دوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلی
دسته بندی: لغات تخصصیسبک شناسی
تاریخ: 1390/1/9
تعداد بازديد : 4171

در کل جمعیت 5/6 میلیارد نفری در جهان 8/5 یا 90% مردم دسترسی کم و جزئی به محصولات و سرویس های مهمی که مفروض زندگی هستند دارند. واقعیت این است که تقریبا نیمی از آنها دسترسی مرتب به غذا و آب سالم و یا حتی پناهگاه را ندارند. طراحی برای 90% بقیه یک جنبش رو به رشد در میان طراحان است که به دنبال طراحی کم بها برای حل این 90% بقیه صورت گرفته است.

جنبش طراحی برای 90% دیگر:
این جنبش ریشه درسال های 1960 و 1970 دارد زمانی که اقتصاددان ها و طراحان به دنبال پیدا کردن راه حل هایی ساده و ارزان برای مبارزه با فقر بودند. طراحان، مهندسان، دانشجویان، پروفسورها، معماران و تمام موسسات اجتماعی جهانی به دنبال راه های مفید و موثری هستند برای توسعه دادن و دسترسی به غذا، آب، انرژی، آموزش، بهداشت، فعالیت های در آمدزا و حمل و نقل قابل دسترسی برای افرادی که به این مسائل نیازمند هستند. بعضی از طرح ها حق ثبت و کنترل کیفیت را دریافت می کنند. این موارد پیشرفت غیر منتظره ی مهمی است. در همین بین برای دریافت و پذیرفتن آسان تر انتشار و انطباق محلی و جهانی از منابع باز طبیعی استفاده می شود. طراحی برای 90% بقیه ثابت می کند که هر طرحی در سراسر جهان می تواند نیرویی پویا در نگه داشتن و دگرگون کردن زندگی ها باشد.

زمینه ی فعالیت ها:

حمل و نقل:
مهندسان، طراحان و سازمان های غیر انتفاعی در تعامل با تولیدکنندگان هستند برای تولید کم هزینه و بهبود در حمل و نقل کالا، مواد غذایی و مردم. آنها با تأسیس کارگاه های محلی، کار با کارگران فلز و سفال گران برای تولید دیگ های سرمایش، ساختن دوچرخه و کمک به رشد آن در واقع کمک های زیادی در به وجود آمدن روش های راحت در حمل و نقل و سیستم های خنک کننده می کنند.

انرژی:
انسان ها به سوخت و برق برای پخت وپز، روشنایی وحرارت و ارتباط نیاز دارند. عدم دسترسی بیش از6/1 میلیارد نفربه برق و 4/2 میلیارد نفر به سوخت های مدرن برای پخت و پز و گرمایش خود باعث به وجود آمدن ایده های کم هزینه و ساده به جای پروژه های گران قیمت و زیر ساخت های عمومی می شود.

بهداشت و درمان:
فقر در برخی از نقاط جهان به معنای زندگی بدون دسترسی به آب تمییز و بهداشت است. هر روز بیش از 12000 کودک از مالاریا، بیماری های تنفسی و یا نا امنی و شرایط بهداشتی می میرند. طراحان، مهندسان، کار آفرینان و دانشمندان با توجه به دانش و تجربه خود به دنبال یافتن راه های کم هزینه برای رفع این مشکلات هستند.

آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش فرصتی برای توانمند سازی اجتماعی و اقتصادی است. افرادی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند به حاشیه رانده می شوند و از آموزش بی بهره اند. طراحان و کارآفرینان و مهندسان به دنبال راه هایی برای آوردن منابع آموزشی به مناطق دور افتاده از طریق ابزارهای نو آورانه ی آموزشی هستند.

آب:
آب در تمام زندگی انسان عنصری ضروری است که برای آشامیدن، استفاده ی خانگی، کشاورزی و بقای ما لازم است. در کشورهای فقیر 70% مردم در مناطق روستایی زندگی می کنند و وابسته به کشاورزی هستند. طراحان به دنبال طراحی ابزارهای آبیاری کم هزینه هستند که منجر به افزایش بازده و درآمد خواهد شد. بدون شک این پروژه ها باعث ایجاد فرصت ها وشکستن چرخه های فقر خواهد شد.

پناه گاه:
پناه گاه نیازاساسی بشر است. تعداد زیادی ازطراحان و افراد و گروه های مختلف با مواد و روش های ساخت جدید به ارائه ی سازه های موقت و انتقالی یا دائم برای مردم می پردازند. آنها با استفاده از مواد جدید و سبک برای پناه گاه های موقتی و بهبود توزیع و اجرای آن در مناطق ویران شده توسط بلاهای طبیعی و ... به بهبود زندگی افراد و حفظ فرهنگ های محلی و فراهم آوردن امید برای آینده می پردازند.

برخی از محصولات طراحی شده با دیدگاه "طراحی برای 90% دیگر":

خنک کننده دیگ در دیگ: Pot-in-pot cooler
این سیستم متشکل از دو دیگ سفال است که یک دیگ کوچک درون دیگ دیگری قرار می گیرد و فضای میان این دو، با شن و آب پرشده است. یکی ازمشکلات کشاورزان نگهداری مواد غذایی است. با دیگ در دیگ گوجه فرنگی ها به جای دو تا سه روزبه مدت 21 روز سالم باقی می مانند.

خنک کننده دیگ در دیگ

طراح: محمد صاحب ابا، نیجریه 1995
تولید کننده:سفال گر محلی
در حال استفاده در: کامرون، نیجر، اریتره، اتیوپی، بورکینافاسو.

پروژه چراغ قابل حمل sierra: Sierra portable light project
این محصول سبک و قابل حمل است و قسمت سنتی و پارچه ای آن توسط زنان در منطقه ی سان آندریاس مکزیک بافته شده است که از جنس نخ اکریلیک و یا پشم طبیعی است. این چراغ نیمه هادی و قابل انعطاف و همچنین دارای باتری قابل شارژ است.

چراغ قابل حمل Sierra

طراح چراغ قابل حمل: (تیم MATXKVA) و قسمت سنتی (Estella Hernandez، بافنده Huichol و خانواده)، ایالات متحده و مکزیک 2006
در حال استفاده در:مکزیک و استرالیا

هر کودک یک لپ تاپ One laptop per child:
لپ تاپ برای هر کودک لپ تاپی است که به عنوان یک ابزار آموزشی برای یادگیری کودکان وافزایش ارتباط آنها در کشورهای در حال توسعه است. دولت های کشورهایی چون نیجریه، آرژانتین، برزیل، تایلند، اروگوئه و لیبی به طور مستقیم لپ تاپ را خریداری کردند و در مدارس خود توزیع کرند.

هر کودک یک لپ تاپ

طراح: Yves Behar با Martin SchnitzerوBret Recor. چین 2007.
تولید کننده: Quanta Computer، Inc. ، وOLPC

سرپناه روستایی همگانی Global village shelter:
این پناه گاه های موقت پیش ساخته، مسطح و بدون نیاز به هیچ گونه ابزار مونتاژ است و نمونه های نخستین آن به افغانستان و گرانادا فرستاده شد.

سرپناه همگانی

طراح:Ferrara ایالات متحده2004
تولید کننده:شرکت Weyerhaeuser
در حال استفاده در:پاکستان، گرانادا، افغانستان، ایالات متحده و آسیای جنوبی.

وب سایت مرجع: http://other90.cooperhewitt.org

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=841&rnd=3400

نظر بازديدکنندگان (5)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما