تاریخ: 1386/3/14
تعداد بازديد : 37573

با توجه به درخواست تعدادی از دوستان برای قرار دادن برخی نمونه کارهای عملی برای مرحله دوم کنکور کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، تعدادی Sketch های مناسب به همراه توضیحات مختصر از نمونه های موجود بر روی اینترنت انتخاب شده است که امیدواریم آموزنده باشد.

به علت عدم دسترسی به نمونه کارهای عملی واقعی کنکور، تلاش کردیم نمونه هایی را انتخاب کنیم که دیدن آنها علاوه بر ایجاد تصور کلی از نحوه کار، باعث آرامش خاطر نیز باشد.

با دیدن این نمونه ها حتما متوجه خواهید شد که کارهای قابل انتظار در کنکور، چیزی جز اتودها و Sketch هایی نیست که در طی پروژه های متعدد دروس لیسانس با آنها سر و کار داشته اید.

نکته بسیار مهم: این مطلب فقط برای نشان دادن برخی تکنیک ها در طراحی اتودها ارائه شده است. برای آشنایی با روند انجام پروژه، حتما سایر مطالب مرتبط با کنکور عملی را نیز مطالعه کنید

 نمونه 1: راندو های توجیهی برای تخت خواب کودک با امکانات الکترونیکی



در این نمونه طراح سعی کرده است که با استفاده از جعبه هوشمند الکترونیکی، علاوه بر کنترل لوازم برقی منزل، برای تختخواب کودک امکانات قابل کنترل مثل دوربین، لامپ، میکروفن و... تعبیه کند.

کشیدن نمونه کوچک و غیر حرفه ای از وسایل برقی، نشان دادن سیستم WireLess به کمک فلش، استفاده از خطوط راهنمای پرسپکتیو در رسم تحتخواب و رنگ آمیزی های طیفی (نشان دهنده تابش نور) و توضیحات مختصر ولی کارگشای متنی،  نکات قابل توجهی هستند که می توان از این نمونه کار آموخت.


نمونه 2: راندوهای توجیهی طراحی ساعت مچی

نشان دادن جزئیات به صورت زوم شده، ارائه ایده های مختلف برای یک بخش (که به عنوان مثال با فلش OR دو جایگزین برای یک دگمه ساعت ارائه شده است)، رسم پرسپکتیوهای سیاه و سفید برای نشان دادن فرم ها و رنگ آمیزی سطوح به صورت کامل، نکات قابل توجه در این طرح هستند.


نمونه 3: راندوی حرفه ای اتومبیل

راندوی حرفه ای اتومبیل

شاید اجرای چنین نمونه ای در وقت معین کنکور ممکن نباشد. ضمن اینکه بسیار بعید است که صرف طراحی خودرو، سوال کنکور باشد. اما نکاتی که در راندوی حرفه ای نهایی محصول ممکن است مفید باشد، می تواند قابل استفاده باشد.

  • رعایت پرسپکتیو در طرح نهایی محصول
  • توانایی استفاده از ماژیک و پاستل گچی به صورت مکمل در رنگ آمیزی
  • عدم سطوح وسیع و بدون طرح در محصول (همیشه سطوح بسیار وسیع را به کمک ایجاد شکست و تقسیم به سطوح کوچک تر تغییر دهید. در این نمونه خطوط شکست بر روی کاپوت جلو، خط شکست روی درها و ایجاد فرورفتگی ها در سپر، علاوه بر توجیهات فنی، کار خرد کردن سطوح وسیع را نیز انجام می دهند)
  • نورپردازی حرفه ای: شاید در کنکور توجه بیش از به نورپردازی باعث از دست دادن وقت برای پرداختن به سایر مراحل گردد. اما در این نمونه به خوبی نشان داده شده است که چگونه می توان تأثیر بازتاب نور آسمان و ساختمان های نزدیک خودرو و همچنین تابش خورشید در سپر، رینگ  و آینه خودرو نشان داد.
  • استفاده از بک گراند مناسب: طراحی بک گراند مناسب برای راندوی نهایی، علاوه بر جلوه ویژه محصول، نقش جدا سازی محصول از برگه و برجسته به نظر رسیدن آن را دارد. معمولا به عنوان یک تکنیک بخشی از محصول را خارج از محدوده بک گراند طراحی می کنند که احساس جدا بودن محصول از صفحه القا شود. استفاده از رنگ های تیره و روشن و ایجاد نقوش برجسته در زمینه، به زیبایی کار کمک می کند. برای ایجاد بک گراند حتما مرزهای کار خود را به وسیله چسب کالک ماسکه کنید تا از تداخل رنگ ها جلوگیری شود.

نمونه 4: نمونه رندر نهایی - جاروبرقی

اجرای چنین نمونه ای به عنوان رندر نهایی در مدت زمان 4 ساعته کنکور، ممکن است بخش زیادی از وقت را بگیرد. اما می توان گفت که در صورت رعایت زمانبندی، اجرای رندر نهایی در همین حدود، بسیار مناسب و قابل قبول خواهد بود.

راندو جاروبرقی
از نمونه کارهای آقای مهدی مقیمی - مدیر علمی سایت

رعایت پرسپکتیو، نورپردازی صحیح، استفاده صحیح از ماژیک و پاستل به عنوان مکمل، شکستن سطوح بزرگ به سطوح کوچک تر (نقش فرورفته کناره)، رسم سایه محصول بر روی زمین و رسم خطوط هادی (خط نصف کننده طولی محصول و خطوط مکعب اصلی پرسپکتیو) نکات قابل توجه در این نمونه هستند. رسم سایه ی محصول نیز مانند بک گراند، باعث القای حس واقعی بودن و جدا بودن محصول از زمینه را دارد.

در نهایت مجددا یادآوری می شود که این نمونه ها صرفا جهت نشان دادن برخی تکنیک های راندو ارائه شده است و فراموش نکنید که بخش مهمی از نمره مرحله عملی، مربوط به بحث های تئوری و توجیهات طراحی محصول است.

 

نمونه 5: برخی راندوهای توجیهی برای محصولات به زبان انگلیسی

http://brookbanham.tripod.com/sketches/index.blog?from=20060712

در این صفحه خلاصه ای از روند طراحی به همراه تصاویر مفیدی از راندوهای توجیهی ارائه شده است. تکمیل طرح Boom Bag و تبدیل آن به Boom Back (که احتمالا در آینده به آرشیو این وبلاگ منتقل شود) از نظر ایده پردازی و رسم رندرهای توجیهی بسیار قابل توجه است.


نمونه 6: شیت بندی های تمرینی اعضای طراحی صنعتی ایرانی

http://www.newdesign.ir/profile.asp?member=salehamini

http://www.newdesign.ir/profile.asp?member=Marzieh_Mohit 

http://www.newdesign.ir/search.asp?id=1168&rnd=116 

 

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=62&rnd=6851

نظر بازديدکنندگان (21)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما