دوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانوبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
ارسال کننده: روح الله مریخ پور
تاریخ: 1386/11/5
تعداد بازديد : 7696

شیشه گری دستی در ایران

کتاب « شیشه گری دستی در ایران » تالیف دکترحسین یاوری، با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، به پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند عرضه شده است. این کتاب درپنج فصل که هر یک به بخش های جرئی تر تقسیم شده اند به بررسی تاریخچه و زمینه های شیشه و شیشه گری درایران می پردازد؛ عناوین این فصول عبارت اند از:
- کلیاتی درباره شیشه
- نگاهی به پیشینه شیشه گری درایران
- بررسی تجهیزات، ابزارکار و مواد اولیه ی مصرفی وچگونگی ساخت محصولات شیشه ای
- انواع محصولات شیشه ی دست ساز و کارهای تکمیلی روی شیشه
- موقعیت کنونی شیشه گری درایران

در بخش پایانی کتاب شیشه گری در مناطقی نظیر تهران، میمند، قمصر، شیراز و جهرم مورد بررسی قرار گرفته است.

درقسمتی از کتاب می خوانیم:
« ایران، زمانی چون دوران های هخامنشی و ساسانی، عرضه کننده جام ها و ظروف زیبا و تراش دار بوده و روزگاری چون سده های نخستین ظهور اسلام، درایران طیف گسترده ای از ظروف وحتی وسایل و لوازمات کار را تولید و درخدمت نیازهای مصرفی جامعه قرارداده است. این هنر-صنعت دربین قرون پنجم و هفتم هجری قمری ظریف ترین اشیاء شیشه ای را عرضه داشته و در فاصله ای بین سده های دهم و یازدهم یعنی عصر صفوی بیشترین محصولات مصرفی را ارائه نموده است.»

کتاب حاضر در تمام فصول خود دارای تصاویر مرتبط صنعت شیشه گری، به خصوص تصاویر مربوط به اشیاء تاریخی به جا مانده از این صنعت است. در تألیف کتاب از افزون بر مطالعات شخصی و تحقیقاتی نگارنده و تحقیقات منطقه ای و ملّی، از منابع علمی منتشر شده نیز بهره گرفته شده است.

منبع: http://www.iricap.com/book.asp?id=844

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=229&rnd=2450

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما