دوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانو
ارسال کننده: ارسلان سلیمانیان
تاریخ: 1388/8/19
تعداد بازديد : 8257

تویوتا را باید بنیان گذار صنعت اتومبیل سازی ژاپن دانست. این خودرو ساز که امروزه گوی سبقت را از جنرال موتورز آمریکا ربوده است و رده نخست تولید کنندگان خودرو را به خود اختصاص داده است. تویوتا در سال 1933 از کارخانه نساجی به نام TOYODA AUTOMATIC LOOM متولد شد. این کارخانه، کارخانه ای بود که در شهر تویودا که Sakichi Toyoda در آن با استفاده از ابریشمی که در این شهر به وفور یافت می شد به تولید پارچه می پرداخت.

اما با کاهش تقاضا برای پارچه های ابریشمی، آقای تویودا و پسرش Kichiro Toyoda به این فکر افتادند تا با تولید وسایل و ماشین آلات دیگر، کارخانه خودرا سرپا نگه دارند و بنابر این به پسرش سفارش کرد تا در گوشه ای از کارخانه به تولید اولین اتومبیل تویوتا مشغول شود.

بالاخره نخستین نوزاد این کارخانه اتومبیل سازی در سال 1935 با نام A1 متولد شد. TOYOTA MOTORS در سال 1937 به عنوان یک خودرو ساز مستقل ثبت شد. اگرچه نام موسس این کارخانه تویودا بود ولی نام تویوتا برای آن انتخاب شد تا زندگی شخصی آقای تویودا و زندگی کاری وی از هم تفکیک شوند. علاوه بر آن دو دلیل دیگری نیز برای این انتخاب وجود داشت. نخست آنکه چون برای نوشتن کلمه تویوتا در زبان ژاپنی باید هشت بار قلم از کاغذ برداشته می شد و عدد هشت در منطقه خاور دور و ژاپن عدد خوش یمنی است و دلیل دیگر آنکه تلفظ نام تویوتا از تویودا آسان تر است.

لوگوی کارخانه تویوتا نیز در نوع خود جالب توجه است. آرم این کارخانه از دو بیضی که درون یک بیضی بزرگ تر قرار دارد تشکیل شده است و اگر با دقت بیشتری به آن نگاه کنیم می توانیم تمامی حروف تشکیل دهنده نام تویوتا را در آن ببینیم! و اینگونه دنیا تویوتا را شناخت.

اکنون تقویم، اکتبر سال 1957 را نشان می دهد. شرکت تویوتا نخستین مرکز فروش محصولات خودرا در آمریکا در ایالت کالیفرنیا تأسیس می کند. هیچ کس این اتفاق را حادثه مهم و تأثیر گذاری بر صنعت خودرو سازی آمریکا نمی داند. دیگر خودروسازان آمریکایی نیز بدون هیچگونه ترسی از رقیب تازه نفس اما گمنام خود به کار ادامه می دهند. بازار خودرو آمریکا تحت سیطره دو نام بزرگ این کشور یعنی فورد و جنرال موتور است. تویوتا کار خودرا در آمریکا با مدل کراون آغاز می کند. پروژه کراون شکست می خورد و میزان فروش تویوتا تا 7 سال بعد از حضور خود در آمریکا رقمی کمتر از 1000 دستگاه را نشان می دهد. اما تویوتا عقب نشینی نکرده و به دنبال راهکارهایی برای دستیابی به بخش وسیع تری از بازار خودرو آمریکاست. هفت سال پس از ورود نخستین تویوتا به خاک آمریکا، تویوتا مدل کرونا را به آمریکا می آورد. کرونا با قیمت 1760 دلاری خود نشان می دهد که توانایی کسب سهم قابل قبولی از بازار و البته نام و نشان خوب و جایگاهی مناسب برای تویوتا را دارد. پس از عرضه کرونا در آمریکا شرکت تویوتا دو سال زمان می خواست که میزان فروش خود را به رقم 30 هزار دستگاه در سال برساند. سال 1967 سی و یک هزار دستگاه تویوتا در آمریکا فروخته می شود. دو سال بعد این میزان فروش چهار و نیم برابر شده و در سال 1969 فروش تویوتا به 130 هزار دستگاه می رسد.

تأسیس تویوتا در آمریکا

شاید بهتر است این میزان فروش را یک پرش به جلو بنامیم تا یک گام به جلو! وارد دهه هفتاد میلادی می شویم. تویوتا همچنان با سرعت فوق العاده ای در حال نفوذ به بازار های آمریکایی است به طوری که در سال 1972 یعنی تنها 15 سال پس از حضور در امریکا به تعداد غیر قابل پیش بینی 311 هزار دستگاه تویوتا فروخته می شود.

مسئولین تویوتا با تیزهوشی خاصی از هر فرصتی نهایت بهره را می برند. شاید بهترین فرصت پیش آمده برای تویوتا بحران نفتی سال های ابتدایی دهه هفتاد بود که تویوتا از این اتفاق نهایت بهره را برده و گام دیگری را برای فروش بیشتر در بازار آشفته آمریکا بر دارد. بدین ترتیب پس از ورود به آمریکا چند سالی طول نمی کشد که موقعیت تویوتا به جایی می رسد که مسئولین تویوتا در سال 1980 تصمیم به تأسیس سایت تولیدی خود در خاک آمریکا می کنند. (اولین نمایندگی تویوتا در خاک آمریکا در کنار غول آن زمان، فورد!)

و اما لکسس:
در سال 1983 یک جلسه محرمانه با حضور مسئولین کمپانی تویوتا برگزار می شود. در این جلسه مدیر کل وقت مجموعه تویوتا تصمیم می گیرد اتومبیلی لوکس بسازد که در دنیا بهترین باشد و در همان جلسه به زیر مجموعه خود دستور می دهد که بدون محدودیت زمانی و پولی این کار را به انجام برسانند. حدود چهار هزار نفر از بهترین ها دست به کار می شوند تا در سپتامبر سال 1989 اولین خودروی لکسس با نام  LS 400 به به بازار عرصه شد.

هیچ اتومبیلی به اندازه لکسس نتوانسته است نتایج درخشانی در زمینه کیفیت ساخت و رضایت مشتری کسب کند. محصولات کمپانی لکسس که در ابتدا قرار بود نام "لکسیس" برای آن انتخاب شود در بدو ورود خود به بازار با یک اتفاق ناگوار رو برو می شوند. هشت هزار خودروی لکسس LS ورودی به آمریکا در قسمت کنترل کروز خود مشکل پیدا می کنند. این اتفاق می تواند کار لکسس را نیامده تمام کند! اما تصمیم گیران و مسئولان لکسس با تیز هوشی خاصی از یک اتفاق وحشتناک در ابتدای کار خود، یک تبلیغ استثنایی برای خود می سازند و با عرضه یک سرویس فوق العاده و متفاوت تمامی نگاه ها را به سوی خود جلب می کنند. این بار نه تنها مشتریان آمریکایی بلکه رقبای لکسس که رقیب را جدی نگرفته بودند اکنون با دید متفاوتی به این رقیب خطرناک نگاه کردند. لکسس در اولین سال حضور خود در آمریکا بیش از پنجاه هزار دستگاه فروخت و در سال 1996 به مجموع فروش نیم ملیون دستگاه در عرض هفت سال حضورش در آمریکا دست یافت.

لکسس سری RX:
نسل نخست RX در سال 1998 به بازار عرضه شد. RX نخستینSUV که تحت نام لکسس به بازار عرضه گشت. با ورود RX به بازار، گروه جدیدی از اتومبیل به نام کراس اوور معرفی شد.

سری نخست RX
سری نخست RX

نسل دوم "آر ایکس" در سال 2003 در حالی به دوست داران صنعت خودرو معرفی شد که آنها مجذوب خودروی تازه از راه رسیده ب.ام.و یعنی X3 بودند. این خودرو در مدت زمان حضور خود در بازار های بین المللی به موفقیت های بسیاری دست یافت. "آر ایکس" نسل دوم در سال 2008 پر طرفدار ترین اس یو وی لوکس در ایالات متحده آمریکا و پر فروش ترین مدل لکسس در همین سال بود.

نسل دوم این لکسس در سال 2008 در حالی وارد بازار خودرو کشورمان شد که خود را آماده بازنشستگی می کرد و منتظر نسل بعدی خود بود. "آر ایکس" نسل دوم با شکل و شمایلی که بی شباهت به خودروی پر فروش کشور یعنی تویوتا پرادو نبود. در ایران به دلیل ناشناخته تر بودن برند لکسس نسبت به دو رقیب محبوب خود یعنی ب.ام.و و مرسدس بنز نتوانست به فروش مطلوبی برسد.

طرح ظاهری نسل دوم این خودرو اگرچه از طرح های متداول و معمول خودروهای SUV فاصله داشت و به خصوص در نمای جانبی شبیه به یک  SUV نبود، اما RX نسل دوم را نباید زیبا نامید. مخصوصا اینکه زاویه ستون انتهایی خودرو چراغ های سفید قسمت عقب خودرو با بسیاری از سلیقه ها همخوانی نداشته و مدتی زمان می برد تا به آن عادت کنید! اما به هرحال همه این ویژگی ها به اضافه کیفیت بسیار مطلوب این محصول باعث شده است که با خودرویی متفاوت رو برو باشید.

سری دوم RX
سری دوم Lexus RX

نیم نگاهی به RX تازه از راه رسیده:
شاید بهترین تعبیر برای RX جدید، "بمب تکنولوژِی" یا فستیوالی از فناوری های جدید باشد. به طوری که "مارک تمپلین" مدیر کمپانی لکسس در هنگام معرفی RX جدید، این اتومبیل را جذاب ترین اتومبیلی خواند که این کمپانی تا کنون عرضه کرده است. در عین حال "تاکایوکا کاتسودا" سرمهندس پروژه آر ایکس جدید، این خودرو را "اختراعی جدید" خوانده است.

RX جدید محصول یک تیم طراحی به نام L-Finesse بوده که روند طراحی آن در مدل GS سال 2006 به دوست داران لکسس معرفی گردید. تمامی ابعاد خارجی نسل جدید این خودرو بزرگ تر از مدل پیشین است.

اولین نکته ای که در برخورد اول با این خودرو توجه بیننده را به خود جلب می کند زاویه جدید خمش ستون انتهایی خودرو و طراحی پنجره های درهای عقب خودروست. RX جدید کمی بیشتر از نسل پیشین خود با تعاریف خودرو SUV فاصله گرفته است.

برخودرد هنرمندانه انحنای شیشه عقب و شیشه درب های عقب خودرو در محل ستون C طرحی بسیار پویا و جدید را در ذهن بیننده ایجاد می کند. هنگامی که از نمای جانبی به خودرو می نگرید شیشه های کناری توجه شما را جلب خواهند کرد. ارتباط و تناسب ابعاد مابین شیشه و بدنه خودرو یکی از مهم ترین عوامل تأثیر گذاری در طراحی خودروست.

یک اصل طراحی خودرو این است که اگر ارتفاع خودرو را از سقف خودرو تا سطح زمین به سه بخش مساوی تقسیم کنیم، باید نسبت شیشه ها به سطح بدنه را یک از سه در نطر گرفت. نحوه طراحی شیشه های کناری RX با توجه به اینکه سطح شیشه ها از تناسبات معمول خودرو، کمتر است، حس دینامیکی قوی و ظاهری اسپرت را به بیننده القا می کند. اما از طرفی این روند خوشایند طراحی، مشکلاتی را نیز دارد که مهم ترین آن تنگی فضای داخل و به نوعی فدا شدن عملکرد خودرو در برابر ظاهر خودروست. واضح ترین مثال همین مشکل در این مورد مرسدس CLS است که علیرغم طراحی اغواگر و استایلی مسخ کننده، از فضای داخلی تنگ و تاریکی رنج می برد. در این گونه طراحی ها شما با طراحی فراتر از زمان و خودرویی با ظاهر کاملا دینامیکی روبرو هستید. اما از طرفی باید این نکته را نیز بپذیرید که در کنار همه این ویژگی ها تنگی فضای داخل و نوعی احساس خفگی نیز همراه شما خواهد بود. اما با توجه به ابعاد خودروی RX و کلاس این خودرو، این نکته منفی، چندان آشکار نمی شود.

لکسس آر ایکس

جلوی خودرو ساده و زیبا طراحی شده است. خطوط تیز و زوایای تند قسمت جلوی خودرو، شما را ناخوداگاه یاد طرح های رادیکال شرکت " آکورا" می اندازد. اما در این بین از شباهت هنرمندانه چراغ های این خودرو با چراغ های سری LS و IS این کمپانی نمی توان به سادگی گذشت. شباهت های نسل جدید آر ایکس با نسل دوم خود به مراتب کمتر از شباهت های نسل دوم و نسل اول این خودرو می باشد. به همین دلیل در هنگام مشاهده این خودرو به نظر می رسد که با سری جدیدی از کمپانی لکسس روبرو هستیم نه با  آر ایکس جدید. اما هنگامی که با دقت بیشتری به خودرو نگاه کنیم رگه های از پدر را در این خودرو مشاهده خواهیم کرد. سپر بزرگ و عضلانی قسمت جلو و جلو پنجره ای که نسبت به نسل قبلی این خودرو جدید سازی شده اند گویای این شباهت هاست. 

لکسس RX

در قسمت عقب خودرو با ظاهری کاملا آر ایکسی مواجه هستیم! چراغ های سفید یا به تعبیری "یخی"، که ادامه دهنده رویه ی نسل اول این خودروست و فرم سپر عقب خودرو که در برگیرنده پروژکتور های عقب خودروست جای تردیدی نخواهد گذاشت که این خودرو یک آر ایکس است.

لکسس آر ایکس

هرچند در ابتدای معرفی این سری از محصولات لکسس بیان شد، قسمت عقب همواره یکی از انتقاد برانگیز ترین قسمت های این خودرو بوده و هست، اما این بار طراحان هنرمند لکسس با طراحی گرافیک زیباتری برای چراغ های عقب، طرح متفاوتی را ارائه کرده اند. در نسل پیشین این خودرو علاوه بر اینکه چراخ های یخی با سلیقه بسیاری همخوانی نداشت به جرات می توان خود گرافیک چراغ ها را نیز زشت نامید. اما در نسل جدید شما با چراغ هایی روبرو هستید که پیشتر در خودرو های کانسپت دیده بودید.

چراغ لکسس آر ایکس

صرف نظر از طراحی بدنه این خودرو، RX جدید در داخل کابین نیز همانند نسل پیشین خود از جذاب ترین کابین ها در زمان فعلی بهره می برد.

به هر حال آنچه که گفته شد اولین احساس در اولین برخورد با این خودرو می باشد و طراحی ظاهری هر چیزی به دور از هرگونه قاعده و قانونی به سلیقه مصرف کننده بستگی دارد. محبوبیت و خوش نامی لکسس در بازار های جهانی و موفقیت های گذشته نسل های جای تردیدی در موفقیت این خودرو نخواهد گذاشت. اما باید دید که سری اول و دوم این خودرو در بازار سنتی خودروی ایران که مصرف کننده حاضر است با پرداخت بهای بسیار بیشتری امکانات کمتری در اختیار داشته باشد و لوگوی بنز یا ب.ام.و را در جلوی خودروی خود مشاهده کند به چه میزان موفقیتی دست خواهد یافت!

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=579&rnd=9436

نظر بازديدکنندگان (3)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما