دوره حضوری آنلاین طراحی خودروفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دی
ارسال کننده: نازبیکه نادری
تاریخ: 1388/8/20
تعداد بازديد : 5113

قرن بیستمآمریکا:
1905: فرانک لوید رایت طراح آمریکایی و پیرو نهضت ورک بوند برای اولین بار به ژاپن سفر کرد.
1913: اولین مدل T از ماشین های فورد بر روی سیستم خط تولید ساخته شد.
1919: تأسیس شرکت تولیدی لوازم خانگی به نام لیود لووم (Iiod Loom) توسط فردی آمریکایی به نام Marshal B. Liod
1925: تأسیس آکادمی هنر Cran Book توسط George C. Booth ناشر روزنامه کانادایی الاصل.
1926: یک شرکت حمل و نقل، اولین مقواهای نازک بسته بندی را ارائه و گسترش داد.
1928: یکی از طراحان پیشروی آمریکایی به نام Richard Buckminster Fuller یکی از ایده های خود را به نام Dymaxion House به مرحله ساخت رساند.
1929: تأسیس موزه هنرهای مدرن Museum Modern Art در نیویورک به نام MOMA که درآن به مطالعه هنرهای ساختاری و عملی در زندگی می پرداختند و به گفته Alfred H. Bak این مکان اولین حوزه ای بود که درآن بخش های مورد علاقه معماران و طراحان صنعتی وجود داشت.
1932: تشکیل نمایشگاه MOMA به نحوی که این موزه یک منبع بسیار قوی از جنبش مدرن محسوب می شود که اولین نمایشگاه های آن در این سال عبارتند از: سبک بین المللی National Style، هنر ماشین Machine Art.
1934: ریموند لوئی Raymond Loewy طرح یخچال های منسوب به نقطه سرد سوپر 6 را برای شرکت Sears و Roebuck گسترش داد.
1937: هارلی ارل Harley Earl ماشین بیوک Buick مدل 'Y' Job را طراحی کرد.
1939: نمایشگاه جهانی نیویورک.
1942: در نمایشگاه Museum of Modern Art به مبلمان منزل با طراحی سازمند توجه شده است.
1948: کتاب مکانیزه کردن تسلط می یابد، توسط زیگفرید گیدیون Sigfried Giedion مهندس اهل پراگ انتشار یافت. نشر این کتاب وی را هم طراز نیکلاس پوزنر Nikolaus Pevsner و رینر بانهام Reyner Banham به عنوان اشکال بسیار مهم در امر مطالعه تاریخ طراحی صنعتی در قرن بیستم نمود.
1949: باکمینستر فولر Buckminster Fuller به ادغام دیدگاه های بشری از طراحی با علوم و یافته های ریاضی ادامه می دهد و ساخت گنبدهایی با باریکه های فلزی مشبک در ساختارش را گسترش داد Foedestic Dome به نحوی که این ساختار به راحتی قابل جابه جایی و مونتاژ بود که به کمک تکنولوژی شناخته شده معاصر قابل ساخت بود.
1951: آغاز نمایشگاه های یک هفته ای در آسپن Aspen درکلورادو Colorado که برای طراحان کاملا شناخته شده است. در این نمایشگاه طراحان و معماران بین المللی گرد می آیند تا بر روی یک نظریه متفق القول بحث کنند. بنیان گذاران این مجمع والتر پائپک Walter Paepke از گروه آمریکا بود.
1956: سائول باس Saul Bass گرافیست معروف، زمینه جدیدی را در ردیف های اعتباری و تبلیغات فیلم کشف کرد. سمبل وی مردی با بازوهای طلایی بود که در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت.
1966: رابرت ونتوری robert Venturi معمار مشهور آمریکایی که به پدر پست مدرنیسم نیز معروف است، کتاب خویش را به نام ترکیب و تضاد در معماری مدرن منتشر ساخت و مطالب کتاب را به صورت سخنرانی های ممتد در موزه هنر مدرن در نیویورک ارائه نمود.
1971: ویکتور پاپانک Victor Papanek معمار و طراح صنعتی، کتابی تحت عنوان طراحی برای دنیای واقعی را منتشر کرد که به 21 زبان برگردانده شده و به عنوان منطقی ترین کتاب طراحی در دنیا شناخته شده است.
1972: رابرت ونچوری Venturi به کمک دو تن از معماران به نام های Denise Scot Braun و Steven Izenour نوشته ای را تحت عنوان یادگیری از لاس وگاس منتشر کردند که در آن از جنبش مدرن و سبک بین المللی صحبت به میان آمده و اینکه معماری و طراحی باید دیدگاه های التقاطی را آماده در دست داشته باشند.
میانه دهه 80: موج نوی کالیفرنیا که متشکل از طراحان گرافیک بود از جمله: April Greiman و Lu Cille Tenazas، گرافیست های مجله Emigre.


بریتانیای کبیر و ایرلند:
1898: Ambrose Heal اولین کاتالوگ خود به نام Plain Oak Furniture را در مورد دوباره سازی مبلمان ملکه Anne منتشر کرد.
1902: مدرسه و انجمن صنعت گران دستی که موسس آن Charles Robert Ashbee بود به Chiping Canpden واقع در Cotswolds منتقل شد. قبل از این سال این مدرسه درلندن واقع شده بود.
1907: موسسه Oryad توسط Harry Peach در Leicester انگلستان تأسیس شد. این موسسه بر مبنای اصول جنبش هنر و پیشه بنیان نهاده شد که هدف آن خوشایند کردن تأثیر محصولات بدون ایجاد ظاهری بیگانه با زحمت فراوان بود.
1913: تعمیرگاه Omega توسط Roger Fry هنرمند، منتقد و نویسنده در منطقه Bloombury لندن تأسیس شد.
Ambrose Meal سردبیر کاتالوگ و مجله مبلمان Meal شد و کمپانی را تبدیل به یکی از مترقی ترین مشاغل در انگلستان نمود.
1915: انجمن طراحی و صنایع یا Design and Industries Assiciation این انجمن از مهم ترین پیشروان طراحی در بریتانیا بود که در سال 1944 به انجمن طراحی صنعتی مبدل گشت و در سال 1960 زیرگروه انجمن طراحی شد. این انجمن متشکل از اعضای جوان حاضر در نمایشگاه مهارت های هنری و صنعتی در سال 1914 بود که علاوه بر ایشان افرادی چون Ambrose Heal و Harry Peach پس از بازدید از نمایشگاه Cologne Deutsche به آنها ملحق شدند. در سال 1915 نمایشگاهی از کالاهای استرالیائی و آلمانی با کیفیت بالا تشکیل شد که هدف آن پاسخی به سازندگان بریتانیایی بود. هدف انجمن طراحی و صنایع، ارتقاء طراحی در صنعت بود که این موضوع در آن سال ها ازهیچیک از اهداف ورک بوند پیروی نمی کرد و این در حالی بود که این انجمن خود نیز از پیشروان هنر مدرن بود و این حالت تا سال های 1930 ادامه یافت تا اینکه در سال 1932 با حمایت از Gordon Russel برای بررسی های مدرنیستیک درمدرنیزم رسوخ کردند. انتشار کوتاه مدت مجله این گروه به نام طراحی در صنعت ابتدا در سال 1933 منتشر شد و در سال 35-1933 به نام طراحی برای امروزانتشار یافت و در سال 1936 مجله ای به نام گرایش نیز منتشر شد که همگی در ارتقاء مدرنیزم نقش به سزایی داشتند. با وجود شکست تدریجی این انجمن در ارتباط با هنرها و مهارت های سنتی، اجتماع هنرمندان صنعتی که به نحوی فرزندان این انجمن محسوب می شوند، در سال 1930 و 1933 از مهم ترین راهنمایان و پیشگامان در پیشرفت طراحی در بریتانیا محسوب می شوند.
1922: Stenley Morison به اتحادیه چاپ گران بریتانیا به عنوان مشاور چاپ گرافیکی ملحق شد.
1929: کمپانی سفال Susie Cooper شکل گرفت. وی در شهر سفال بریتانیا یعنی Staffordshire متولد شده بود و در مدرسه هنر Burslem تحصیل کرده بود.
1931: نشر کتابی در مورد چاپ توسط Eric Ghill's تحت عنوان رساله ای در مورد چاپ با دیدگاه هایی از صنعت گرایی، مذهب، قدرت و سیاست که در این کتاب نهفته بود.
1031: شرکت Pel سازنده اسباب و اثاثیه با ساختار لوله های استیل در بریتانیا به شهرت رسید.
1932: گروه MARS یا Modern Architectural Research Group از شاخه های CIAM یا Congres International in Architecture Modern در بریتانیا بود که سعی در گسترش مدرنیزم داشت.
1932: نقشه دیاگرامی قطار زیرزمینی لندن توسط Henry Beck طراحی شد.
1935: در این سال گروهی از هنرمندان و نویسندگان به عنوان همراهی طراحی صنعتی مطرح شدند که از گروه Bassetl Gray بودند و Misha Black نیز که یکی از هنرمندان خلاق انگلیسی بود به این گروه پیوست.
1936: کتاب پیشروان جنبش مدرن توسط Nikolaus Pevsner نوشته شد. این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است.
1941: اسباب و اثاثیه و پارچه های Utility از سال 1941 تا 1951 در بریتانیا پاسخگوی بسیاری از نیازهای جامعه جنگ بودند.
1943: DRU یا Design Research Unit واحد منتج از بخش فعالیت ها و دستورالعمل های طراحی در ارتش بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم بود. این واحد توسط هربرت رید با دیدگاه هایی از معماری، طراحی و مهندسی و با کمک Misha Black و میلز گری بنیان نهاده شد.
1946: در این سال نمایشگاهی در بریتانیا برگزار شد.
1950: Ernest Race صندلی معروفش را به نام Antlope & Springboke طراحی کرد که به طور مشخص از سبک سنتی مبلمان انگلیسی متمایز بود.
1951: فستیوال بریتانیا.
1952: شکل گیری گروه استقلال یا Independent Group که گروهی مشتمل بر هنرمندان، معماران و هنرشناسان بود. از جمله Reyner Banham که موسسه هنرهای معاصر لندن را در طول سال های 1950 بنیان نهاد.
1959: طراحی به نام Alec Issigonis که متولد ترکیه بود، در سال 1922 به انگلیس مهاجرت نموده بود و به عنوان مهندس به ادامه تحصیل پرداخت. در این سال اتومبیل Mini را طراحی نمود.
1960:کتاب تئوری و طراحی در اولین دوره ماشین توسط Reyner Banham نوشته شد.
1963: Archigran مجموعه ای از معماران، طراحان و محققین محیط زیست بود که توسط Pete Cook در لندن بنیان نهاده شد.
1964:اولین فروشگاه سرگرمی ها گشوده شد.
1964: موسسه Minale Tatlersfield توسط Marcello Minak و Brian Tatlersfield بنیان گذاشته شد که به استفاده از مینیمم عملکردهای ضروری و حل مشکلات توسط طراحی معتقد بودند.
1965: KDW یا Kikenny Design Workshops توسط دولت جمهوری ایرلند در پاسخگویی به نیازهای طراحی صنعتی افتتاح شد. این تعمیرگاه به پیروی از یک گزارش که توسط یک گروه میهمان از اسکاندیناوی مستقر در آنجا تهیه شده بود، ایجاد شد و به ساخت بافت های رنگی و دوخته شده، سرامیک ها، اشیاء فلزی و تغییر و تبدیل چوب می پرداخت.
1972: استودیوی طراحی پنتاگرام در لندن تشکیل شد که چند قانونه بود و بر روی پایه های دولت مرکزی غیرقابل کنترل بنا نهاده شد. به نحوی که 50 عضو با یکدیگر بر روی پروژه های مختلف فعالیت می کردند و به تیم هایی وابسته به طبیعتشان تقسیم می شدند.
1981: MPG یا Michael Peters Grous گروهی از طراحان که توسط میخائیل پیترز و همراهانش شکل گرفت.
همچنین استودیوی طراحی Ron Arad به نام One Off تأسیس شد. وی در تل آویو متولد شد و سپس به موسسه معماری لندن رفت. وی یکی از شاگردان Peter Cook بود که این استودیو را به عنوان مرکز تعمیرات و نمایشگاه مبلمان افتتاح کرد.

بلژیک، هلند، فرانسه:
1904: ژان فرانسیس ون روین به عضویت موسسه هلندی PTT یا (Poste،Telegraph،Telephone) درآمد.
1905 تا 1911: قصر استاکلت Stocelt توسط Josef Hoffman در بروکسل طراحی و ساخته شد.
1913: طراحی سیتروئن.
1917: سبک دی استیل De Stijl فعالیت خود را آغاز کرد.
1922: Eileen Groeg یکی از طراحان زن فرانسوی، طراحی به نام Jean Desert را در پاریس ملاقات کرد.
1923: معمار معروف لوکوربوزیه Le Corbusier فعالیت خود را آغاز کرد.
1925: نمایشگاه هنرهای دکوراتیو و صنعت در فرانسه.
1927: W.H. Gispen ساخت لامپ Giso را آغاز کرد.
1928: اولین کنگره بین المللی معماری مدرن در پاریس Congres Internationaux D'architecture Moderne.
1932: مجله هلندی De & En opbouw که کار دو گروه از معماران آمستردامی و شهرهای مختلف هلند را به نمایش می گذاشت.
1937: نمایشگاه جهانی پاریس یا نمایشگاه بین المللی که رویاروئی سبک بین المللی و سبک های مختلف ملی را که در برهه ای از زمان قبل از جنگ جهانی مطرح بودند، به نمایش می گذاشت.
1939: سیتروئن مدل 2CV ساخته شد.
1957: سیتروئن مدل DS ساخته شد.
1963: گروه Total Design به عنوان گروه مشاورین منضبط در آمستردام تشکیل شد. موسسین این گروه Win Crouel، Friso Kramer و Bennon Wissing بودند.
1969: مرکز خلاقیت صنعتی در پاریس افتتاح شد که در سال 1972 به مرکز پومپیدو منتقل شد.
1985:موسسه Plan Creatif توسط Chrles Brounstein و Clement Rousseau پس از تعطیل شدن موسسه PA در پاریس آغاز به کار نمود. کار این موسسه تبلیغات بین المللی و مشاوره طراحی بود.
1990: فیلیپ استارک Philip Stark طراح فرانسوی، آب لیمو گیری ملقب به احوال پرسی آب دار را برای مرکز طراحی السی Alessi طراحی نمود.

اسکاندیناوی:
1904: کارگاه و تعمیرگاه جورج جنسن George Jensen در کپنهاک به راه افتاد.
1929: آلوارآلتو Alvar Aalto چهارپایه های قابل انباشته شدن روی یکدیگر را طراحی نمود.
1931: شروع فعالیت دن پرمننت Den Permanente در کپنهاگ به عنوان طراح.
1939: از این تاریخ کشورهای عربی به عنوان بزرگ ترین تولیدکنندگان خاک چینی برای اروپا مطرح شدند.
1943: کمپانی مبلمان و اثاثیه Ikea توسط Ingmar Kamprad در سوئد تأسیس شد و هدف آن ساخت اثاثیه ساده و قابل تفکیک بود.
1946: Tapio Wirkkala طراح و مجسمه ساز، گلدان معروف Kantarell را طراحی کرد که در شوی اختصاصی وی در میلان نیز به نمایش گذاشته شد.
1949: Finn Juhl صندلی مدیر کلی را طراحی نمود.
1950: Mans Wegner صندلی معروف به E. Legged را طراحی کرد.
1972: Jacob Jensen دستگاه موسیقی معروف به Beogram 4000 را طراحی نمود.
1979:تشکیل گروه ارگونومی در سوئد که کار آنها مشاوره طراحی بر طبق اصول ارگونومی بوده است.

آلمان، سوئیس، اطریش:
1897: انشعاب وین
1903: کارگاه وین که زمینه ای اطریشی داشت و از چندین کارگاه هنری و صنایع دستی تشکیل شده بود و اکثر هنرمندان آن وابسته به انشعاب وین بودند، آغاز به کار کرد.
1904: خانه انگلیسی Hermann Muthesius توسط فیلسوف برلینی که پس از مدتی معمار شد، طراحی شد.
1905: Peter Behrens علامت اختصاری شرکت AEG را طراحی کرد.
1907: سبک ورک بوند Werkbund Deutsche که مجموعه ای از طراحان و صنعت گران بود، برای ماشینی و مدرنیزه شدن سریع آلمان آغاز به کار کرد.
1916: جنبش دادائیسم در زوریخ.
1919: باوهاس در وایمار افتتاح شد.
1925: روش Isotype یا در واقع International System of Typographic Picture Education که یک سیستم بین المللی برای آمارگیری به کمک تصویر بود، توسط Olto Neurath فرموله شد.
باوهاس به دسائو منتقل شد.
1927: شهرک Weissenhof در اشتودگارت توسط ورک بوند برای برگزاری نمایشگاه ها بنا نهاده شد.

اروپای شرقی:
1902: مدرسه هنری Cracow در لهستان تأسیس شد. و کارگاه های هنری Godolo به راه افتاد.
1911: کوبیسم چکسلواکی آغاز به کار کرد.
1915: Kasinir Malevich سبک سوپرماتیسم یا نقاشی واقع گرایانه نو را در پتروگراد برقرار کرد.
1917: کانستراکتیویسم یا ساختارگرایی در روسیه نمایان شد.
1920: گروه Devets متشکل از طراحان، معماران، هنرمندان و نویسندگان آوانگارد در چکسلواکی آغاز به کار نمودند.
مدرسه Vkhutemas که مدرسه آوانگاردها در مسکو بود افتتاح شد.
1920: محصول گرائی در روسیه برقرار شد.
1921: موسسه زنیت Zenit در یوگوسلاوی آغاز به کار نمود.
1926: گروه Praesense که نشات گرفته از مدرنیسم بود در لهستان شکل گرفت.
1949: سوسیالیزم- رئالیسم شوروی در سراسر اروپا گسترش یافت.
1960: مجموعه طراحی و صنعت از علم زیبائی شناسی منتج شد.
1964: اولین نمایشگاه بین المللی پوستر در ورشو برگزار شد.
1983: استودیوی Rubik در بوداپست تأسیس شد.

ایتالیا، اسپانیا:
1899: تولید اتومبیل فیات.
1902: Stile Liberty در نمایشگاه بین المللی تورین Turin موفقیت بسیاری به دست آورد.
1908: موسسه Olivetti توسط Canillo Olivetti تأسیس شد.
1909: بیانیه Futurist عنوان شد.
اتومبیل آلفارومئو.
1919: کارخانه فیات لینگوتو تولید خود را آغاز کرد.
1923: اولین نمایشگاه Triennal در مونزای ایتالیا برگزار شد.
1927: موسسه Cassina توسط سزار کازینا در میلان آغاز به کار کرد.
1928: آغاز چاپ مجله داموس Domus.
1930: تولید اتومبیل Pininfarina.
1933: تأسیس استودیوی Boggeri.
1946: موتورهای دوچرخ وسپا توسط Piaggio ساخته شد.
1953: آغاز کارمجله ایتالیایی Stile Industria توسط Alberto Rosselli که در انگلستان نیز منتشر می شد.
1956: صندلی های ثابت برای کازینو توسط Gio Ponti طراحی شدند.
1956: فیات 600 و نوای 500 تولید شدند.
1957: Etlore Sottsass همکاری خود را با اولیوتی آغاز کرد.
1964: مجموعه تلویزیون های Algro II توسط Marco Zanuso و Richard Sapper برای موسسه Brionvega طراحی شد.
1965: موسسه بین المللی یونیمارک Unimark در میلان تأسیس شد.
1966: سوپراستودیو Superstudio در فلورانس آغاز به کار کرد.
آرکی زوم Archizoom در فلورانس تأسیس شد.
1968: کتاب برخلاف یک معمار توسط Oriol Bohigas انتشار یافت که یکی از تئوریسین های مشهور اسپانیایی بود.
1972: نمایشگاه دیدگاه های جدید طراحی محیط زیست ایتالیا درنیویورک برگزار شد.
1974: فولکس واگن گلف توسط Giorgietto Giugiaro طراحی شد.
1979: استودیوی Alchymia در میالن آغاز به کار کرد.
1981: گروه ممفیس Memphis در میلان پس از Alchymia توسط سوتساس تشکیل شد.
1983: برنامه 6 السی که در آن از هنرمندانی چون مندینی و گراوز برای طراحی مجموعه چای خوری و قهوه خوری دعوت شده بود، برگزار شد.
1988: Javier Mariscat علامت شانس در المپیک بارسلون را طراحی نمود.

ژاپن:
1898: کمپانی تویودا که بعدا به تویوتا Toyota تبدیل شد، آغاز به کار کرد.
1918: آغاز کاربزرگ ترین سازنده کالاهای الکتریکی در دنیا به نام Matsushita.
1948: آغاز کار هوندا.
1957: آغاز کارسازمان طراحی صنعتی GK، مشتق از Group Koike.
1970: قفسه هایی با فرم های بی قاعده توسط Shiro Kurumata طراحی شد.
1972: هوندا سیویک به راه افتاد.

منبع: دانش نامه رشد

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=580&rnd=8473

نظر بازديدکنندگان (5)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما