دوره حضوری آنلاین طراحی داخلیبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
ارسال کننده: جواد یزدانی
تاریخ: 1389/10/23
تعداد بازديد : 3797

کارگاه یک روزه شبیه سازی بازار (Market Simulation) به همت گروه طراحی صنعتی، دفتر پژوهش و فناوری، و استاد ابراهیم ایمانی، روز چهارشنبه 15 دی 1389، در آتلیه ی یک پردیس هنرهای کاربردی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

برگزارکننده: گروه طراحی صنعتی
مسوول جلسه: استاد ابراهیم ایمانی
یاری رساننده (بانک دارها): اساتید محترم مهندس وهابی، مهندس فارغ، و جناب آقای عواطفی

این کارگاه با حضور دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در قالب 13 تیم 3 نفره و به صورت شرکت های فرضی برگزار گردید. هدف از برگزاری این کارگاه پیاده سازی مفاهیم بازار و اقتصاد و مدیریت تولید در دنیای امروز به شکل ساده و قابل فهم در قالب تمرین عملی و شرایط منطبق با بازار واقعی است که مهارت های دانشجویان را در رابطه با تصمیم گیری به موقع، برنامه ریزی صحیح، مدیریت زمان، مدیریت هزینه، کار تیمی، پاسخگویی سریع به تغییرات محیط و همچنین قوه خلاقه آنان را تقویت می کند.

در اجرای این تمرین ابتدا دانشجویان با شرایط فرضی بازار که کاملا تابع عوامل بازار واقعی می باشد آشنا می شوند و پس آن با توجه به تحلیل ها و تصمیم گیری تیمی خود از چهار محصول پیشنهاد شده که به صورت نمونه های اوریگامی می باشد، نمونه هایی را برای شروع فعالیت تولیدی خود انتخاب می نمایند. این چهار محصول با چهار قیمت متفاوت می باشد که بسته به نوع آن و سختی کار قیمت های متفاوت برای مواد اولیه، نقشه و خرید محصول نهایی در نظر گرفته شده است.

در مرحله بعدی تیم ها (شرکت های فرضی) با شرایط یکسان یک وام اولیه برای راه اندازی کسب و کار خود دریافت می کنند که در انتهای زمان تعیین شده برای رقابت با 4% بهره بایستی عودت دهند. اگر نیاز به منابع مالی بیشتری باشد شرکت ها می توانند وام های بعدی را با بهره 12% و 20% دریافت نمایند.

طرح ها به گونه ای انتخاب می شوند که نقشه ها و مواد اولیه و همچنین قیمت خرید محصول نهایی متناسب با سختی و پیچیدگی آنها باشد. نقشه های اوریگامی که به عنوان دانش فنی در اختیار شرکت های فرضی در این تمرین قرار می گیرد در چهار نوع ساده، متوسط و پیچیده، و مواد اولیه آنها کاغذهایی در چهار رنگ و قیمت متفاوت می باشد. شرکت ها برای خرید نمونه و مواد اولیه و همچنین در صورت نیاز به مشاوره فنی از وامی که در اختیارشان قرار گرفته، هزینه می کنند. در طول تمرین شرایط بازار با توجه به فعالیت تیم ها مورد ارزیابی قرار گرفته و قوانین بازار جهت ایجاد تحرک بیشتر دائما تغییر می کند و همانند بازار واقعی شرکت ها را با چالش های جدید در بازار روبرو می کند و این مسئله تغییر استراتژی آنها را به دنبال دارد. پس از یک رقابت 120 دقیقه ای کلیه فعالیت های درج شده ی شرکت ها در فرم های از قبل تهیه شده مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از بررسی جریان سود و زیان آنها، شرکت هایی که بیشترین سود خالص را کسب کرده باشند به عنوان شرکت های موفق معرفی می گردند.

کارگاه شبیه سازی بازار کارگاه شبیه سازی بازار
مدل A (آبی)       -      مدل B (زرد)

کارگاه شبیه سازی بازار کارگاه شبیه سازی بازار
مدل C (صورتی)      -       مدل D (قرمز)

شرایط خرید و فروش در بازار:

کارگاه شبیه سازی بازار

کارگاه شبیه سازی بازار

شرایط اخذ و بازپرداخت وام:

کارگاه شبیه سازی بازار

تصاویری از روز برگزاری (با کمک مسعود شکفته گلان):

کارگاه شبیه سازی بازار

کارگاه شبیه سازی بازار

کارگاه شبیه سازی بازار

کارگاه شبیه سازی بازار

کارگاه شبیه سازی بازار

اعلام نتایج:
نتایج نهایی و گروه های برتر به شرح زیر اعلام می گردد:

رتبهاسامی تیم شرکت کننده:امتیاز
1باقرزاده، بهشتی وایقان، جواد یزدانی595
2رحمانی، پیشدادیان، فرامانی525
3رمضانخواه، شیشه گرزاده، سعادت رمز510
3جهانبخش، حسینی، حشم دار510

ضمن تبریک به تیم های برنده، امیدواریم باز هم چنین برنامه هایی که با شبیه سازی همه زمینه های طراحی صنعتی، دانشجوها را در شرایط نزدیک به واقعیت قرار می دهد را شاهد باشیم. به نظر می رسد در شرایط فعلی(دوری نسبی طراحان و تولید)، برگزاری چنین برنامه هایی بتواند گامی در جهت نزدیک کردن این دو به هم باشد.

برای مشاهده تصاویر بیشتر از کارگاه یک روزه شبیه سازی بازار، اینجا کلیک کنید.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=798&rnd=2752

نظر بازديدکنندگان (3)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما