دوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره مدل سازی با راینو و ساب دیبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی خودروفیلانو
ارسال کننده: Phoenix
دسته بندی: مقالات طراحیبیونیک
تاریخ: 1389/11/4
تعداد بازديد : 11588

امروزه شرکت های بزرگ اتومبیل سازی روند رو به رشدی را برای الگوبرداری از طبیعت، در طراحی بدنه ی خودروها یشان پیش گرفته اند. این رویه نه تنها از جنبه ی تبلیغاتی برای این شرکت ها سودآور است بلکه آنان را در بهینه سازی محصولات خود در این بازار رقابتی یاری داده است.

شرکت مرسدس بنز (Mercedes-Benz) اقدام به طراحی خودرویی بیونیک با الگوبرداری از شکل نوعی ماهی کوچک گرمسیری نموده است.

 خودروی بیونیک  خودروی بیونیک

دلفین ها و کوسه ها سریع ترین شناگران در دنیای زیر آب محسوب می شوند به همین دلیل تصور می شود که بهترین مدل برای مهندسان خودرو باشند. اما در نگاه اول هیچ چیز در ماهی boxfish با نام علمی Ostracion cubicus یا Ostraciidae وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان یک مدل علمی به کار گرفت. باور کردنی باشد یا نه این موجود فلس دار چاق و چله که به بزرگی مچ دست انسان است مدلی برای خودروی اقتصادی (economic) و بیونیک نسل آینده قرار گرفته است.

خودروی بیونیکخودروی بیونیک

زیستگاه طبیعی boxfish اقیانوس های گرمسیری است؛ جایی که همانند مکان های مشابه در خشکی، این ماهی ناگزیر است از توان ذاتی خود استفاده نماید و با مصرف کمترین مقدار انرژی حرکت کند. این قابلیت نیازمند ماهیچه های توانمند و ظاهری خطی (طراحی با کمترین میزان مقاومت در برابر جریان هوا یا مایع سیال) است. این ماهی باید فشار زیادی را تحمل کند و از بدنش درطی ضربات و تصادفات محافظت نماید که نیازمند بدنه ی خارجی سخت و محکم است. Boxfish غذای خود را در بستر هایی جستجو می کند که از گیاهان و جلبک های متراکم پوشیده شده است و بنابراین نیاز به قابلیت مانور بسیار خوبی دارد. بر خلاف ظاهر بسیار حجیم، boxfish شناگر بسیار ماهری است. ظاهر جعبه ای در این ماهی علاوه بر اینکه دست و پا گیر نیست بلکه ثابت می کند که تکامل چگونه نبوغ خود را به نمایش می گذارد.

بدن Ostracion cubicus از تعداد زیادی صفحات استخوانی چندوجهی تشکیل شده است که از همپوشانی آنها زره انعطاف ناپذیری شکل گرفته است. این ساختار استخوانی به پیکر ماهی استحکام قابل توجهی می دهد که آن را از ضربات محفوظ می دارد و کلید جنبندگی خوب در ماهی است. در امتداد لبه ی بالایی و پایینی تنه، گرداب یا چرخش های کوچک آب شکل می گیرد که موجب ثبات ماهی در هر موقعیت می شود و ادامه ی مسیر، حتی در جریان های متلاطم را ممکن می سازد. ماهی با این ساختار نیاز بسیار کمی به حرکت باله ها پیدا می کند و در انرژی خود صرفه جویی می نماید.

در ارتباط با مهندسی خودرو، boxfish مثال مناسبی از استحکام فرم و آیرودینامیکی (aerodynamics) است.
علاوه بر این آناتومی چند وجهی ماهی، کاملا یکسان با سطح مقطع بدنه ی اتومبیل است. فضای وسیعی برای سرنشینان داراست و تمام شرایط لازم خودرو برای استفاده روزانه را دارد. این خودروی بیونیک اولین بار در نمایشگاهی در واشنگتن به نمایش در آمده است.

این مرسدس ماهی شکل به دلیل سبکی و مصرف سوخت 4.3 لیتر در 100 کیلومتر، با کاربری بالا و دوست دار طبیعت است.

منبع: http://roshd.ir/Default.aspx?tabid=471&EntryID=1690&SSOReturnPage=Check&Rand=0

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=808&rnd=6876

نظر بازديدکنندگان (3)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما