دوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتفیلانو
ارسال کننده: فرامرز نحوی
تاریخ: 1387/4/8
تعداد بازديد : 4317

موتورسیکلت

تحلیل رفتار شناسی در بررسی یک محصول از جمله مراحل مهمی است که دانشجویان طراحی صنعتی در پروژه ها (به خصوص در پروژه 1 کارشناسی) با آن سرو کار دارند. در این مقاله، رفتارشناسی در موتورسیکلت های معمولی موجود در کشور، به عنوان یک مثال مورد بررسی قرار گرفته است تا نشان دهنده موضوعات و نتایج مورد نظر در مبحث رفتارشناسی باشد.

در تحلیل رفتارشناسی، ابتدا افرادی که به هر نوعی با محصول مورد نظر ارتباط دارند مشخص می شود و سپس در مورد هر کدام از این افراد، شدت ارتباط، نوع ارتباط، اهمیت ارتباط و کیفیت ارتباط بررسی می شود. در پایان این مقاله نیز محاسن و معایب موتورسیکلت های فعلی به صورت خلاصه بیان شده است و در کل نشان داده شده است که منظور از این بررسی، رسیدن به چه نوع نتایجی است.

افراد مرتبط:
1. موتورسواران
2.مسافران موتور
3.تعمیرکنندگان موتور
4.ناظران موتور
5.تولیدکنندگان ونمایندگی های فروش وخدمات پس ازفروش
6.بازیافت کنندگان قطعات موتورها

شدت ارتباط:
موتورسواران: شدت ارتباط یک موتورسوار به شکلی است که همواره با آن محصول درگیری دارد و می توان گفت مانند یک همراه با او ارتباط تنگاتنگی را برقرار می کند، به طوری که روزانه با آن محصول مرتبط است.

مسافران موتور: ارتباط یک مسافر با موتور محدود به زمان کوتاهی است که از مبداء به مقصد می رسد و برخورد زیادی با این وسیله ندارد.

تعمیر کنندگان موتور:شدت ارتباط در این مورد بسیار بیشتر از یک موتورسوار است و ارتباط ملموس تری را با این محصول برقرار می کند.

ناظران موتور: یا همان افرادی که برای اولین بار یا چندمین بار به عنوان یک بیننده ظاهر یک موتور را درمورد زیبایی بررسی می کنند شدت ارتباط این گروه از افراد تنها به چند دقیقه محدود می گردد؛ آن هم ارتباطی کوتاه و بصری.

تولیدکنندگان و نمایندگی های پس از فروش: شدت ارتباط تولیدکننده موتور می تواند مانند شدت ارتباط یک تعمیرکننده ولی در سطحی وسیع باشد و بیشترین شدت ارتباط را در بین افراد مرتبط با محصول دارا می باشند.

بازیافت کنندگان قطعات موتور: این گروه از افراد بنا به فعالیت خود ارتباط تنگاتنگی را با این محصول برقرار نمی کنند و ارتباط آنها از طریق واسطه یعنی ماشین های بازیافت کننده می باشد.

نوع ارتباط:
موتورسواران: نوع ارتباط یک موتورسوار ارتباط عملکردی با یک موتور است. به طوری که عملکرد آن برای یک موتورسوار مهم تر است ودر بعضی مواقع این ارتباط می تواند یک ارتباط عاطفی نیز باشد.

مسافران موتور: ارتباط یک مسافر نیزیک ارتباط عملکردی است که فقط به منظور حمل و نقل از آن استفاده می کند.

تعمیر کنندگان موتور: یک تعمیر کننده موتور ارتباطی اقتصادی را با این محصول برقرار می کند این افراد همچنین ارتباطی فنی و تخصصی را نیز بین خود و محصول ایجاد می کنند.

ناظران موتور: این گروه از افراد مرتبط یک نوع ارتباط بصری را با موتور برقرار می کنند این نوع ارتباط فقط از لحاظ ظاهریست و هیچ گونه ارتباط ملموسی را ایجاد نمی کند.

موتورسیکلت


 تولیدکنندگان ونمایندگی های پس از فروش: ارتباط این گروه صرفا یک ارتباط اقتصادی است که در مقیاس کوچک تر در یک کارخانه تولیدکننده به ارتباطات مختلفی از جمله عملکردی و بصری نیز منتهی می شود.

بازیافت کنندگان قطعات موتور: گروهی هستند که تنها یک ارتباط ساده اقتصادی را برقرار می کنند.

اهمیت ارتباط:
موتورسواران:برای یک موتورسوار موتور یک اهمیت حمل و نقلی را داراست.

مسافران موتور: برای یک مسافر نیز این محصول یک اهمیتی شبیه تاکسی و حمل و نقلی را داراست که سریع تر از وسایل دیگر است.

تعمیرکنندگان موتور: تعمیر کردن موتور برای این افراد دارای اهمیت اقتصادی است که موتور منبع کسب درآمدی برای آنها محسوب می شود.

ناظران موتور: اهمیت ارتباط برای آنها اهمیت بصری است و یک نیاز روحی و روانی و می توان گفت برای آنها دارای اهمیت ظاهری است.

تولیدکنندگان و نمایندگی های پس از فروش: اهمیت یک موتور برای این دسته اهمیتی اقتصادی و مالی است.

بازیافت کنندگان قطعات موتور: اهمیت موتور برای آنها مانند تولیدکنندگان یک اهمیت اقتصادی است و از موتور فقط برای کسب درآمد استفاده می کنند.

نمایش با موتور سیکلتکیفیت ارتباط:
ارتباط صحیح: حمل ونقل - جابه جایی اشیاء و وسایل سبک (پیک موتوری)

ارتباط غلط:
- اجرای حرکات نمایشی به وسیله موتورهای معمولی ومسابقات پرش در خیابان
- استفاده از موتور به عنوان یک قطار مانند 4 نفره سوار شدن بر روی موتور
- استفاده از آنها در پیاده روها ومعابر باریک
- استفاده از بوق های نا هنجار و تزئینات اضافی
- جابه جایی وسایل بزرگ به وسیله موتور
- خرید موتور برای استفاده از کارت سوخت آن
- استفاده از آنها به عنوان سه پاچه و استفاده از آن برای دزدیدن کیف ها.

بررسی محاسن ومعایب موتورهای معمولی:

محاسن:
- کم بودن طول و عرض و در کل کوچک بودن درتمام ابعاد
- سریع بودن و کمی وزن
- به دلیل کم حجمی، کمتر در ترافیک های سنگین درگیر می شود
- مصرف سوخت کم.

معایب:
- نداشتن راحتی
- کمبود سقف هنگام باران و گرما
- نداشتن امکانات رفاهی و ایمنی
- فاقد زیبایی بصری.

نتیجه گیری از بررسی:
در پایان از بررسی بالا می توان یک نتیجه گیری کلی کرد که اکنون به واقعیت پیوسته و این است که با وجود محاسن و معایب موتورهای موجود در کشور نیاز به وسیله حمل ونقلی احساس می شود که تمام محاسن یک موتور را داشته باشد در عین حال معایب آن رفع شده باشد که این وسیله در کمپانی های بزرگ دنیا همچون Toyota، Suzukiطراحی شده و نسل پیشرفته آنها در دهه ی آینده به صورت تولید انبوه عرضه می شوند این وسیله ها به گونه ایی هستند که به صورت یک نفره یا دونفره می باشند و در عین حال که کمترین فضا را اشغال می کنند، دارای کامل ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی می باشد و مشکل ترافیک شهری را در آینده نزدیک حل خواهند کرد.

 

منبع: http://fnahvi.blogspot.com/2008/05/blog-post_28.html

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=307&rnd=9548

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما