دوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینوفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلی
ارسال کننده: حدیث بابائی
دسته بندی: لغات تخصصیشخصیت ها
تاریخ: 1387/10/9
تعداد بازديد : 17553

والتر گروپیوس Walter Gropius

والتر گروپیوس، از تأثیرگذارترین معماران مدرنیته، در سال 1883 در آلمان به دنیا آمد. در سال  به همراه پیتر بهرنز شرکتی را تأسیس کرد. که در این زمان کارمندانی همچون میس ون ده روهه و لوکوربوزیه در شرکت وی به کار مشغول شدند. گروپیوس در سال 1910 شراکت با بهرنز را ترک کرد و به همراه آدولف مه یر شرکتی را تأسیس نمودند. آنها در این مدت یکی از ساختمان های اولیه سبک مدرن -کارخانه فاگوس- را ساختند. دیوارهای پرده ای شیشه ای این ساختمان نشان دهنده یکی از اصول کلی سبک مدرن شد که در آن فرم از عملکرد پیروی می کند.

ساختمان شرکت فاگوس - گروپیوس
ساختمان شیشه ای کارخانه فاگوس، از نخستین ساختمان های سبک مدرن

در سال 1919 وی با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه ها، مدرسه معماری مشهور باهاوس را در وایمار بنیان نهاد. یکی از مشهورترین کارهای والتر گروپیوس ساختمان مربوط به همین «آموزشگاه هنری» معروف به نام «باهاوس» است که خود از بنیان گذاران آن بوده است. این بنا که در سال 1925 (هشتاد و سه سال پیش) در آلمان ساخته شده است به صورت یک الگو برای تمام بناهای مدرن پس از آن درآمده و تمامی ایده های به کار رفته در ساخت آن اعم نمای شیشه ای، پنجره های مکانیکی، راه پله ها، ریل های سقفی مخصوص نورپردازی استودیوها، سیستم حرارت مرکزی و غیره برای اولین بار در این ساختمان ارائه شده اند.

bauhaus
ساختمان مدرسه هنری باهاوس

این آموزشگاه هنری با روی کار آمدن رژیم نازی بسته شد و اغلب شاگردان و مدرسان آن مجبور به ترک آلمان شدند. همین مسئله باعث شد تا به تدریج این نوع معماری در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و به ویژه منطقه اسرائیل که مقصد اصلی مهاجران آلمانی بودند بیشتر گسترش یابد. به عنوان مثال تنها در شهر تل آویو نزدیک به چهارهزار ساختمان مشابه ساختمان باهاوس وجود دارد. گروپیوس خود در سال 1937 به آمریکا رفت. به همراه مارسل بروئر در دانشگاه های کمبریج و ماساچوست مشغول تدریس شدند. معماری دانشگاه هاروارد نیز توسط گروپیوس صورت گرفته است.

گروپیوس علاوه بر معماری در زمینه طراحی نیز سرشناس بوده است. شاید تعجب کنید که تا زمان گروپیوس، شکل دستگیره درها که امروزه برای همه ما عادی است، این طور نبوده و طراح این نوع دستگیره ها آقای والتر گروپیوس بوده است.

دستگیره - گروپیوس  سرویس غذاخوری - گروپیوس
نخستین دستگیره به شکل امروزی - ظرف شکر از مجموعه سرویس غذاخوری

سرویس غذاخوری
سرویس غذاخوری - والتر گروپیوس

 او در نخستین بیانیه خود، نظر ویلیام موریس درباره تعالی صنایع دستی را با فکر وحدت همه ی هنرها درآمیخت و مرزبندی میان جنبه های تزیینی و کاربردی در هنرها را مردود شمرد؛ نخستین مانیفست آن مزین شده بود به گراوری چوبی اثر لیونل فینینگر با عنوان کاتدرال و این گونه آغاز می شود: «هدف نهایی همه هنر های تجسمی ساختمان کامل است» و در ادامه آمده: «ما در پی آنیم که جامعه تازه ای از هنرمندان پدید آوریم تا در میان آن ها دیگر تعصب حرفه ای که اکنون چون دیواری بلند هنرمندان و صنعت گران را از هم جدا می سازد، وجود نداشته باشد». از نظر سوسیالیست انگلیسی ویلیام موریس کاتدرال های سده های میانه، نشانه ای از وحدت هنر و حرفه، ترکیب هماهنگ مغز و بازو، فرد و جامعه اند.

خانه گروپیوس
معماری خانه شخصی والتر گروپیوس

گروپیوس هم چنین پایان انزوا جویی هنر و بازگشت به سوی پیشه گری را طی یک تلاش جمعی عظیم اعلام کرد، ایدئولوژی باهاوس در سال های ابتدایی آن ضد سرمایه داری رمانتیک بود.گروپیوس در سال 1969 در سن 86 سالگی در ماساچوست از دنیا رفت.

منبع: http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Gropius

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=434&rnd=9879

نظر بازديدکنندگان (9)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما