دوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینوفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلی
ارسال کننده: مریم آذرنیا
تاریخ: 1386/7/3
تعداد بازديد : 7741

سهراب وثوقی

سهراب وثوقی که مهم ترین نقش را در شرکت "زیبا دیزاین" بر عهده دارد متولد تهران است. او در سال 1970 وقتی 14 سال بیشتر نداشت به سن خوزه ی امریکا مهاجرت کرد. بعدها در سال 1980برای کار در شرکت "هیولت پکارد" به عنوان طراح به پورتلند رفت و چهار سال بعد "زیبا" را تأسیس کرد. در حالی که شرکت او  پا به پای تکنولوژی روز در حال پیشرفت است، وثوقی موفقیت شرکت را به  سخت کوشی  صحیح مربوط  می داند.
بخشی از مصاحبه ای که مجله ی ویلمیت با او انجام داده را در اینجا می خوانید:

ویلمیت: مشتریان زیبا دیزاین چه کسانی هستند؟
وثوقی: مشتریان ما بسیار متنوعند. ممکن است در بخشی از ساختمان شرکت مشغول طراحی یک قهوه ساز باشیم در حالی که در بخش دیگری به سفارشات  انتشارات فدرال می پردازیم یا به توسعه ی محصولات تجارت الکترونیکی مشغولیم.

ویلمیت:آیا این صحیح است که بسیاری از مصرف کنندگان تصور می کنند که  کارخانه های مشتری طرح های شما، خود، طراح محصولاتشان هستند؟
وثوقی: مسلما. محصولات زیادی وجود دارد که مردم متوجه نمی شوند طراح آنها ما هستیم؛ اما مسئله ای نیست. این بخشی از استراتژی مشتریان طرح های ماست و باید به این قضیه افتخار کنیم. آنها مشتاق کسب نام برای خودشان هستند، نه برای زیبا دیزاین. یکی از ارزش های زیبا دیزاین نظارت و کنترل روح عزت نفس شرکت های مشتری است؛ یعنی موفق کردن آنها.

ویلمیت: بعضی محصولات معروفی را که زیبا دیزاین طراحی کرده، معرفی کنید.
وثوقی: مثلا کیبورد طبیعی Natural Keyborad که برای "مایکروسافت" طراحی کردیم مثال خوبی است. یا برای "رابر مید" سطل های زباله؛ همین طور یابنده ی دود که برای "کلمن" طراحی کردیم.

ویلمیت: کدام یک از محصولات طراحی شده در زیبا دیزاین  محبوب شماست؟
محصول محبوبی ندارم، اگر زمانی عاشق طرحی بشوم به این معناست که دیگر طراح نیستم، چون آن وقت دیگربرای ور رفتن به یک محصول و  بهبود آن تلاش نمی کنم.

ویلمیت: سبک خاص زیبا دیزاین چیست؟
وثوقی: سادگی بزرگ ترین فلسفه ی طراحی ماست تا مشکل را حل کنیم... اگر اولین نفر در خیابان توانست بدون استفاده از دستور راهنما از آن محصول استفاده کند، ما برنده شده ایم.

ویلمیت: کدام مهم تر است، فرم یا عملکرد؟
وثوقی: نمی دانم شما چه طور اینها را از هم جدا می بینید. اگرچه در خیلی از دفاتر طراحی، مردم همین طورند. در فلسفه ی طراحی محصولات ما، کل این تجربه  طراحی می شود.

ویلمیت: آیا حساسیت های طراحانه را به باقی زندگیتان مثل منزلتان هم وارد کردید؟
وثوقی: طراحی روشی برای فکر کردن است. قالب بندی موضوعات و بعد حل آنها. من این قضیه را در تمام زندگیم به کار می گیرم. برای مثال خانه ی من  خیلی شبیه فلسفه ی من است. ساده، تمیز، کارکردی و مرتب است؛ هرچند با وجود بچه ها مشکل تر شده.

ویلمیت:خوش طرح ترین چیزی که در پورتلند وجود دارد چیست؟
وثوقی: چیزی که واقعا در مورد پورتلند دوست دارم طرح فوق العاده ی خود شهر است. افرادی که برای این شهر طرح زدند، افرادی بودند که فکر دراز مدت داشتند  و شهری را سرشار از انسانیت طراحی کردند که  ارتباط  زیادی بین مردم و شهر برقرار می کند. من پورتلند را بالاتر از سیاتل و خیلی دیگر از شهرهای آمریکا که دیده ام قرار می دهم.

ویلمیت: بزرگ ترین منبع الهام شما چیست؟
وثوقی: زمانی که من به این کشور آمدم به عمویم نگاه کردم. او قبل از من از ایران آمده بود و وقتی به اینجا آمد حتی انگلیسی هم نمی دانست. اما چیزی را داشت که من سندرم مهاجرت می خوانم. او توانست با کار زیاد، بسیار موفق شود واکنون تاجر خیلی موفقی است. این باعث شد تا بفهمم باید بسیار کار کرد و تنها به جلو حرکت کرد. یعنی هیچ وقت به آنچه انجام دادیم قانع نباشیم. 

ویلمیت: از فرهنگ ایرانی چه چیزی گرفته اید؟
وثوقی: فلسفه ی شرقی خیلی در کار به من کمک کرده است،مخصوصا مفهوم تفکر دراز مدت و  تواضع.

ویلمیت: آیا در اینجا با تبعیض زیادی روبرو شدید؟
کلیشه ها همیشه هستند و رسانه ها هیچ کاری برای آن نمی کنند. در طول بحران گروگان گیری بسیار متعجب بودم. عمویم به بمب گذاری در دفتر کارش تهدید شد. این روزها همه چیز بسیار عجیب است.

ویلمیت:بیشترین چیزی که در مورد کارتان دوست دارید چیست؟
وثوقی: من عاشق اینم که به سرکارم بیایم حتی در تعطیلات. چه چیزی من را به هیجان می آورد؟ همه چیز. هر چالشی، هر پروژه ای در زیبا دیزاین. هر زمان که یک مشکلی وجود دارد یک چالش است و حل آن من را به هیجان می آورد. تنها مرگ من را کسل می کند. من می گویم یک چالش یرای خودت بساز و  برو آن را حل کن. برای من این طور است.

فایل PDF انگلیسی: www.ziba.com/pdfs/press/N0007_WW_InterviewSohrab.pdf
+ تلخیص

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=113&rnd=9828

نظر بازديدکنندگان (5)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما