دوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتفیلانوبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرو
تاریخ: 1386/7/4
تعداد بازديد : 3662

نانو کلمه ای یونانی است و به معنای کوچک است و برای تعیین مقدار "10 به توان منفی 9" یک کمیت استفاده می شود؛ چون یک اتم تقریبا ده نانو متر است. این اصطلاح برای مطالعات عمومی روی ذرات مولکولی واقعی به کار می رود. نانو تکنولوژی مطالعه ذرات در مقیاس اتمی برای کنترل آنهاست. هدف اصلی بیشتر تحقیقات نانو تکنولوژی تشکیل ترکیبات جدید یا ایجاد تغییراتی در مواد موجود است که در الکترونیک زیست شناسی و ژنتیک و هوانوردی و حتی و در مطالعات انرژی به کار گرفته می شود فناروی نانو توانایی به دست گرفتن کنترل ماده در ابعاد نانومتری و بهره برداری از خواص و پدیده های ماده در این ابعاد در ابزارها و سیستم ها ی نوین است. این فناوری در آینده نه چندان دور در برگیرنده همه فناروی های امروزی خواهد بود که به جای رقابت با فناوری های موجود مسیر رشد و تکامل آنها را در دست خواهد گرفت.

تاریخچه نانو فناروی:
نانو فناوری برای اولین بار در سال 1959 توسط ریچارد فایمن فیزیک دان آمریکایی برنده جایزه نوبل فیزیک مطرح شد. او اصرار داشت که دانشمندان ساخت وسایلی را که برای کار در مقیاس اتمی لازم است شروع کنند. اریک درکسلر دانشجویی تحصیلات تکمیلی "ام ای تی" به این منظور یه طرح کاری را برای مطالعه وسایلی که توانایی حرکت اشیا مولکولی و مکان انها را با دقت اتمی دارند بنا نهاد که در سپتمابر 1981 در مقاله ای ارائه شد. درکسلر این موضوع را کتابی با نام موتورهای خلقت دنبال کرد و تو سعه مفهوم نانو تکنولوژی را همانند یک کوشش علمی ارائه داد. اولین نشانه های ثبت شده از مفهوم نانو تکنو لوژی تغییر مکان اشیائ مولکولی در سال 1989 بوده است که در آن زمان دانشمندی توانست اتم ها منفرد گزنون را روی صحفه نیکل حرکت دهد تا نام "ای بی ام" بر روی سطح نیکل نقش بندد.

کاربرد فناوری نانو:
در حقیقت کاربرد فناوری نانو از کاربرد عناصر پایه نشات میگیرد که هر کدام از این عناصر پایه ویژگی های خاصی دارد که استفاده از آنها در زمینه های مختلف موجب ایجاد خواص جامعی می شود که از جمله کاربرد نانو ذرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 -دارورسانی هدف مند به عضو مورد نظر
- بانداژهای بی نیاز از تجدید و یا تعویض و شناسایی زود هنگام و بدون عوارض سلول های سرطانی
- تجزیه آلایندهای محیط زیست و غیره
بیشترین کاربرد نانو تکنولوژی در راستای ایجاد تغییراتی در مواد شیمیایی و یا نقشه برداری از ترکیبات زیستی مانند "دی ان ای" و سلول های سرطانی است که تغییرات شگرفی را در زندگی انسان ها به همراه داشته است.

1- پزشکی و بدن انسان
رفتار مولکولی در مقیاس نانو اداره کننده سیستم های زیستی خواهد بود. نانو مقیاسی است که شیمی فیزیک و زیست شناسی و شبیه سازی کامپیوتری همگی به سمت آن در حرکت هستند فراگیر از تسهیل استفاده از دارو این فناوری می تواند به نحو حیرت انگیزی توان درمانی داروها را افزایش دهد.

2- تداوم منابع کشاورزی و آب و انرژی و مواد و کاهش آلودگی محیط زیست
نانو فناوری منجر به تغییرات شگرفی در استفاده از منابع طبیعی انرژی و آب خواهد شد و آلودگی های زیست محیطی را کاهش خواهد داد. در زمینه انرژی نیز به میزان قابل ملاحظه ای کارایی ذخیره سازی و تولید انرژی را تحت تأثیر قرار داده و مصرف انرژی را کاهش خواهد داد.
همچنین انتظار می رود تغییرات عمده ای را در منابع تامین کنند که در ده سال اینده نظاره گر باشیم.

3- هوا و فضا
محدودیت های شدید سوخت برای حمل بار به مواد زمین و ارسال فضاپیماهای تحقیقاتی به منظور مطالعات جوی همواره ذهن فضانوردان و محققان ایستگاه های فضایی را مشغول ساخته است که امروزه مواد و ابزاراالات نانو ساختاری، امید حل این مشکلات را به وجود آورده است.

4- امنیت ملی
برخی از کاربردهای دفاعی نانو فناوری عبارتند از تسلط اطلاعاتی از طریق نانو الکترونیک پیشرفته به عنوان یک قابلت مهم نظامی، استفاده بیشتر از اتوماسیون و روباتیک پیشرفته برای جبران کاهش نیروی نظامی، پیشرفت در کنترل و شناسایی سیستم های دفاعی و غیره که در بسیاری از موارد مکمل هم هستند و کاربرد طولانی مدت آن می تواند امنیت ملی را تضمین نماید.

5- کاربرد نانو فناوری در صنعت الکترونیک
با استفاده از این فناوری ذخیره سازی اطلاعاتی در مقیاس فوق العاده کوچک میسر خواهد شد که در نتیجه می توان ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات را در حد هزار برابر یا بیشتر افزایش داد.

6- شکل گیری بازارهای بسیار بزرگ
شواهد موجود نشان می دهد که در صد بالایی از بازارهای محصولات مختلف متکی بر نانو فناوری خواهد بود و به همین دلیل روستاها و شرکت های بزرگ و کوچک به دنبال کسب جایگاهی برای خود در این بازارهای هستند در بخش دارو نیز پیش بینی می شود تا ده الی شانزده سال آینده نیمی از این صنعت متکی بر نانو فناوری خواهد بود که نیاز به وسایل تزریق جدید و آموزش های نوین پزشکی خواهد داشت در کنار این پیش بینی ها این سوال باید مطرح شود جایگاه کشورهایی که به نانو فناوری دسترسی ندارند، در بازارهای آینده اقتصاد جهانی چه خواهد بود با توجه به اینکه سهم هر کشور یا هر موسسه یا سازمانی در زمان شکل گیری یک بازار تثبیت می شود.

وضعیت جهانی نانو فناوری:
از فناوری نانو به عنوان (رنسانس فناروی) نام برده می شود. ورود محصولات متکی برا این فناوری جهشی بسیار عظیم در رفاه و کیفیت زندگی و توانایی دفاعی و زیست محیطی به همراه خواهد داشت. هم اکنون بخش های دولتی و خصوصی کشورهای مختلف جهان شامل ژاپن، آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، هند، تایوان، کره جنوبی، استرالیا و روسیه در رقابتی تنگاتنگ برای کسب پیشتازی جهانی در حداقل یک حوزه از این فناوری به سر می برند.

برگزیده از سایت: www.tco.ir
+ ویرایش ادبی

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=115&rnd=6499

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما