فیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیبسته های آموزشی راینو
تاریخ: 1394/11/11
تعداد بازديد : 4698

مشاهده نمونه های متفاوت راندوی خودرو در طراحی صنعتی نشان می دهد شیوه های متنوعی برای نور پردازی احجام در راندو وجود دارد. یکی از این شیوه ها را به صورت گام به گام در این خودآموز معرفی می کنیم.

بسیاری از روش های نور پردازی راندو در طراحی صنعتی را می توان شبیه مدل های نور پردازی در عکاسی صنعتی دانست. بنابراین مطالعه عکس های تبلیغاتی خودرو، مشاهده دقیق نور پردازی در عکس و الگو برداری از آن، راهنمای خوبی برای تشخیص درست تاریکی و روشنی های حجم و بیان قوی تر فرم سه بعدی است.

تصویر 1- در ابتدا طرح را با ابزار مناسب طراحی می کنیم. در اینجا طراحی با مداد و ماژیک روی کاغذ مخصوص ماژیک انجام شده است. سپس فضای داخل اتومبیل، لاستیک و جلو پنجره با ماژیک خاکستری گرم شماره های 2 و 3 و 5 پر شده اند. ادامه مراحل رنگ آمیز طرح (راندو) در نرم افزار فتوشاپ انجام می شود.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ



تصویر 2- هر یک از بخش های مجزای خودرو را با ابزارهای انتخاب فتوشاپ (selection tools) جدا می کنیم (بخش های مجزا شامل: بدنه ی خودرو، شیشه ی جلو، فضای داخل خودرو، حفره های ورود و خروج هوا، جلو پنجره، لاستیک ها و رینگ است. ) ابزارهای انتخاب در بخش بالای جعبه ابزارهای فتوشاپ قرار گرفته اند. برای این کار هر بخش را با رنگ تخت در لایه های جدا گانه پر کنید.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ


تصویر 3- تعیین منبع نور اصلی در این مرحله انجام می شود. منبع نور به صورت یک صفحه تخت نورانی، تقریبا به ابعاد خودرو و بالای سر آن در نظر بگیرید. سایه هایی که در تصویر 3 اضافه شده اند ناشی از تأثیر این منبع نور هستند. سایه ها نیز در لایه های جدید اجرا می شوند بدین گونه امکان تغییر و اصلاح سریع تصویر میسر است.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ


تصویر 4- سطوح عمودی در لایه جداگانه با آبی تیره رنگ آمیزی می شوند. چون پرتوهای نوری که از صفحه ی تخت ساطع می شوند این سطوح را روشن نمی کنند.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ


تصویر 5- تیره تر کردن رنگ در مورد سطوح افقی همچون در موتور (bonnet) نیز انجام می شود. این بار به این علت که بازتابش نوری که به این سطوح می تابد به سمت چشم ما به عنوان بیننده نمی آید. این کار را با قلم موی فتوشاپ و با همان رنگ آبی زمینه انجام می دهیم. با این تفاوت که این لایه بالاتر از دیگر لایه ها قرار گرفته است. حتما حالت ترکیبی این لایه (blending options) را روی گزینه ی Multiply تنظیم کنید.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ



تصویر 6- سطوحی که انعکاس منبع نور را به سمت چشم ما باز می گردانند، مشخص می کنیم. به دلیل براق بودن جنس بدنه خودرو انعکاس منبع نور (رنگ سفید) بر رنگ آبی بدنه غالب می گردد.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ


تصویر 7- اکنون نوبت نمایش انکعاس نور محیط اطراف است. این امر باعث می شود روشنایی ملایمی اطراف بدنه را احاطه کند. البته این بار روشنی ها لبه های مشخصی ندارند بلکه به تدریج در رنگ آبی بدنه محو می شوند. تصویر این مرحله را با تصویر قبلی مقایسه کنید. می بینید رنگ لبه های بدنه جایی که بدنه به مرز محیط اطراف نزدیک می شود روشن تر است.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ



تصویر 8- نمایش تأثیر بازتاب نوری که از زمین می تابد: تأثیر بازتاب نور از زمین با اضافه کردن لایه ای از رنگ خاکستری گرم (رنگ زمین) روی سطوح پایینی بدنه نشان داده شده است.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ


تصویر 9- طرح رینگ را با قلم دیجیتال و بر اساس طرح اولیه در یک لایه جدا اجرا می کنیم.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ



تصویر 10- با هدف تأکید بیشتر روی کیفیت سه بعدی حجم، تعدادی از سطوح بدنه با افزودن یک لایه ی تنظیم گر (adjustment layer) از نوع Hue/Saturation به رنگ آبی روشن در آمده است. این کار با نسبت دادن یک ماسک (layer mask) به لایه تنظیم گر صورت گرفته، به واسطه این ماسک سطوحی که لازم بود این تغییر رنگ در آن ها صورت پذیرد مشخص می گردد.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ


تصویر 11- طرح صندلی و فضای داخلی را به همان شیوه رینگ اجرا می کنیم.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ



تصویر 12- آخرین کاری که روی این تصویر انجام می دهیم، اجرای جزئیات خودرو نظیر خط درز در، چراغ راهنمای کنار گلگیر و خطوط لبه های بدنه خواهد بود.

رندرینگ خودرو در فوتوشاپ

* این خودآموز در آتلیه طراحی رسمه تنظیم و منتشر شده است و بازنشر آن منوط به ذکر منبع می باشد.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1386&rnd=4763

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما