ارسال کننده: parinaz abdi
تاریخ: 1388/12/6
تعداد بازديد : 10349

کریندوپونت یک کارخانه ی شیمیایی آمریکایی است که در سال 1802 تأسیس شد. این کارخانه، بعد از کارخانه ی BASF دومین کارخانه ی بزرگ شیمی در دنیا است. Corian پلیمری است که توسط این کارخانه در دهه ی 60 اختراع شد. در آغاز فرمول آن محرمانه بود و بعد ها در دهه ی 70 به صورت عمومی از آن استفاده می شد. در ابتدا فقط به عنوان کانتر آشپزخانه و در حمام استفاده می شده است. نام تجاری این ماده جامد در انحصار کارخانه ی دوپونت است. از دیگر پلیمرهای موفق این کارخانه می توان کولار،تفلون، نایلون را نام برد.

ترکیبات کرین به این صورت است: اکریلیک پلیمر، آلومینیوم تری هیدرات (⅔ کل ترکیبات)، رنگ دانه های افزودنی. کرین به عنوان ترموستینگ پلاستیک (گرما سخت) شناخته شده است. اما می تواند در دمای 149 درجه سانتیگراد به عنوان ترمو فرمد نیز ظاهر شود. در این حالت کرین را نسبت به میزان ضخامتی که دارد می توان تا شعاع 25 میلی متر خم کرد و فرم های منحصر به فردی را به وجود آورد. این خاصیت از ویژگی های متمایز کرین محسوب می شود. کرین در 3 ضخامت 6 و 12.7 و 19 میلی متر تولید می شود. برای ایجاد ضخامت بیشتر در کار، کرین را به همراه لایه ای از MDF به عنوان پایه کار استفاده می کنند. معمولا ضخامتی که در کار استفاده می شود 38mm است. (12.7mm کرین و 25mm ماده ی دیگر به عنوان پایه)

اتصال بین دو صفحه ی کرین با استفاده از رزین اکریلیک صورت می پذیرد که یک اتصال بدون درز، تمیز و صاف را به وجود می آورد. رزین در درز حل می شود و با یک پولیش نهایی یک سطح بدون درز را ایجاد می کند.

کرین Corian

تنوع رنگی کرین بالغ بر 130 رنگ با بافت های متنوع نیز است. یکی از دلایلی که کرین به عنوان کانتر آشپزخانه استفاده می شود، رنگ سفید خیره کننده ی آن است.

آشپزخانه Corian
تجهیزات آشپزخانه با پلیمر Corian

چند نمونه از دسته بندی رنگ های کرین

رنگ های Corian
قهوه ای روشن

رنگ های Corian
رنگ های درخشان

کرین شفاف
نمونه های نیمه شفاف کرین این اجازه را می دهد که نور بیشتری نسبت به دیگر نمونه ها از آن عبور کند و خود را با فضا تطبیق می دهند.

ویژگی ها و امتیازات Corian:
سطح کرین به دلیل عدم تخلخل و نفوذ ناپذیری به راحتی تمیز می شود و لکه به درون آن نفوذ نمی کند. همچنین از رشد و نمو قارچ، باکتری و کپک جلوگیری می کند و در مقابل گرما مقاوم است. سطح کرین لمینیت ندارد، به همین دلیل در مقابل خراش نیز مقاوم است. لبه های کرین برش های دقیقی می خورد و همان طور که پیش تر اشاره شد، ورقه های کرین را می توان به صورتی در کنار هم قرار داد که بدون درز دیده شود و ظاهری ظریف را به نمایش گذارند که باعث می شود کثیفی و رطوبت نیز به آن آسیب نرساند.

کرین را با مواد ضدعفونی کننده ی معمولی می توان به راحتی پاک کرد، احتیاج به درزگیری سالیانه ندارد و اگر زمانی ورقه های کرین دچار آسیب دیدگی شود، با سنباده و مواد پر کننده می توان آن را برطرف کرد. اگر هم قسمتی از آن بشکند، می توان آن را برید و قطعه ی جدید جایگزین آن کرد. کرین در کل ماده ی بسیار مقاومی است و در حدود 20 الی 25 سال عمر می کند.

چند نمونه از قابلیت ها و ویژگی های کرین در قالب طرح های مختلف که در سایت trendir.com به آن اشاره شده است:

پیچ و خم کرین
ایجاد انحنا و پیچ و تاب های متنوع

تنوع رنگ کرین
تنوع رنگی کرین

ترکیب مواد با کرین
قابلیت ترکیب شدن و یا قرار گرفتن در کنار دیگر مواد مانند سنگ و چوب و شیشه

یکپارچگی کرین

یکپارچگی کرین
محصولاتی که به صورت یکپارچه از کرین ساخته می شوند 

دکوراسیون با کرین
استفاده از کرین به عنوان یک عنصر دکوراتیو

مبلمان شهری کرین
استفاده به عنوان مبلمان شهری

لایتینگ کرین لایتینگ کرین
لایتینگ

کرین -های تک
استفاده در کارهای هایتک، به دلیل نیمه شفاف بودن.

احساس گرا - کرین
طرح های احساس گرا

کلام آخر اینکه کرین یک پلیمر سازگار با محیط زیست است. از کرین در طراحی داخلی هتل ها و بیمارستان ها به عنوان کف پوش، کانتر آشپزخانه، بار، اتاق جراحی، حمام، وسایل اداری، قاب پنجره و نرده های کنار پله و همین طور محیط بازی کودکان استفاده می شود و در کل کرین به عنوان یک گزینه ی مناسب در پروژه های طراحی داخلی محسوب می شود.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=630&rnd=7849

نظر بازديدکنندگان (14)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما