دوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
ارسال کننده: آلاله مقدم
تاریخ: 1386/7/22
تعداد بازديد : 21395

چگونه ببینیم؟
برای به دست آوردن مهارتی درست در طراحی بیش از همه کافیست خوب ببینید. درست است که آموزش تکنیک های طراحی می توانند تا حد قابل توجهی به شما در ارائه ی طرحی جذاب یاری رسانند، اما در نهایت ذهن شماست که طراحی می کند. اغلب افراد هنگام طراحی از یک گلدان، آنچه که از آن گلدان در ذهن تصور می کنند را طراحی می کنند. در حقیقت، هر تصویر حقیقی برای طراحی شدن اول باید از فیلتر ذهن عبور کند و بینش و درک ما از هر شکل، بسته به این است که ما آن را از طریق حواس خود چگونه دریافت کرده ایم. "چشم" دریچه ی درک ما از جهان هستی است. تربیت چشم، اصلی است که شما را قادر می سازد هر چیزی را برای اولین بار درست بکشید، بدون آن که نیازی به تمرین از پیش یا شناخت متریال آن داشته باشید.

ما معمولا از هر شیء تصویری در ذهن خود ساخته ایم. چگونگی این تصویر به ویژگی های فردی و تجربیات ما در گذشته مربوط می شود. هنگامی که قصد طراحی یک گلدان را می کنید، ذهن شما پیش از هر چیز درگیر تصورات پیشین خود می شود. شاهد عینی این مطلب در نقاشی های کودکان بیش تر مشهود است.

اگر می خواهید گلدانی را طراحی کنید، آن را "گلدان" نبینید، بلکه توجه کنید شما می خواهید شیئی را طراحی کنید که مجموعه ای از خط، نقطه، رنگ و سطح است. حجم سه بعدی گلدان تنها در صورتی در کاغذ دو بعدی شما درست نمایش داده می شود که بتوانید این عناصر بصری را در ذهن خود از یکدیگر تفکیک کرده و به یکدیگر تبدیل کنید. بنابراین، عنصر حجم را به شکل ترکیبی از خطوط و سطوح درک خواهید کرد و عینا همان را بر روی کاغذ ترسیم می کنید. به این ترتیب، تفاوت میان اشیا در هنگام طراحی، در ذهن شما از بین می رود و شما طراحی یک موتورسیکلت با تمام جزئیاتش را به راحتی همانند طراحی یک خودکار، صندلی و یا هر چیز دیگر انجام خواهید داد. فرقی نمی کند آن چه مقابل شماست چیست. فقط به سرعت آن را با چشمان خود به عناصر بصری اش تجزیه کنید. به جزییات دقت کنید و از آن ها ساده عبور نکنید. سگک یک کیف، به اندازه ی بقیه قسمت های آن با اهمیت است. به آن دقیق نگاه کنید و آن را مانند خودش طراحی کنید.

کفش - آلاله بلالی مقدم
طراحی از کفش، مداد B2 و B6 روی کاغذ سفید A3، با مدل طبیعی، آلاله بلالی مقدم

تمرین کنید و از اشیاء مختلف به همین شیوه طراحی کنید. با افزایش قدرت طراحی تان، کم کم به سراغ رنگ ها بروید. به انعکاسات فلزات توجه کنید، این انعکاس ها تنها سفید رنگ نیستند، از رنگ های اطراف و خود شئ در انعکاس دادن استفاده کنید، اما نه آن قدر که رنگ اصلی را تحت الشعاع قرار دهد. از شیشه، پارچه، چرم، پلاستیک، چوب و غیره طراحی کنید. به زودی خاصیت هر کدام از آن ها را در طراحی درک خواهید کرد. حالا ذهن شما این اصول را به خاطر سپرده است. تنها با تمرین زیاد و درک ویژگی های بصری اشیا قادر خواهید بود تا آنچه را که در ذهن تصور می کنید به روی کاغذ بیاورید.

در زیر نمونه کارهایی آورده شده که به همین شیوه از ذهن طراح به روی کاغذ ترسیم شده است:

چاقوی جیبی - آلاله بلالی مقدم
چاقوی جیبی، ماژیک و مداد رنگی روی کاغذ A4، ایده و طراحی از آلاله بلالی مقدم

موتور سیکلت - آلاله بلالی مقدم
موتورسیکلت تخیلی، ماژیک و مدادرنگی روی مقوا اشتنباخ، ایده و طراحی از آلاله بلالی مقدم

تقلید عین به عین:
یکی از بهترین راه ها برای تقویت دید و شناخت عناصر بصری، تقلید عین به عین است. تقلید دقیق و عین به عین از یک طراحی دقیقا همان قدرتی را دارد که تمرین یک قطعه ی موسیقی برای نوازنده. اما در همین ابتدا باید بدانید: این تقلید تنها یک مرحله ی گذار و برای یادگیری زیر و بم های تکنیکی کار است و نه کشتن خلاقیت های شما. همواره به یاد داشته باشید که روزی باید خودتان طراحی کنید، بسیاری از طراحانی که در مرحله ی تقلید بسیار توانا می شوند، در معرض خطر کاهش خلاقیت قرار می گیرند. پس به کار تقلیدی خود همواره به عنوان یک مرحله ی گذار نگاه کنید.

در هر حال، این مرحله نیز کمک بسیار زیادی در افزایش قدرت طراحی شما خواهد داشت، پس از آن ساده عبور نکنید.

هر چیزی را که می خواهید طراحی از آن را یاد بگیرید، در عالم واقع بیابید (یا مشابه آن را بیابید). مدل شما می تواند یک موجود زنده، یک مجسمه، یک تصویر و یا هر چیز دیگری باشد. اما دو نکته را باید رعایت کنید، اول این که مطمئن شوید مدل شما خودش دارای خطا و اشتباه نیست!، ثانیا این که اصول حقیقی کپی را رعایت کنید، یعنی حتی از یک نقطه هم سرسری نگذرید و طرح را عینا مانند مدل خود طراحی کنید. این اصل مهم همان نکته ای است که باعث پیشرفت کار شما می شود.

نمونه ای از کار کپی و مدل اولیه را در تصویر زیر می بینید:

موتور سیکلت - تیم کامرون
موتورسیکلت رویایی، طراحی سه بعدی در کامپیوتر، اثر "تیم کامرون" طراح موتورسیکلت

کپی دو بعدی از موتور سیکلت - آلاله بلالی مقدم
کپی دو بعدی از اثر بالا، ماژیک و خودکار سیاه روی مقوای کرم روشن، آلاله بلالی مقدم

پس از اتمام کار، ذهن شما بسیاری از ویژگی های مدل را به خاطر سپرده است. کم کم خواهید توانست بدون استفاده از مدل، اشیایی مشابه را با خلاقیت خود طراحی کنید.

فراموش نکنید، طرح خودتان را در ذهن درست همان گونه که در عالم واقعی اشیا را می دیدید ببینید. برایش جزییات خلق کنید، به جنس آن فکر کنید و بافت آن را به خاطر بیاورید، انعکاس ها و تابش نور را فراموش نکنید.

تصویر زیر، یک سرویس جواهر زمرد است که دقیقا به همین شیوه از ذهن طراح به روی کاغذ آورده شده است.

سرویس جواهر - آلاله بلالی مقدم
سرویس جواهر، ماژیک و مداد مشکی روی کاغذ A4، ایده و طراحی از آلاله بلالی مقدم

در انتها باید گفت که هیچ کس مانند چشمان شما نمی توند طراحی را به شما بیاموزد. طرح زیاد ببینید. از طراحی های خوب تقلید کنید تا کیفیات و نکته های هر طرح را درک کنید. تمرین و گرم نگه داشتن دست برای ترسیم درست خطوط را نیز فراموش نکنید.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=127&rnd=8991

نظر بازديدکنندگان (8)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما