منظور حداکثر بهره برداری از استعدادهای گروه های 4 نفره.

جمال قمری
(دکتر جمال قمری - دکترای MBA از دانشگاه برونل انگلستان)

محمد رسول غلامپور
(دکتر محمد رسول غلامپور - کارآفرین برتر کشور)

عبدالله طهماسبی
(مهندس عبدالله طهماسبی - متخصص تیم سازی و بهره وری سازمانی)

-دوم اینکه اسپانسر مسابقه به صورت رندوم انتخاب نشد! در نظر سنجی به عمل آمده از 60 نفر، از میان گرایش های مختلف طراحی صنعتی، آیتمی که بیشترین آراء را به خود اختصاص می داد بیانگر اقبال و علاقه و استقبال دانشجویان از آن گرایش بوده و کادر برگزاری موظف بود که اسپانسر خود را بر اساس آراء شرکت کنندگان جذب کند که امسال بنا به نظر جمع مذکور از نمایندگان دانشجویان، اسپانسر در حوزه ی لوازم خانگی و کارخانه ی محصولات خانگی جهان افروز حامی مسابقه گردید.

- بازدید حضوری از خط تولید کارخانه ی مذکور منجر به درک درست شرکت کنندگان از واقعیت های موجود شد. در آثار نهایی کانسپت ها تا حدّ زیادی کاهش پیدا کرد و آثاری که قابلیت تولید نداشتند در ارزیابی نهایی کمترین نمره را به خود اختصاص می دادند.

لیگ طراحی مشهد

- تیم هیأت منصفه برای قضاوت آثار متشکل از 6 نفر بود،؛ 3 نفر برای قضاوت آثار از دیدگاه هنری و 3 نفر از دیدگاه فنی. به این افراد در طول برنامه اجازه ی ورود به سالن مسابقه داده نشد و هیات منصفه موظف بود دلایل خود را به صورت کتبی برای کسر نمره از هر گروه ارائه دهد تا گروه ها به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند، از این رو تیم های اول تا چهاردهم با ذکر دلایل منطقی از دیدگاه داوران رتبه بندی شدند. اعضای هیات منصفه در این دوره که 4نفر از آن ها به رای شرکت کنندگان گزینش شده بودند عبارتند از آقایان و خانم ها:
مهندس شهرام شریف (ناظر فنی)
مهندس جلالیان (مسئول کنترل و کیفیت کارخانه ی جهان افروز - ناظر فنی)
مهندس جلیلی (مختصص قالب سازی کارخانه ی جهان افروز - ناظر فنی)
مهندس برزین امینیان (ناظر هنری)
مهندس سمانه رقیمی (ناظر هنری)
مهندس بنفشه تفلیسی (ناظر هنری)
- محل برگزاری این دوره بی اغراق فضایی متفاوت و رضایت بخش برای برگزاری مسابقه ی طراحی بود. به هر گروه 4 نفره، فضایی مناسب برای 12 نفر اختصاص داده شده بود تا با کمترین تنش های محیطی و ازدحام مواجه گردند.

اطلاعات تکمیلی:
در این دوره 144 نفر و در قالب 35 گروه 4 نفره در مسابقه حضور یافتند که با رشد صعودی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.
- مدت زمان برگزاری مسابقه 5 ساعت بود و 4 ساعت هم زمان داوری به طول انجامید.
- اختتامیه ی مسابقه در روز 14/9/89 برگزار شد. 5 تیم منتخب از آثار خود دفاع کردند،در کنار قضاوت داوران، بهترین اثر از دیدگاه شرکت کنندگان نیز منتخب گردید که از طرف کادر برگزاری تقدیر مادی و معنوی به عمل آمد، شایان ذکر است که تقارن زمانی مسابقه ی بزرگ یک روز طراحی 5 و اختتامیه لیگ طراحی به دلیل حضور تعدادی از شرکت کنندگان، کادر اجرایی و اساتید در برنامه ی تهران افت کیفیت اختتامیه ی برنامه را به همراه داشت!
- 5 گروه منتخب که در میان آن ها گروه های پایداری که سال گذشته هم رتبه کسب کرده بودند دیده می شود، فرصت دارند آثار خود را سه بعدی کرده و مجدداً توسط کادر فنی قضاوت می شود، کارخانه ی جهان افروز متعهد است به گروه منتخب فرصت نمونه سازی اولیه در کارخانه ی خود اعطا کند و چنانچه طرح قابلیت تولید داشت گروه منتخب به استخدام کارخانه ی مذکور منسوب شود.
- جوایز این دوره 4 سکه ی تمام بهار آزادی برای تیم اول بود که بنا به درخواست شرکت کنندگان به دو سکه برای تیم اول، یک سکه برای تیم دوم و دو میلیون ریال برای تیم سوم تبدیل شد و از طرف نمایندگان کارخانه ی جهان افروز به منتخبین اهدا شد.

و اما منتخبین این دوره:

تیم اول لیگ طراحی مشهد
گروه اول: بهنام علی آبادی، رضا رحمانی، فرشاد بخشایی، مجید دولتخواهی

گروه دوم (که متاسفانه عکس آن ها در اختیارمان نیست): مریم فخریان، مریم عروجی، آسیه عروجی، سمانه خاک مردان

گروه سوم لیگ طراحی مشهد
گروه سوم: فرامرز نحوی، اصلان صدرالاشرافی، المیرا منظم ابراهیمی، دلارام جهانشاهی

و در نهایت از کادر برگزاری دومین دوره لیگ طراحی خانم ها و آقایان:
- امین جهانگرد و علیرضا رامش (آنالیز و تحلیل)
- علی کرامت و سارا طالبی آزاد (سرپرست کادر اجرایی)
- مونا ناظرن (ارتباط با صنعت)
- اصلان صدر الاشرافی(امور تبلیغات و گرافیک)
- فرامرز نحوی (اطلاع رسانی)
- امیرحسین حسینی (برنامه ریزی و کنترل پروژه)
ناظران اجرایی: (الهام قضایی، مهدیه دانش، نوید عشیق، سامان شاهرودی، امیر مسعود رفعت، مهدی عطایی، بهنوش نجات) نهایت سپاس و تشکر را داریم.

علاقه مندان به پیگیری این مسابقه می توانند فایل جزئیات کامل در مورد کل فرایند برنامه، آثار برتر، نحوه ی قضاوت آثار و... را که طی دو گزارش تهیه شده است از طریق پایگاه اینترنتی گروه نوآوران به آدرس: http://nodesign.blogfa.com دریافت و مطالعه فرمایند.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=784&rnd=7355

نظر بازديدکنندگان (11)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما