دوره مدل سازی با راینو و ساب دیبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانو
ارسال کننده: اردشیر حکیمی
تاریخ: 1386/8/3
تعداد بازديد : 7276

یکی از عمده ترین وظایف طراحان صنعتی، ارائه ایده های خلاقه به صورت سیستماتیک است؛ که دربسیاری از موارد، منجر به حل مسئله می گردد. این مسئله می تواند در زمینه های مختلفی همچون طراحی و بهینه سازی محصولات، سیستم ها، وخدمات مطرح شود. در واقع، ایده پردازی، عبارت است از ارائه راه حلی جدید، و نوآورانه که ممکن است به حل مسئله منجر گردد.  در فرایند حل مسئله، از دو اصطلاح Black Box یا BB  و Glass Box یا GB استفاده می شود.

Black Box عبارت است از مجموعه ای از ایده های اولیه و پردازش نشده که ممکن است به هر طریقی و با استفاده از هر شیوه ای به ذهن طراح خطور کند. ایده پردازی در این بخش کاملا آزادانه بوده و هیچ محدودیتی از لحاظ در نظر داشتن زیبایی، ارگونومی، سهولت استفاده، آسیب رسانی به کاربر و محیط زیست، قابلیت ساخت و تولید و هزینه آن نباید در نظر گرفت. تعداد ایده های ارائه شده در این بخش هر چه زیادتر باشد بهتر است. این ایده ها با خطوطی ساده و به صورت سریع، خلاصه و کلی، ترسیم شده و در صورت لزوم بخش هایی از آنها (مثلا با ماژیک طراحی) جهت تأکید، سایه زده می شوند. این شیوه از طراحی اصطلاحا sketching نامیده می شود.

مثال هایی از طرح های آزاد به روش Black Box

طراحی بلک باکس

طراحی Black Box

در GlassBox یا "طراحی با محدودیت های پروژه"، نسبت به ارائه طرح های خلاقانه ای اقدام می شود که در آنها توجه به پارامترهایی نظیر زیبایی، ارگونومی، سهولت استفاده، عدم آسیب رسانی به کاربر و محیط زیست، قابلیت ساخت و تولید و مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی نیز لحاظ گردیده اند. در واقع طرح های ارائه شده در بخش Black Box به صورت منطقی تر و اجرایی تر در بخش GlassBox توسعه یافته و تکمیل می شوند تا در بخش های بعدی جهت انتخاب طرح برتر، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. در طراحی های GlassBox بهتر است به ارائه جزئیات طرح (Details) نیز پرداخته شود.

نمونه ای از طراحی GlassBox با درنظر گرفتن امکانات ساخت و واقعیت ها

طراحیGlass Box

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=135&rnd=7303

نظر بازديدکنندگان (2)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما