دوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیبسته های آموزشی راینو
ارسال کننده: مریم مرتضوی
تاریخ: 1389/1/31
تعداد بازديد : 6445

توجه: واژه آیکونیک در زبان انگلیسی برای محصولاتی استفاده می شود که تبدیل به نماد و شاخص شده و برای همه شناخته شده اند. در این مطلب واژه آیکونیک به معنای فوق نیست و به معنی الهام گرفته از آیکن های کامپیوتری استفاده شده است.

مشخص کردن اینکه  تکنولوژی دیجیتالی دقیقا در چه زمانی زندگی و برخورد های اجتماعی ما را تغییر داد، مشکل است. با ورود کامپیوترها در دهه 1970 ما با آیکون های دیجیتالی آشنا شدیم. تحقیقات در مرکز زیراکس در پالو آلتو گسترش یافت. این آیکون ها پروسه ها را در استفاده از اینترفیس های کامپیوتری ساده تر کردند که شامل یک تصویر پیکسل شده کامپیوتری کوچک که اغلب اندازه ای ازpix 16* 16 تا pix 128*128 داشتند. آیکون ها طوری طراحی شده بودند که به راحتی شناخته شوند و در دسکتاپ ها، نوار ابزارها، صفحات وب و دیگر بخش ها استفاده شدند. طرح آیکون ها از عناصر واقعی گرفته شده بودند و فرم هایی برگرفته از پوشه، قلم مو، بلند گو و... دارند؛ سمبل هایی که ما به آسانی آنها را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار می کنیم.

حتی فرم آیکون به تنهایی می تواند مفهوم آن را در برنامه های پیام، بازی های کامپیوتری و محل های مختلف اینترنتی تداعی کند. آیکون های دیجیتالی کم کم تبدیل به بخش مهمی از زبان تصویری ما شدند. به طوری که در دنیای واقعی نیز وارد شده اند. همچنین تعدادی از محصولات در بازار وجود دارند که تحت تأثیر سخت افزارهای کامپیوتری هستند از میز تحریر گرفته تا دسکتاپ و...

در ادامه تعدادی از محصولاتی که از فضای دنیای دیجیتال الهام گرفته شده و به صورت مصنوعات مورد استفاده در آمده اند معرفی شده است:

دفترچه یادداشت آیکونیک
دفترچه یادداشت آیکونی؛ این دفتر یادداشت تلفیقی از آیکون document ویندوز و مکینتاش است.
طراح: آتیپیک پاریس 2008


سطل آشغال آیکونیک
سطل زباله؛ بیرون انداختن زباله در فضای واقعی شبیه به سطل زباله در دسک تاپ کامپیوتر شبیه سازی شده است.
طراح: front design-2008


گردن بند آیکونیک
گردنبند کلیک؛ نشانگری که ما روزانه به آن خیره می شویم و برای کلیک بر روی فایل ها و حرکت در میان برنامه های کامپیوتری از آن استفاده می کنیم، به عنصری تبدیل شده که به عنوان جواهر به کار رفته است.
طراح: ایرینا بلاک - 2008

کروات آیکونیک
کروات پیکسلی؛ از بالماسکه تا شیک بودن، این کروات از آیکون خاصی تقلید نکرده است. اما از گرافیک بازی های کامپیوتری 8 بیتی دهه 80 90 الهام گرفته شده است.
طراح: thinkgeek سال 2007


فلش درایو آیکونیک
فلش درایو پوشه ای؛ این محصول شبیه به فایل فولدر ویندوز طراحی شده است. این usb کاری مشابه پوشه فایل ها انجام می دهد اما فضای کمتری روی میز شما خواهد گرفت.
طراح: art. lebedev studio سال 2007


کیف لپ تاپ آیکونیک
محفظه لپ تاپ به شکل my document؛ هیچ کمبودی در طراحی محفظه های لپ تاپ وجود ندارد. این محصول از طرح my document ویندوز مدلسازی شده است.
طراح: 25togo سال 2007


صندوق پست آیکونیک
صندوق پست؛ با فراگیر شدن e-mail به نظر می رسد فرستادن نامه ها از طریق پست در حال فراموشی است. اگر چه دیدن نامه ای در صندوق پستی شبیه به پاکت نامه inbox جالب است.
طراح: chiasso - 2006


موس آیکونیک
موس نوری mus2؛ این موس شبیه به نشانگر پیکانی است و همچنین نشانگر روی دسک تاپ شما را هدایت می کند.
طراح: art. lebedev studio - 2006



پونز آیکونیک
پونزهای orbiculus؛ این پونزها از مدل دستورات دیالوگ باکس ویندوز و آکوا گرفته شده اند و می توانند به هر سطح دلخواه منتقل شوند.
طراح: art. lebedev studio - 2006


بلندگوی آیکونیک
بلندگوی sonicum؛ نیمرخ این بلندگو به طور قابل ملاحظه ای شبیه به آیکون اسپیکر مکینتاش os9 است.
طراح: art. lebedev studio - 2006



ساعت آیکونیک
ساعت آیکون؛ این ساعت همانند نشانگر زمان در مکینتاش os است.
طراح: & design - 2005


پاک کن آیکونیک
پاک کن tersumus؛ هر چیزی به آسانی پاک شدن در دسک تاپ شما، با پاک کن delete پاک می شود.
طراح: art. lebedev studio - 2007


چهارپایه آیکونیک
چهارپایه sit؛ فرامین کامپیوتری سریعا با کلیک بر روی صفحه کلید کامل می شوند. شکلی شبیه به کلید روی صفحه کلید، تمام چیزی است که شما را به محض دیدن این چهارپایه که قابلیت روی هم چیده شدن را داراست انجام می دهید. انگار آنها به شما فرمان می دهند که بنشینید.
طراح: راس مک براید - 2006


کیف آیکونیک
کیف پول صفحه کلیدی؛ یک کیف پول که با صفحه کلید ساخته شده است.
طراح: جوآو سابینو - 2003

منبع انگلیسی:https://www.designboom.com/design/designboom-contemporary-iconic-products/

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=655&rnd=1692

نظر بازديدکنندگان (8)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما