دوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
ارسال کننده: مهدی رهنما
تاریخ: 1390/9/9
تعداد بازديد : 5354
ششمین دوره مسابقه "یک روز طراحی"، روز یکشنبه مورخ ششم آذر ماه 1390 در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار گردید

شرکت گنندگان از ابتدای صبح در محل نگارخانه پردیس هنرها حضور یافته بودند و با گدشت زمان به تعداد آنها افزوده می شد. با توجه به سردی آب و هوا و بارش برف استقبال شرکت کنندگان خوب و خارج از حد انتظار بود. پذیرش شرکت کنندگان از ساعت 8:15 آغاز شده و ابتدا به داوطلبینی که ثبت نام قطعی نموده بودند کارتهای مخصوص شرکت در مسابقه داده شد و به محل برگزاری مسابقه راهنمایی شدند. با توجه به اینکه تعدادی از شرکت کنندگانی که ثبت نام کرده بودند در روز مسابقه حاضر نشدند پس از اتمام پذیرش کلیه ثبت نام کنندگان، مرحله پذیرش کسانی که رزرو و یا ثبت نام نکرده بودند آغار و در نهایت در حدود ساعت 10:10 پذیرش داوطلبان خاتمه یافت. همچنین هم زمان برای آشنایی شرکت کنندگان این دوره، نمایشگاهی از آثار برتر مسابقه سال گذشته در حاشیه این مسابقه برگزار گردید.
 
مراسم افتتاحیه با حضور اساتید، اعضای کمیته علمی مسابقه و همچنین مسئولین پردیس هنرهای زیبا از جمله آقایان دکتر عزیزی ریاست، دکتر حیدری معاونت دانشجویی و دکتر عینی فر معاونت آموزشی پردیس، در ساعت 10:20 آغاز گردید. پس از خوشامد گویی توسط مجری، از آقای دکتر صادقی نائینی درخواست شد به عنوان نماینده کمیته علمی، موضوع مسابقه را اعلام نمایند. 
موضوع اعلام شده به شرح زیر بود:
طراحی استندی برای نمایش، تبلیغ و عرضه یکپارچه محصولات شوینده خانگی شرکت یونیلیور در فضاهای فروشگاهی کوچک
سپس الزامات طراحی و معیارهای قضاوت به شرح زیر اعلام گردید:
الزامات طراحی:
مکان مورد استفاده محصول
قابل ساخت بودن محصول
سادگی در طراحی
معیارهای ارزیابی و امتیازات:
قابلیت ساخت و تولید 40 امتیاز
جذابیت بصری و خلاقیت در طرح و ارائه 35 امتیاز
توجه به معیارهای طراحی پایدار از دیدگاه مواد و عملکرد 25 امتیاز
اعضای کمیته علمی این دوره را آقایان دکتر صادقی نائینی، دکتر اژدری، مهندس اصل فلاح، مهندس علی خواجویی، مهندس میثم خداشناس و سرکار خانم مهندس آزاده بیگدلی تشکیل می دادند. 
گروه ها طبق روال همیشگی "یک روز طراحی" تا ساعت 12 ظهر به ایده پردازی و اسکیس پرداختند و پس از آن شروع به اجرای طرح نهایی (راندو) کردند. 
 
هدف اصلی این مسابقه تمرین کارگروهی برای رسیدن به یک ایده ی خلاقانه با توجه به الزامات و معیارهای مشخص شده در مسابقه، در زمانی معین و تقویت طراحی به وسیله ی دست و ابزار های طراحی (بدون استفاده از نرم افزار های کامپیوتری) است. 
درحین اعلام موضوع مسابقه نمونه هایی از محصولات شرکت یونیلیور در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت تا از نزدیک با محصولات مورد طراحی آشنا شوند. 
شرکت کنندگان پس از اعلام موضوع مسابقه شروع به ایده پردازی به روش های مختلف نمودند و در جای جای سالن برگزاری مسابقه شور و هیجان و انرژی قابل مشاهده بود. هنگام ظهر پس از گذشت حدود 2 ساعت از شروع مسابقه، توزیع غذا به تیم های شرکت کننده (ساعت 12:30) شروع گردید و شرکت کنندگان به صورت تدریجی غذای خود را دریافت و در محل برگزاری مسابقه صرف نمودند. 
 
گروه های شرکت کننده بعد از صرف نهار عموماً شروع به ایده پردازی های نهایی کرده و به مرور شروع به پرزانته ایده های خود بر روی شیت های ارائه شده توسط تیم اجرایی نمودند. در طول برگزاری مسابقه اعضای کمیته علمی، راهنمایی و راه کارهایی را در جهت بهبود کار تیم های شرکت کنندگان به آنها ارائه نمودند. 
با توجه به تأخیری که در شروع مسابقه پیش آمده بود مقرر گردید زمان پایان مسابقه نیم ساعت تمدید شود و از ساعت 4 به بعد تا ساعت 4:15 به ازای هر دقیقه تاخیر یک امتیاز منفی و پس از آن آثار تحویل گرفته نشود. 

 
پس از تحویل گیری آثار، شرکت کنندگان به تالار شهید آوینی هدایت شدند و پروسه داوری آغاز گردید. 

 
داوران پس از بازدید کلی از آثار، شروع به حذف و انتخاب تعدادی از آثار نمودند. در مرحله اولیه تعدادی از آثار به روش رای گیری حذف شدند و تعداد 11 طرح از میان آثار انتخاب شد و سپس داوران به صورت انفرادی شروع به نمره دادن به آثار انتخابی نمودند و در نهایت و پس از کسر نمرات منفی تیم های اول تا دهم مشخص شدند. در طول فرایند داوری تا زمان شروع مراسم اختتامیه (4:15 تا 5:15) شرکت کنندگان در تالار آوینی به گفتگو و استراحت پرداختند. 

 
 
داوران ششمین دوره مسابقه "یک روز طراحی" متشکل بود از آقایان دکتر چوپانکاره، مهندس امامی، مهندس روبرت سرکیسیان، خانم دکتر نسرین مقدم و آقایان رضا نورایی (مدیر مسئول ماهنامه صنعت بسته بندی)، Cyrille Jegu مدرس و متخصص بین المللی در حوزه طراحی پایدار و همچنین یک نماینده از شرکت یونیلیور (اسپانسر مسابقه)

 
مراسم اختتامیه:
مراسم اختتامیه در ساعت 5. 15 با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید. در ادامه فیلم تهیه شده از مسابقه سال گذشته پخش گردید. سپس جناب آقای علی خواجویی و دکتر نائینی به عنوان نمایندگان کمیته علمی به ایراد سخنانی پرداختند. این دوستان هردو با اشاره به این نکته که انتخاب موضوع مسابقه به دلیل محدودیت ها و شرایط خاصی صورت گرفته، به این مطلب اذعان داشتند که این موضوع می توانست، در صورتی که این مسابقه اسپانسرهای بیشتری می داشت، بهتر انتخاب گردد. 

 
در ادامه کلیپی که از فعالیت 5 سال گذشته مسابقه "یک روز طراحی" پخش گردید. سپس جناب آقای رضا نورایی مدیر مسئول و صاحب امتیاز ماهنامه صنعت بسته بندی به ارائه مطالبی پرداختند در بخشی از این صحبت ها ایشان با اشاره به روند طراحی در رشته طراحی صنعتی به دانشجوبان پیشنهاد دادند در طراحی های خود قبل از اینکه درگیر محدودیت های ساخت شوند باید به ایده پردازی مناسب و کامل بپردازند. ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از توجه اکثر تیم های شرکت کننده به حرف U در طرح های خود، حرف ابتدایی نام اسپانسر، به دانشجویان پیشنهاد نمودند که می بایستی به لایه های درونی تر کارفرما پرداخت و طراحی ها را با عمق بیشتر انجام داد. 
در نهایت سرکار خانم دکتر مقدم به عنوان نماینده کمیته داوری روند داوری و نحوه انتخاب آثار برتر را برای شرکت کنندگان شرح دادند و در نهایت اسامی 10 تیم برگزیده توسط مجری برنامه اعلام گردید. 

 
3 تیم برتر به شرح زیر معرفی شدند:
1- گروه شماره 64 خانم زهرا نوری آقایان محمد حسین چیت ساز، علی مقدمی، رامین ربیعی و فرهاد بیات زاده در مجموع با 79.5 امتیاز رتبه یک
 

 

2- گروه شماره 34 خانم مهشید بارانی، آقایان فرزاد برخورداری، محسن سرابی، ناصر عبدلی و رامین فلاحی در مجموع با 77 امتیاز رتبه دوم
 

 

3- گروه شماره 24 خانم ها مینا ایران نژاد، سارا رضایی، ندا روح بخش، شبنم جعفری و نسیم کریمی در مجموع با 70.5 امتیاز رتبه سوم

 
 
اسامی دبیران محترم کمیته های مختلف ششمین دوره مسابقه ی "یکروز طراحی" به شرح زیر بودند:
دبیر مسابقه: مهدی رهنما
کمیته ی علمی: دکتر صادقی نائینی، دکتر اژدری، مهندس اصل فلاح، مهندس علی خواجویی، مهندس میثم خداشناس و سرکار خانم مهندس آزاده بیگدلی (دبیرکمیته)
کمیته اجرایی:جناب آقای فرید آیت
کمیته پشتیبانی: سرکار خانم طیبه خارستانی
کمیته روابط عمومی: سرکار خانم مینا حجازی
و با تشکر ازجناب آقای مهندس علی شیخ پور که همانند دوره های گذشته عهده دار بخش انفورماتیک و طراحی نرم افزار ثبت نام مسابقه بودند. 
تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=949&rnd=9783

نظر بازديدکنندگان (4)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما