دوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینو
ارسال کننده: مرضیه محیط
تاریخ: 1391/9/13
تعداد بازديد : 4123

مقایسه کنکور سال 91 با سال های قبل
با توجه به تغییرات انجام گرفته بر روی بودجه بندی و ضریب دروس آزمون ارشد از سال 91، لزوم توجه به نکاتی که بتواند به کسب رتبه بهتر در آزمون تئوری ارشد طراحی صنعتی منجر شود اهمیت می یابد.

از آنجا که در سال های گذشته درس تاریخ هنر ایران و جهان با ضریب 1 مورد سوال بود بسیاری از داوطلبان، مطالعه ی این درس را در اولویت های بعدی قرار می دادند. ولی از سال 91 با تغییر شکل سوالات در رابطه با تاریخ که بیشتر از منابع مطالعاتی تاریخ طراحی صنعتی استخراج گردید، این نکته که دیگر توجه طراحان سوال بیشتر به طراحی صنعتی معطوف شده حائز اهمیت است. همچنین تغییر ضریب تاریخ از 1 به 2 شکل مطالعاتی داوطلبان را تغییر می دهد. در کنکور 91 بر خلاف سال های قبل درصد کسب شده ی داوطلبان از درس تاریخ هنر و طراحی صنعتی ایران و جهان، به مراتب بالاتر و موثر تر نسبت به سال های قبل شده است. و داوطلبان بدین شکل رقابت بیشتری را نسبت به گذشته درک خواهند کرد.

همچنین کاهش تأثیر درس زبان، بیانگر تمرکز بیشتر روی دروس تخصصی رشته و کاهش اهمیت زبان در کسب رتبه می باشد. در سال های گذشته برخی داوطلبان تنها با درصد بالای زبان می توانستند رتبه های خوبی کسب کنند، که تغییر ضرایب و کاهش تأثیر درس زبان، این شیوه را نیز تغییر داد. بنابراین می توان پیش بینی کرد که در سال های آتی، شاهد رقابت جدی تر و تخصصی تری در آزمون ارشد طراحی صنعتی، باشیم.

در ادامه پیشنهادهایی برای مطالعه موثرتر دروس جهت کسب رتبه ی بهتردر آزمون تئوری ارشد طراحی صنعتی آورده شده است که امید است مورد توجه خوانندگان قرار گیرد.

1- زبان عمومی و تخصصی: ضریب درس 2 - تعداد سوال 30.
10 سوال اول زبان معمولا دانستن لغات عمومی زبان است که البته معمولا سخت انتخاب می شود و دانش زبانی بالایی را طلب می کند. 5 سوال بعدی معمولا مربوط به دستور زبان می شود که می توان به راحتی با مطالعه نکات آن امتیاز این بخش را به دست آورد. 15 سوال باقی مانده نیز به درک مطلب 3 یا 4 متن کوتاه تخصصی مربوط می شود و با دانستن لغات تخصصی می توان به این سوالات پاسخ صحیح داد. سوالات زبان عمومی (10 سوال اول) معمولا سخت ترهستند و گستره ی مطالعاتی وسیع تری نسبت به واژگان تخصصی دارند، بنابراین به داوطلبانی که دانش زبانی متوسطی دارند توصیه می شود بیشتر وقتی که به مطالعه ی زبان اختصاص می دهند را صرف مطالعه ی زبان تخصصی کنند تا از طریق سوالات ریدینگ ها بتوانند امتیاز قابل قبولی کسب کنند. (توصیه می شودبرای مطالعه زیان تخصصی روی کتاب visual arts تمرکز کنید.)

تسلط بر زبان عمومی به زمان و مطالعات بسیار بیشتری نیاز دارد که داوطلب در زمان کوتاه آمادگی تا آزمون نمی تواند چنین زمانی را صرف نماید. بنابراین مطالعه ی زبان عمومی، به داوطلبانی که دانش زبانی بالاتری دارند توصیه می شود تا با توجه به آمادگی پیشین و با صرف زمان کمتر برای تسلط روی لغات عمومی و به علاوه کسب امتیاز از بخش تخصصی درصد بالاتری از زبان کسب نمایند.
 
پیشنهاد نگارنده در مورد تأکید بیشتر روی زبان تخصصی، صرفا با عنایت به قابلیت اطمینان بیشتر سوالات تخصصی برای کسب نتیجه ی بهتر از مطالعات کوتاه مدت قبل از آزمون می باشد. بدیهی است اگر داوطلب زمان زیادی برای مطالعه بلند مدت زبان را مد نظر دارد مطالعه زبان عمومی هم در کنار زبان تخصصی توصیه می شود.

2-مبانی نظری طراحی صنعتی: ضریب درس 3-  تعدادسوالات 30 (مبانی طراحی صنعتی، مبانی هنرهای تجسمی، مهندسی فاکتورهای انسانی، مباحث پروژه های طراحی صنعتی، جامعه شناسی صنعتی):

این دسته از دروس، مهم ترین قسمت مطالعاتی داوطلبان را تشکیل می دهد و حجم عمده ی مطالب در این شاخه قرار می گیرد. توصیه می شود برای دروس این بخش از خلاصه نویسی، نت برداری و هایلایت کردن نکات مهم استفاده شود. در یک دفتر نکات مهم مطالب خوانده شده را یادداشت نمایید. بیشتر دروس این شاخه تفهیمی هستند و جزوات متعدد و پر حجمی در این دروس توسط داوطلب مطالعه می شود. در صورت عدم استفاده از خلاصه برداری داوطلب به هنگام جمع بندی و مرور دروس در روزهای نزدیک به آزمون دچار سردر گمی و اتلاف وقت می شود چرا که تمام مطالب جزوات مورد تأکید نیستند و مطالب اضافه که برای تشریح مطلب اصلی و کلیدی در این دروس ارائه شده است نیاز به مرور مجدد ندارد.

در مورد درس ارگونومی، در هنگام مطالعه ی کتاب های معرفی شده، به خاطر داشته باشید که تمام قسمت های کتاب ها را لازم نیست مطالعه کنید بلکه مطالب مرتبط با طراحی صنعتی که کاربردی هستند را مطالعه کرده و حتی المقدور در داخل دفتر خلاصه برداری نمایید. مطالب مرتبط با یک موضوع واحد (مثلا ابزار دستی) که در کتاب ها و جزوات مختلف وجود دارند را همزمان مطالعه کنید. یعنی مطالعه ی ارگونومی را بر اساس موضوع سازمان دهی کنید و نکات مهم هر منبع در مورد آن موضوع خاص را در دفتر یادداشت نمایید تا درهنگام مرور لازم نباشد همه ی منابع را در مورد آن موضوع جستجو کنید. تصاویر مهم و کلیدی را در هنگام خلاصه برداری در دفتر یادداشت کنید و خلاصه مطالب را به تصویر آن در کتاب اصلی ارجاع دهید. مثلا بنویسید رجوع شود به کتاب... صفحه ی... .

3- تاریخ هنر و طراحی صنعتی ایران و جهان: ضریب درس 2- تعداد سوال 20 - (آشنایی با هنر در تاریخ، تاریخ طراحی صنعتی، طرح اشیا در تمدن اسلامی)

با توجه به کنکور سال 91 عمده ی سوالات این درس در رابطه با تاریخ طراحی صنعتی بوده و می توان گفت که با مطالعه ی دقیق و موشکافانه ی تاریخ طراحی صنعتی می توان درصد بسیار خوبی از این درس کسب کرد و مطالعه تاریخ عمومی هنر برای این درس الزامی نیست. باید سعی شود تمام کتب معرفی شده در تاریخ طراحی صنعتی، مورد مطالعه دقیق قرار گیرد. تصاویر و جملات کلیدی کتاب ها ملاک اصلی برای استخراج سوالات تاریخ طراحی هستند. داوطلب، تنها با مرور چند باره ی این منابع به تسلط کافی می رسد.

پیشنهاد می شود برای تاریخ از کتاب تاریخ طراحی صنعتی توماس هاف شروع کنید. برای خواندن کتاب های تاریخ هر فصل را به صورت داستان وار و به شکلی که اصل موضوع را درک کنید مطالعه کنید و بعد دوباره با توجه و موشکافی بیشتر همان فصل را مرور کنید. شیوه ی حاشیه نویسی نکات مهم و هایلایت کردن نکات در داخل کتاب روش موثرتری برای خواندن تاریخ طراحی است. برای تاریخ، خلاصه نویسی مانند دروس دیگر تأثیر زیادی ندارد چرا که هر جمله یا عکس از کتاب های تاریخ عینا می تواند مورد سوال قرار گیرد و تنها با موشکافانه مطالعه کردن این منابع می توان تسلط کافی نسبت به مطالب آن پیدا کرد.

4- مواد، ساخت و تولید: ضریب 3 - تعداد سوال 20 - (مدل سازی - مواد و روش های ساخت، طراحی فنی، فیزیک و هندسه).

معمولا داوطلبان در این دسته از دروس درصدهای پایین تری کسب می کنند. مهم ترین مطالعات این دسته به شناخت مواد و فرآیندهای تولید محصولات ارتباط دارد. شناخت مواد و فرآیندهای تولید در پلاستیک -فلز- چوب، انواع اتصالات، مکانیزم های حرکتی در طراحی فنی، فیزیک نور و الکتریسیته، مباحث آینه ها و عدسی ها، مسائل مربوط به تنش ها در مقاومت مصالح، مسائل مربوط به خرپا و شناخت ساختارهای مکانیکی تجهیزات و دستگاه ها و... موارد سوال در این دسته از دروس هستند.

نکات مهم:
• با بررسی سوالات سال های قبل، تیپ سوالاتی که هر سال تکرار می شود را می توان تشخیص داد و روی مطالعه ی عمیق ترآن مطالب تأکید کرد. بنابراین این سوالات را به خوبی شناسایی کنید و روی مطالعه ی آنها تأکید کنید.
• برای مطالعه ی مطالب سعی کنید به صورت مقایسه ای عمل کنید و وقتی به موضوعات مشترک در منابع مختلف بر می خورید به مقایسه و جمع بندی سریع مطالب بپردازید.
• در حین مطالعه، گاهی مطالب مربوط به افراد و سبک ها و... را در اینترنت جستجو کنید و نسبت به آن مطالب اطلاعات تکمیلی کسب نمایید و این اطلاعات و تصاویر تکمیلی را ذخیره کنید.
• نکات مهم و پراکنده را در یک دفتر جمع آوری کنید تا در روزهای پایانی مرور کنید.
• حداقل 20 روز تا یک ماه پیش از آزمون را به دوره کردن و مرور مطالب خوانده شده بپردازید. معمولا خواندن مطالب جدید در این زمان به صلاح نیست و این مطالب راحت فراموش می شوند. این در حالیست که با مرور مطالبی که قبلا خوانده شده پاسخگویی به سوالات استخراج شده از آنها تضمین بیشتری دارد.

بدیهی است هر داوطلب، روش های ویژه ای برای مطالعه ی خود داشته و نکات ذکر شده در این مطلب تنها پیشنهادهایی است برای کسب رتبه ی بهتر در آزمون ارشد طراحی صنعتی و امید است انتقال تجربه ی شخصی نگارنده برای خوانندگان آن مفید باشد.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1057&rnd=8084

نظر بازديدکنندگان (18)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما