دوره حضوری آنلاین طراحی خودروفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی داخلی
تاریخ: 1390/11/13
تعداد بازديد : 2108

دور هم برای طراحی خدماتدور هم برای طراحی خدمات؛ این برنامه بخشی از برنامه بین المللی Global Service Design JAM 2012 است که ترجمه آن را "دورهم برای طراحی خدمات" نامیده ایم. محملی آزادتر از محیط تحصیلی و شرایطی برای تجربه طراحی خدمات در گروه هایی که با توجه به علاقه مندی ها تشکیل شده است.

دو سال پیش این برنامه با ایده آقایان "مارکوس هورمس" (Markus Hormess) و "آدام لارنس" (Adam Lawrence) از گروه طراحی "کار-بازی-تجربه" (Work•Play•Experience) و همیاری تعدادی از علاقه مندان به طراحی خدمات در کشورهای مختلف آغاز شد. اولین دوره " Global Service Jam" در مقیاس جهانی سال گذشته در ماه مارس با حدود 1200 شرکت کننده در 200 تیم از 50 شهر مختلف دنیا کلید زده شد. موضوع دوره پیشین "(فوق) قهرمان ها" بود.

با الهام از این پروژه، پروژه دیگری به نام "دور هم برای پایداری" (Global Sustainability Jam) نیز در اکتبر سال 2011 به انجام رسید که اصولش، همانند برنامه اول تبیین شده بود. در این پروژه هم نزدیک به 800 نفر در 100 تیم از 40 شهر مختلف با موضوع "زمین بازی" محصولات و خدمات جدید خلق کردند.

امسال تهران نیز به عنوان نماینده ایران، در صدد پیوستن به خیل عظیمی از شهرهای برگزار کننده این پروژه است تا طراحی خدمات در کشور معرفی شده و طراحان با انجام یک پروژه در دو روز با مبانی آن و ابزارهای محدودی که توسط مسئولین گروه ها تعیین می شود آشنا شوند.

نحوه برگزاری:
امسال با وجود جابه جایی زمان برگزاری و عدم اطلاع به موقع از این رویداد، سعی شده است تا با پشتیبانی اساتید و سایت گزارشگر طراحی صنعتی همچنان فعالیت ها هم زمان با دیگر نقاط دنیا و به صورت برنامه ریزی شده در سایت مادر پی گیری شود.

روز جمعه 5 اسفند موضوع "دور هم برای طراحی خدمات" سال 2012 به برگزار کنندگان اعلام خواهد شد. در کشورهای دیگر کار از جمعه عصر شروع شده و ظهر روز یکشنبه 7 اسفند به پایان خواهد رسید. در ایران به دلیل عدم دسترسی به فضا و شرایط برگزاری مراسم در شب، موضوع صبح شنبه به افرادی که ثبت نام شده اند و در محل برگزاری حاضر هستند اعلام خواهد شد. در اینجا تأکید می شود که افراد نه به صورت گروهی، بلکه به صورت فردی ثبت نام خواهند شد و گروه ها پس از ایده پردازی و بر مبنای علاقه به ایده ها به نحوی شکل خواهد گرفت که حداقل یک فرد آگاه به روند و ابزارهای طراحی خدمات داشته باشد.

پس از توضیحات اولیه و معرفی موضوع، روند با ایده پردازی آزاد و توفان مغزی (Brainstorming) آغاز خواهد شد، ایده ها بر روی ورقه های کوچک به صورت نوشته یا طراحی سریع روی دیوارها اضافه خواهند شد و افراد می توانند بر اساس ایده های دیگران هم ایده های جدید بدهند. پس از اتمام مرحله ایده پردازی با کمک اساتید چند گروه از ایده ها مشخص شده، سرگروه های آگاه از روند طراحی خدمات، بسته به علاقه، ایده ها را انتخاب کرده و سپس بقیه افراد به گروه های مورد علاقه ی تشکیل شده می پیوندند. سعی می شود که در روند گروه بندی دخالتی صورت نگیرد ولی ایجاد گروه هایی که پیش از آن با هم کار نکرده اند پیشنهاد می شود.

کار اولیه گروه، ایده پرازی خواهد بود که به صورت مستقل از گروه های دیگر انجام خواهد شد. تا ظهر روز شنبه گروه ها روند طراحی خدمات و ابزارهای طراحی خود را با کمک اساتید باید برگزیده باشند. ادامه روند می تواند داخل یا خارج از دانشگاه ادامه یابد.

در نهایت صبح روز یکشنبه 7 اسفند گروه ها، پروتوتایپ نهایی خود را با کمک اساتید تصحیح می کنند و طرح های پروتوتایپ شده به صورت ارائه یکپارچه کامپیوتری روی یک سایت اشتراک گذاری فایل ها آپلود شده و تا ساعت 1 ظهر روز یکشنبه لینک ارائه ها به سایت مرکزی "دورهم برای طراحی خدمات" سال 2012 فرستاده خواهد شد و پروتوتایپ ها در محل برگزاری به نمایش در خواهد آمد.

پروتوتایپ نهایی می تواند در قالب هرگونه نمایش کامپیوتری از طرح نهایی خدمت ارائه شود که در نهایت به خودی خود، گویای طراحی صورت گرفته باشد. این موارد می تواند بسته به سادگی یا پیچیدگی طرح نهایی در قالب یکی از گزینه های زیر باشد:
- فیلم یا عکس های شماره دار از نحوه تعامل با نمایش ساده و کاغذی طرح
- ارائه با نرم افزارهای رایج کامپیوتری
- عکس و فیلم از پیاده سازی در محیط محدود
- فیلمی از اعضای گروه که نحوه ارائه را نمایش می دهند
- وب سایت مجازی روی کامپیوتر برای نمایش خدمت و مراحل ارائه آن
- و هر روش خلاقانه دیگری که بدون توضیح جانبی گویای طراحی صورت گرفته باشد.

لازم به ذکر است این برنامه به هیچ عنوان رقابتی نبوده و تنها گردهم آیی است برای تجربه ای متفاوت، و تمامی کارهایی که به صورت نهایی پرزانته شوند در سایت اصلی معرفی خواهند شد.

زمان برگزاری:
شروع جلسه معرفی موضوع و ایده پردازی جمعی: 9 الی 11 صبح روز شنبه 6 اسفند
زمان تشکیل گروه ها: 11 الی 11:30 صبح روز شنبه 6 اسفند
ایده پردازی اولیه، انتخاب روند و مشاوره با اساتید: 11:30 صبح الی 1 بعداز ظهر روز شنبه 6 اسفند
تصحیح پروتوتایپ ها و مشاوره نهایی کارها: 9 الی 11 صبح روز یکشنبه 7 اسفند
تحویل فایل های نهایی: حداکثر 1 بعد از ظهر روز یکشنبه 7 اسفند
ارائه طرح ها: 2 الی 4 بعد از ظهر روز یکشنبه 7 اسفند

مکان برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد.

شرایط و نحوه ثبت نام:
شرکت در این برنامه برای تمامی علاقه مندان آزاد است. ثبت نام برای شرکت در این برنامه الزامی می باشد. برای ثبت نام به سایت گزارشگر طراحی صنعتی مراجعه کنید. http://www.idreporter.com/national-news-archive/item/911

مهلت ثبت نام تا 25 بهمن 1390

افراد شرکت کننده، لوازم طراحی مورد نیاز خود را باید همراه داشته باشند.

بنا به اعلام سایت اصلی برگزار کننده و به دلیل فراهم نمودن شرایط حضور همه طراحان، برای ثبت نام هزینه ای دریافت نخواهد شد و خدمات تغذیه هم از طرف برگزار کنندگان ارائه نمی شود. گروه هایی که صبح روز اول تشکیل خواهند شد، در هر دو روز گردهم آیی مسئول تهیه غذای گروه خود خواهند بود.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=967&rnd=8528

نظر بازديدکنندگان (4)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما