دوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتفیلانوبسته های آموزشی راینو
دسته بندی: مقالات طراحیشخصیت ها
تاریخ: 1390/3/29
تعداد بازديد : 5958

کریم رشیدکریم رشید یکی از شاخص ترین طراحان امروز است. او بیش از 3000 محصول تولید شده، جوائز بیشمار و حتی دارای لیست رو به افزایشی از همکاری با شرکت ها، برپایی نمایشگاه ها، طراحی رستوران ها، بانک ها و خودروها می باشد. او یک طراح مرموز با سلیقه ای بی نظیر است. زیبایی شناسی وی جسورانه و در صدد شکستن مرزهاست. همین وی را به طراحی بی بدیل و منفرد تبدیل کرده است.

- آیا شما نام مستعار نیز دارید؟ اگر جوابتان مثبت است، آن را چگونه به دست آورده اید؟
- من به عنوان "شاهزاده پلاستیک" شناخته شده ام. من از پلاستیک در بسیاری از کارهای خود استفاده کرده ام، چرا که خصوصیات این ماده شگفت انگیز است. پلاستیک بادوام، نرم و قابل انعطاف و می تواند کاملا راحت باشد. با توجه به تکنولوژی های جدید در روش های قالب ریزی، من می توانم فرم های ارگانیک و متفاوتی خلق کنم که قبلا وجود نداشته اند. پلاستیک ها همچنین کمک می کنند تا محصولات من هر چه بیشتر در بازار فروش وارد شوند.

- شما در زمینه های بسیاری از طراحی مانند طراحی محصول، طراحی داخلی و طراحی هویت سازمانی فعالیت نموده اید. عاشق کدامشان هستید؟
- نمی توانم یکی را به دیگری ترجیح دهم. من عاشق فضایی هستم که تأثیری آنی بر زندگی مردم می گذارد. چه وقتی که برای فضای بیمارستان طراحی می کنم چه وقتی برای یک فضای عمومی، می دانم که تعداد زیادی از مردم به محصولات من دسترسی دارند و نه تنها آنها را می بینند، بلکه به لحاظ فیزیکی در آن فرو می روند. من این قدرت را دارم که بر زندگی اجتماعی مردم تأثیر بگذارم چه زمانی که برای آسایش آنها در فضای اختصاصیشان طراحی می کنم، چه زمانی که برای ارتباطات انها طراحی می کنم و چه زمانی که برای یک تعطیلات لذت بخش طرحی ارائه می دهم. من شادمانی بی حدی از طراحی به دست می آورم چرا که هر موضوعی پتانسیل این را دارد که با مصرف کننده ارتباط برقرار کند و حس لذت را در زندگی روزمره آنها ایجاد نماید. خلاقیت شما ریشه در کجا دارد؟ من در یک خانواده خلاق به دنیا آمدم. پدرم، فردی هنرمند بود که همه چیز طراحی می کرد. از مبلمان گرفته تا لباس و طراحی برای فیلم وسینما. او پرسپکتیو را وقتی خیلی جوان بودم به من آموخت و به من یاد داد که می توانم همه چیز طراحی کنم و تمام ویژگی های دنیای فیزیکیمان را لمس نمایم.

- چگونه چیزهایی که الهام بخش برای شما هستند پیدا می کنید؟
- من به ماورای طراحی و معماری نگاه می کنم. هر چیزی می تواند الهام بخش برای طراحی باشد. این به نحوه دید شما به جهان ارتباط دارد. دوران کودکی من، آموزش هایی که دیده ام، آموزگارانم، پروژه هایی که روی آنها کار کرده یا کار می کنم، شهرهایی که به آنجا ها سفر کرده ام، کتاب هایی که خوانده ام، نمایشگاه هایی که دیده ام، آهنگ هایی که شنیده ام، هرگونه بو، مزه، صدا و هر چیز که احساس کرده ام برای من منبع الهام هستند.

- شما لیست بلند بالایی از محصولات دارید که خود طراحی کر ده اید و یا باعث پیشرفتش شده اید. کدامیک باعث افتخار شماست و بهترین لحظات را برایتان ایجاد کرده است؟
- فقط مربوط به یک لحظه نبوده. ولی بهترین آنها مربوط به طراحی Garbo و صندلی Oh Chair است که به دهه 90 بر می گردد. من بسیار خوشحال و راضی می شوم وقتی می بینم که طرح هایم به شکل محصولی واقعی در می آیند و دارای کیفیت بالا، سودمندی و در برگیرنده نکات متغیر در طول زمان هستند. یکی دیگر از کارهایی که واقعا از آن لذت بردم هتل سمیرامیس در آتن بود که حس شگفت انگیزی در من ایجاد کرد. من امسال 37 جایزه برده ام و اخیرا طرحم برای طراحی داخلی Hall Of Fame پذیرفته شده است. اما من منتظر این هستم که سال جدید چه چیزی برایم خواهد آورد. ما به تازگی کار هتلی در برلین را به اتمام رسانیده ایم و به زودی طراحی ایستگاه مترویی در ناپل را کامل خواهیم کرد.

سمبل های کریم رشید

- شما تعدادی سمبل منحصر به خود دارید که با دیدن آنها، هر کس یاد کریم رشید می افتد. حتی آنها را روی پوستتان خالکوبی کرده اید. معانی آنها چیست و از کجا آمده اند؟
- آنها هیروگلیف های من هستند! من حدود 55 سمبل را در طول 13 سال درست کرده ام. هر کدام دارای معنی هستند. من آنها را Karimagologos می نامم! در کتابی که نوشته ام، معانی آنها را توضیح داده ام. من عمدا از آنها استفاده نمی کنم بلکه به طور ناخودآگاه در طرح هایم خود را نشان می دهند. من 12 تتو در بدنم دارم که هر کدام از شهرهای مختلفیست که دیده ام، توکیو، نیویورک، شیکاگو و...

- پیش زمینه خانوادگی شما به لحاظ تاریخی بسیار غنی است. اما من نوستالژی کمی در کارهایتان می بینم. زیبایی شناسی آثار شما از کجا نشات می گیرد؟
- در قرنی که زندگی می کنیم مردم علاقه یه حفاری گذشته دارند حتی بیشتر از دهه 80 وقتی پست مدرنیسم ایجاد شد. هر چه زمان می گذرد ما گذشته را بیشتر جستجو می کنیم تا از هر چیزی پرده برداریم. خوب یا بد، ما باید به آینده نیز نظر داشته باشید تا بتوانیم نوآوری کنیم.

- وقتی می خواهید طراحی و ایده پردازی کنید تمایل دارید در خلوت خود این کار را انجام دهید یا آن را با دیگران به اشتراک گذاشته و از نظراتشان مطلع شوید؟
- من ابتدا به تنهایی ایده پردازی را شروع می کنم. سپس آن را به میان تیم می آورم تا تغییرات را روی آن شروع کنیم و مدل سازی سه بعدی آن را انجام دهیم. من اسکچ های زیادی می زنم، به خصوص وقتی در خانه هستم یا با هواپیما در حال سفرم. دوست دارم به تنهایی و در حالی که موسیقی پخش می شود طرح های ابتدایی را بزنم. ولی بعد پروسه طراحی شروع می شود و من باید با مشتری و مصرف کننده و نیازهایشان در ارتباط باشم.

- شما چگونه دنیا را تغییر می دهید؟
- من فکر می کنم هر هنرمند و طراحی دوست دارد کاری فرهنگی انجام دهد و من همیشه روی این مساله وسواس داشته ام که تأثیری واقعی بر زندگی مردم ایجاد کنم. حتی وقتی یک پسر بچه چهار ساله بودم وقتی خانه ای می کشیدم همیشه دوست داشتم تغییری در آن بدهم. . مثلا در طرح در یا پنجره ها و اینگونه می دانستم که دوست دارم طراح بشوم. به غیر از این، من خودم را یک هنرمند می دانم تا صرفا یک طراح صنعتی. چرا که همواره می خواهم چیز جدیدی خلق کنم و به جهان ارائه دهم. من همچنین معتقدم که دنیای ما بسیار پیچیده است و هیچ وقت با دید تخیلی یک فرد، آرمان شهر نخواهد شد. و البته هیچ وقت دید خود را به کسی تحمیل نمی کنم، فقط به انسان ها کمک می کنم که احساس بهتری از زندگی خود داشته باشند.

- به عنوان آخرین سوال، رنگ مورد علاقه شما چیست و چرا؟
- صورتی. صورتی برای من یک سفید بسیار خوشبینانه است! صورتی انرژی بخش، درخشنده و جذاب است. صورتی جنبه های متنوعی از احساسات مختلف را در افراد بر می انگیزد. . صورتی یک سیاه جدید است!

منبع انگلیسی: http://www.yankodesign.com/2011/04/04/not-afraid-of-color-interview-with-karim-rashid
ترجمه:نازیلا محمد قلیزاده

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=885&rnd=6201

نظر بازديدکنندگان (36)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما