دوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره مدل سازی با راینو و ساب دیبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی خودرو
ارسال کننده: مرضیه محیط
دسته بندی: لغات تخصصیشخصیت ها
تاریخ: 1389/11/14
تعداد بازديد : 3989

آدولف دسلر Adolf Dasslerهمه ی نام های تجاری واقعاً بزرگ، نوآور هستند و آدیداس هم از این قاعده جدا نیست. بسیاری از مردم آدولف (معروف به اَدی) دَسلر (Adolph Dassler)، مغز متفکر اصلی آدیداس را، به عنوان پایه گذار صنعت لوازم ورزشی مدرن می شناسند و نام آدیداس نیز از اسم وی برگرفته شده است. آدیداس هر سال حدود شصت طرح جدید کفش ورزشی ارائه می دهد. این شرکت 13 درصد از مجموع فروشش را برای بازاریابی صرف می کند و دومین شرکت بزرگ در صنعت لوازم ورزشی است.

آدولف دسلر در سال 1900 در آلمان غربی متولد شد. نوجوانی وی در آلمان و در دوران رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی اول سپری شد و در همین دوران به خانواده اش کمک می کرد که با استفاده از باقیمانده ی کیف های ارتشی برای خود سرپایی درست کنند. ولی علاقه و اشتیاق اصلی او همیشه ورزش و به خصوص فوتبال بود. در سال 1920 ساخت کفش های ورزشی را شروع کرد. او علاوه بر استفاده از تجربیات شخصی اش، با تعداد زیادی پزشک، مربی ورزش و کارشناس ورزشی هم مشورت می کرد و از همان ابتدا روی "کارایی" هر کفش برای هر ورزش به خصوص تأکید داشت. بنابراین برای انواع گوناگون ورزش مثل دو، تنیس یا فوتبال، کفش های متفاوتی طراحی کرد.

این شیوه ی کار مبتنی بر تحقیق گسترده، به زودی برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد. ادی هنوز دهه ی بیست عمرش را پشت سر نگذاشته بود که "سرپرست تجهیزات ورزشی جهان" لقب گرفت. از سال 1928 ورزشکاران در مسابقات المپیک، کفش های آدیداس به پا کردند و به آن عشق می ورزیدند. در حقیقت با ورود کفش های آدیداس، کارایی ورزشکاران به روشنی پیشرفت کرد.

دسلر با نوآوری های پیوسته و پایبند به طراحی، کفش های مناسب برای ورزش های مختلف، توانست آدیداس را پیشاپیش دیگران قرار دهد. مثلاً در زمینه ی فوتبال متوجه شد که کفش های معمولی فوتبال، اگر زمین بازی مرطوب باشد، کارایی کافی ندارد. بنابراین به فکر افتاد که به کف کفش ها میخ های مخصوصی اضافه کندکه به فوتبالیست ها کنترل و دقت عمل بیشتری بدهد و همین کفش های جدید بود که تیم آلمان را در جام جهانی سال 1954 به مقام قهرمانی رساند.

آدولف دسلردرست مثل میخ های ته کفش های فوتبال، این دسلر بود که برای اولین بار آج ویژه ای برای کفش های مخصوص ورزش دو طراحی کرد که دوندگان می توانستند برای دویدن به دور محوطه کنترل بیشتری داشته باشند.

هدف دیگر او این بود که کفش هایش از بهترین مواد اولیه، متناسب با نوع حرکت ساخته شوند و به همین دلیل روی انواع مواد اولیه ای که ممکن بود برتری یا ویژگی خاصی داشته باشند، از جمله پوست کوسه ماهی و حتی چرم کانگورو، هزاران آزمایش انجام داد و نتیجه ی موفق ترین آزمایش او، اختراع کفش های ورزشی نایلونی بود.

دسلر تنها یک مخترع نبود و از شم اقتصادی قوی ای هم برخوردار بود. او می دانست که اگر قرار باشد آدیداس، کفش های کاملاً متفاوت برای ورزش های مختلف ارائه دهد، می باید در تمامی آنها یک عنصر مشترک وجود داشته باشد. در سال 1942 به فکر دوختن سه نوار در کناره ی کفش ها افتاد به طوری که هر کسی تنها با نگاه کردن به کفش بتواند تشخیص دهد که آنها آدیداس هستند. با این حال تا سال 1996 طول کشید تا سه نوار (سه خط) لوگوی شرکت آدیداس شناخته شود.

شرکت تولیدی آدیداس رسما در سال 1948 با نام آدیداس ثبت شد. تا قبل از آن" آدولف" و "رادولف" دو برادر با هم فعالیت می کردند که پس از جدا شدن رادولف و تاسیس شرکت Puma توسط وی، آدولف نام تجاری آدیداس را بر روی شرکت خود نهاد. آدولف دسلر در سال 1978 درگذشت.

منابع:
سلاطین نام های تجاری، نویسنده: مت هیگ، مترجم: سنبل بهمنیار، تهران، نشر سیته، 1386، شابک:9649077669
http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Dassler

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=813&rnd=6822

نظر بازديدکنندگان (2)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما