دوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینوفیلانودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
ارسال کننده: حامد طباطبایی
تاریخ: 1389/3/26
تعداد بازديد : 11837

قبل از شروع برای اینکه بتوان با هم روی یک آبجکت هماهنگ کار کرد، شما باید این فایل ها را دانلود کرده و طبق این آموزش از روی آن ها تمرین کنید.

دانلود فایل های تست برای تمرین آموزش ها:
http://www.vray.com/vray_for_rhino/manual/V-Ray_for_Rhino_Manual_Scenes.zip

دانلود نرم افزار V-ray برای راینو بهترین و آخرین ورژن به همراه متریال های کامل با حجم 65 مگابایت:
http://rapidshare.com/files/136197702/VR_Rhino4.rar.html
http://www.4shared.com/file/212132459/84711ce2/V-ray_for_rhino__crack.html

مراحل نصب کردن V-ray برای راینو:
1- مطمئن شوید که نرم افزار راینو در حال اجرا نباشد و سپس شروع به عملیات نصب کنید. بر روی گزینه Next کلیک کنید.

V-ray

2- بر روی گزینه "I accept the terms of the license agreement" کلیک کنید و بعد Next

V-ray

3- گزینه Complete را انتخاب کنید و Next تا تمام قسمت های لازم نرم افزار در مسیر Default (پیش فرض) نصب شود.

V-ray

4- بر روی Install کلیک کنید تا نرم افزار نصب شود اگر می خواهید چیزی را تغییر دهید Back را کلیک کنید.

V-ray

5- نرم افزار در حال نصب می باشد.

V-ray

وقتی که نرم افزار با موفقیت نصب شد بر روی Finish کلیک کنید.

V-ray

در صورتی که نرم افزار را خریداری نکرده اید، از فایل Patch موجود در پوشه MPT استفاده کنید. (به دلایل قانونی وب سایت طراحی صنعتی ایرانی از آموزش نحوه Patch کردن معذور است)

آشنایی با مفاهیم اساسی در رندر گرفتن:

هنگامی که شما با هر نرم افزاری برای مثال با وی ری رندر می کنید باید به سه نکته مهم که تأثیر زیادی بر روی نتیجه نهایی دارد توجه داشته باشید: Lighting، Materials، Mapping (نور، متریال و عملیات مپ کردن)

نور و نور دهی در بین این سه نکته مهم ترین نقش را ایفا می کند. مسئله (نور) بر روی رنگ،سایه ها انعکاس ها و شکست های نوری اجسام داخل طرح شما بسیار تأثیر گذار است.

وی ری یک موتور رندر مجهز به Global Illumination می باشد (GI) که به کاربر امکان می دهد به راحتی نورپردازی کند. بنابر این کاربران دیگر مجبور به گذراندن وقت زیادی برای موقعیت نور و غیره نیستند.

Global Illumination چیست؟
یک اتاق با پنجره را تصور کنید که لامپی ندارد. نور طبیعی فضای بیرون از اتاق از طریق پنجره به داخل راه می یابد و در نتیجه با وجود نبودن لامپ در اتاق، محیط تاریک نمی باشد. برخی از افراد به این گونه نور پردازی این اصطلاح را اختصاص می دهند: (lazy boy lighting) هدف GI برای کاربران این است. که آنها در کمترین زمان ممکن نوری نسبتا طبیعی و حرفه ای را در اختیار داشته باشند.

HDR چیست؟
وی ری همچنین فایل های HDR را (High Dynamic Range values) پشتیبانی می کند که HDRI نیز نامیده می شوند (High Dynamic Range Image) بالا ترین سطح درخشندگی در وی ری همان R=255 G=255 B=255 می باشد که البته این هنوز از نوری که خورشید متصاعد می کند هزاران بار کمتر است. با فایل های HDR شما می توانید کنترل بسیار راحت تری از میزان تاریکی تا درخشندگی داشته باشید. HDR یک فرمت از عکس می باشد که به طور ویژه در نرم افزارهای حرفه ایی که فایل های 360 درجه را تولید می کنند ایجاد می شود و سپس به نرم افزار های حرفه ای که دارای امکانات ایجاد صحنه های 96 بیتی می باشد منتقل می شود.

منفعت استفاده از فایل های HDR این است که شما می توانید ار آنها به عنوان منابع نور و همچنین عکس back ground در رندر های خود استفاده کنید.

HDR

البته با تمام این مزیت ها هنوز محدودیت هایی در استفاده از این فایل ها در رندرها می باشد که در آموزش های جداگانه به طور حرفه ای و کامل تر در مورد آنها بحث خواهد شد.

تنظیمات پیش فرض V-ray:
تنظیمات پیش فرض در وی ری برای راینو ابتدایی ترین و بهترین حالت ممکن تنظیمات می باشد. در این تنظیمات اکثر المان ها به صورت پیش فرض در حالت درست و صحیح خود هستند و مشکلی به وجود نمی آورند. این موضوع باعث می شود تا در زمان ما صرفه جویی شود و تنظیمات ابتدایی را پشت سر بگذاریم و سپس به سراغ تنظیمات پیشرفته و مد نظر خودمان رفته و اعمال کنیم.

تنظیمات پیش فرش وی ری
این نمونه تنظیمات کاملا ساده و پیش فرض V-ray می باشد (بدون هیچ تنظیم خاصی)

عناصر کلیدی در تنظیمات پیش فرض:
• Indirect Illumination (نور غیر مستقیم در وی ری)
• Sun and Sky (خورشید و آسمان در وی ری)
• Physical Camera (دوربین فیزیکی در وی ری)

indirect Illumination نور غیر مستقیم:
نوری است که به طور مستقیم از یک منبع نوری به وجود نمی آید در وی ری دو نوع مرجع از نور وجود دارد: یکی Global Illumination و دیگری Bounced light. اولین مدل نور پردازی به صورت ساده و پیش فرض می باشد که نورپردازی در صحنه می باشد. اما Bounced light نوری است که از یک سطح (surface) متصاعد می شود و این همان نوری می باشد که ما می توانیم با تنظیم کردن آن رندری حرفه ای و بسیار طبیعی با کیفیت بالا داشته باشیم.

Sun and Sky خورشید و آسمان در وی ری:
بهترین گزینه را برای تنظیمات ساده و طبیعی از بازتاب خورشید و موقعیت آسمان در رندر های خارجی (محیط باز، فضای بیرونی یا همان exterior renderings) برای ما به ارمغان می آورد با توجه به ماهیت قرار گرفتن مدل شما در صحنه، نور خورشید و تأثیر آن بر روی مدل پدیدار می گردد.

Physical Camera دوربین فیزیکی در وی ری:
همان طور که از اسم این عبارت مشخص است امکاناتی از قبیل تنظیمات نور، روشنایی، تاریکی، و دیگر امکاناتی که یک دوربین عکس برداری واقعی برای ما فراهم می کند را به ما می دهد تقریبا می توان با sun and sky در مواردی معدود مشابه فرض کرد.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=684&rnd=8429

نظر بازديدکنندگان (4)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما