بسته های آموزشی راینوفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی خودرو
تاریخ: 1389/10/30
تعداد بازديد : 11764

نزدیک به دو سال از آغاز پروژه طراحی سوپربایک کاپریس می گذرد؛ پروژه ای که در نوع خود در فضای آکادمیک رشته طراحی صنعتی ایران بی نظیر بود. پروسه طراحی و ساخت مدل موتور سیکلت الکتریکی در مقیاس یک به یک و با گل مدل سازی که با نظارت استاد روبرت سرکیسیان و به سرپرستی احمد احمد الخراسانی به عنوان طراح و به دست گروهی از دانشجویان ورودی 1385 دانشگاه تهران در خرداد ماه 1388 به پایان رسید. اعضای این گروه (به ترتیب الفبا) عبارت بودند از: مریم آذرنیا، هادی ارومیه ای، ساجده الهامی، بهناز بهزادفر، علی پاکنهاد، میلاد جواهری، فاطمه رزم حسینی، مرتضی روحانی، ندا شرفی، مهدیه عرب پور، پردیس قره بگلو، نسیم نقیب زاده، آرین وزیر دفتری و مرضیه یادگار.

سوپر بایک کاپریس

سوپربایک کاپریس که هم اکنون در خانه ای شیشه ای در پاگرد طبقه اول ساختمان تجسمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران جلب توجه می نماید، اکنون پس از دو سال انگیزه ای شد برای عده ای از دانشجویان ورودی 1387 طراحی صنعتی تا به خلق اثری در ظاهر متفاوت ولی هم سنخ این مدل گلی دست بزنند.

سالهاست که پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو بسیار تأثیر داشته است. به طوری که می توان فرم نهایی محصول طراحی شده روی کاغذ را به طور کامل به وسیله نرم افزارهای مرتبط و در دنیایی مجازی مدل سازی کرد. این موضوع تصویری نادرست از پروسه طراحی این محصولات بزرگ جثه به وجود آورده است که گویی فرم یک خودرو طرحی از پیش نهایی شده بر روی کاغذ دو بعدی است که پس از آن به دلیل نیاز صنعت به خروجی دقیق به منظور تولید انبوه، به وسیله کامپیوتر مدل سازی می شود. در حالی که طراحی خودرو روندی است متشکل از احساس و منطق که همچون مجسمه ای به دست مجسمه ساز شکل می گیرد و زنده می شود؛ فرم از روی کاغذ تحلیل شده و در دنیای حقیقی با موادی شکل پذیر به تکامل می رسد و لحظه لحظه باید با دو چشم بررسی و با دست لمس شود تا به حقیقت ذهنی طراح نزدیک تر شود؛ نه در ابعاد یک مانیتور در پشت صفحه ای شیشه ای و با حجمی نا ملموس و در واقع پروسه طراحی در بخش مدل سازی همچنان ادامه دارد.

مجسمه ای از احساس و هنر که به فراخور محدودیت هایی از جنس دیگر، از دنیای تولیدات صنعتی، با منطق و محاسبات به تعامل رسیده و کمال می یابد تا در نهایت به وسیله کامپیوتر اصلاحاتی ظریف در آن انجام پذیرد.

ابتدای سال تحصیلی 1389-1390، به پیشنهاد استاد سرکیسیان جمعی 5 نفره (لیلا انسانیت، سیاوش جعفری جوزانی، زهرا حسینی، اکرم سلطانی، فاطمه صفی خانی) به منظور ساخت یک مدل گلی انتخاب شدند. در همان هفته های آغازین مهرماه 1389 موضوع پروژه در قالب طراحی و ساخت مدل داشبورد یک خودرو در کلاس سوپر اسپرت تعریف شد.

گروه مدل سازی داشبورد R8

مرحله اول پروژه در دو فاز موازی برنامه ریزی شد که یکی طراحی فرم داشبورد و کنسول میانی بر پایه یک پکیج مناسب و دیگری ساخت مکعب آموزش از گل مدل سازی به منظور آشنایی گروه با روش کار.

محصولات صنعتی به خصوص خودروها به دلیل پیچیدگی های فنی، ارگونومیک و محدودیت های تولید نیازمند مجموعه ای از اطلاعات و محاسبات هستند که کمابیش به فرم، تناسبات و همچنین چیدمان نهایی عناصر تأثیر می گذارد که انجام این محاسبات لزوما بر عهده طراح نمی باشد و افرادی متخصص این مسئولیت را بر عهده دارند.

به طور مثال Package فضای داخلی یک خودرو در زاویه شیشه ها و قوس آنها، محل قرارگیری صندلی ها، چیدمان ادوات، دکمه ها و کنترل ها، نشانگرها، زاویه فرمان و حتی فاصله زانوها تا جلوترین قسمت داشبورد تعریف می شود. لازم به ذکر است که در طول سال ها، مجموعه ای از قوانین و استانداردها به منظور طراحی Package در دانشگاه ها و کارخانجات ایجاد شده و در طول زمان اصلاح شده است که در هنگام طراحی محصول جدید مد نظر قرار می گیرند. با این وجود به علت پیچیدگی و هزینه بر بودن این پروسه، اغلب کارخانجات به استفاده از Package محصولات قبلی خود مبادرت می ورزند و صرفه به بهینه سازی و تطبیق آنها با محصول جدید بسنده می کنند و ریسک طراحی یک Package به کلی نوآورانه را فقط برای پروژه های خاص متحمل می شوند.

با شروع این پروژه در تاریخ 20 آبان 1389 نیز همچون هر پروژه دیگری اولین قدم انتخاب یک Package مناسب بود که با بررسی ابعاد و در نظر گرفتن محدودیت ها، این Package از خودروی Audi R8 گرفته شد و در ادامه طراحی فرم توسط سیاوش جعفری جوزانی با در نظر گرفتن کلیه تناسبات داشبورد R8 انجام پذیرفت.

اسکچ داشبورد بر مبنای پکیج R8

اسکچ داشبورد بر مبنای پکیج R8

مرحله بعدی در مدل سازی یک محصول Tape Drawing خواهد بود که توضیح آن فراتر از این گزارش است. به موازات طراحی، فاز دیگر پروژه (ساخت مکعب آموزشی) به طور هم زمان آغاز شد و کمی بعد در تاریخ 16 آذر 1389 پایان یافت.

مراحل ساخت مکعب آموزشی:
1- خط کشی و شطرنجی کردن تخته MDF به عنوان Base
2- ساختن هسته چوبی
3- تکه کردن گل و قرار دادن آن در کوره
4- بارگذاری گل بر روی هسته چوبی
5- فرم دادن کلی
6- افزودن و فرم دادن جزئیات
7- فیلت زدن
8- Finishing و تمیز کردن محصول

شرح مراحل ساخت مکعب آموزشی:
مکعب ها به ابعاد 25*25*25 سانتی متر می بایست بر روی صفحه ای صاف که با خطوطی به فاصله 2سانتی متر شطرنجی شده بود ساخته می شدند. به این منظور یک تخته MDF با خراشیدن توسط تیغ کاتر با دقت شطرنجی شد و یک مکعب با فرمی ساده شده از مکعب نهایی به ابعاد 23*23*23 از جنس MDF بر روی آن نصب شد. در مرحله بعد گل مدل سازی به ضخامت 1 سانتی متر بر روی این مکعب بارگذاری شد که فرم نهایی روی آن تراشیده خواهد شد. همچنین به منظور چسبندگی بهتر میان گل و MDF سوراخ هایی بر روی MDF ایجاد شد.

مدل سازی داشبورد R8

مدل سازی داشبورد R8

گل مدل سازی که در کوره به دمای 55 درجه گرم نرم شده بود، با دست به صورت لایه های نازک بر روی MDF بارگذاری شد تا به ضخامت بیش از 1 سانتی متر رسید. سطوح صاف و عمود با استفاده گل به کمک لیسه های مخصوص مدل سازی پس از سرد شدن گل اولیه در تمام وجوه مکعب به وجود آمد. سطوح منحنی نیز با استفاده از شابلون هایی که با دست و از جنس پلکسی ساخته شده بودند شکل گرفتند. آخرین مرحله ی فرم دادن، تراشیدن فیلت ها با شابلون های ساخته شده به اندازه شعاع هر فیلت بود و در نهایت کلیه سطوح با لیسه های نازک تمیز (Finish) شدند.

مدل سازی داشبورد R8

مدل سازی داشبورد R8

مدل سازی داشبورد R8

مدل سازی داشبورد R8

مدل سازی داشبورد R8

مدل سازی داشبورد R8

مدل سازی داشبورد R8

مدل سازی داشبورد R8

مدل سازی داشبورد R8

مدل سازی داشبورد R8

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=801&rnd=1007

نظر بازديدکنندگان (13)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما