فیلانودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینو
دسته بندی: لغات تخصصیشخصیت ها
تاریخ: 1395/1/13
تعداد بازديد : 7710

زاها حدیدزها حدید در تاریخ 31 اکتبر 1950 در بغداد به دنیا آمد. پدرش محمد از بنیانگذاران حزب دمکراتیک ترقی خواه عراق و در سال های 1958 تا 1960 وزیر دارایی عراق بود. زاها پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در سال 1972 برای تحصیل در "ای ای"، مدرسه معماری لندن، راهی بریتانیا شد.

پس از فارغ التحصیلی، در سال 1977 در شرکت معماری رم کولهاوس استاد سابق خود در "OMA" شروع به کار کرد تا اینکه در سال 1979، دفتر مستقل معماری خود را در لندن راه اندازی کرد. در سال های نخست طرح های حدید جلب توجه می کردند، اما به دلیل "غیر قابل ساخت بودن" اجرایی نمی شدند. طرح هایی مثل پارک تفریحی در هنگ کنگ، طرح نویر تسول هوف در دوسلدورف و حتی کسب جایزه اول برای طرح اداری در کورفورستن دم در برلین. او همچنین در همان سال ها، تدریس رشته معماری را در مدرسه معماری لندن آغاز کرد.

آثار زاها حدید ترکیبی از زمین شناسی، مناظر اطراف و ساختمان سازی را در خود منعکس می کرد. او با استفاده از پیشروترین تکنولوژی های روز، مجموعه آثاری غیرمنتظره و مبتکرانه را از خود به جا می گذاشت. این ها از جمله خصوصیاتی بودند که تبدیل به امضای هنری دختر جوانی شدند که در جوانی در جستجوی هدف خود، از بغداد به لندن آمد.

زها حدید که در مورد او گفته میشد "بداخلاق" است و کار کردن با او "سخت است" بالاخره موفق شد در سال 1993 برای اولین بار یکی از طرح های خود را اجرایی کند و آن ساختمان آتش نشانی شرکت ویترا در شهر وایل اَم راین بود. با اجرایی شدن این طرح بود که راه ترقی زها حدید در عرصه بین المللی گشوده شد.

زها حدید گفته است: "برای من حرکت و جریان داشتن مهم ترین چیز است. هندسه نا اقلیدوسی که در آن تکرار وجود ندارد و به فضا نظم جدید می دهد". این همان فلسفه ای است که در طرح های حدید به وضوح دیده می شود و اوج آن را می توان در "مرکز فرهنگی حیدر علی اف" در باکو، پایتخت آذربایجان دید.

مرکز فرهنگی حیدرعلی اف
مرکز فرهنگی حیدرعلی اف

زها حدید از سال 2011 به این سو دو شرکت معماری در "کلر کن ول" لندن و دیگری در هامبورگ داشت که 400 آرشیتکت بر روی 950 پروژه در 44 کشور جهان برای او کار می کردند.

زاها حدید برنده 17 مدال بین المللی طراحی بوده است. زاها حدید، معمار عراقی - بریتانیایی، اولین زنی بود که برنده یکی از معتبرترین جوایز معماری در بریتانیا شده است. موسسه سلطنتی معماران بریتانیا از سال 1848 تا امروز، هر سال "مدال سلطنتی معماری" را به یک معمار برجسته معاصر، که دستاوردهایش در ترویج پیشرفت معماری تأثیر عمده گذاشته است، اهدا می کند. در سال 2016 طی 167 سال، این اولین بار بود که یک زن، مفتخر به دریافت این مدال می شد.

در میان برندگان پیشین، می توان به معماران بزرگی از جمله نورمن فاستر در سال 1983، لو کوربوزیه در سال 1953 و فرانک لوید رایت در سال 1941 اشاره کرد. زاها حدید در این باره گفته بود: "دریافت این مدال، مخصوصا به عنوان اولین زن منتخب، باعث افتخار من است. " او همچنین در بیانیه ای گفته است: "شمار معماران معتبر زن، مخصوصا در طی چند سال اخیر رشد چشم گیری داشته است و این تعداد، با وجود چالش های موجود، همچنان در حال افزایش است. "

یکی از داوران این مسابقه، جین دوکان، مدیر موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی، است که زاها حدید را، "نیرویی مقتدر و بانفوذ در معماری بین المللی" خوانده است. پیتر کوک، داور دیگر این مسابقه، معمار برجسته بریتانیایی و برنده همین مدال در سال 2004، درباره معیارهای انتخاب زاها حدید به عنوان برنده گفته است: "اعتماد به نفس و شهامتی که در طراحی شمار قابل توجهی از آثار زاها دیده می شود، نه تنها در تئوری بلکه در معماری کاربردی نیز تأثیر عمد ه ای داشته است". پیتر کوک که آثار این معمار عراقی تبار را منحصر به فرد و خیره کننده می خواند، خصوصیات طرح های او را "ترکیبی فوق العاده از نظم فرم، سلیقه و سبک خاص" توصیف می کند که "بی پروا تصویری از حرکت و جاری بودن" را منعکس می کنند.

برخی از ایرانیان زاها حدید را با برنده شدن طرح وی برای فاز دوم برج میلاد شناختند. از میان 31 طرح جهانی ارسال شده برای فاز دوم برج میلاد که شامل دو برج اداری و تجاری در نزدیک برج میلاد بود، طرح ارائه شده از سوی زاها حدید و همکاران وی، برگزیده شد و گودبرداری آن نیز انجام شد. اما به دلایل نامشخصی اجرای این پروژه ناتمام ماند.

فاز دوم برج میلاد
نمایی از کانسپت فاز دوم برج میلاد - هتل آپارتمان پاسارگاد فرشته

گرچه زها حدید بیشتر برای طرح هایش در عرصه معماری شهرت دارد، اما او در عرصه طراحی مبل، کفش و طراحی صحنه نیز فعالیت می کرد.

زاها حدید روز پنجشنبه 31 مارس 2016 در بیمارستانی در میامی، و در پی حمله قلبی درگذشت.

لیست برخی آثار معروف زاها حدید:

  • ایستگاه آتش نشانی ویترا (1994)، ویل ام راین، آلمان
  • سکوی پرش اسکی برگیسل (2002)، اینسبروک، اتریش
  • ساختمان مرکزی ب ام و (2005)، لیپزیگ، آلمان
  • مرکز علمی فائنو (2005)، وولفسبرگ، آلمان
  • مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (2006)، کرکالدی، اسکاتلند
  • ایستگاه قطار سریع السیر ناپل (2006)، ناپل، ایتالیا
  • ترن هوایی (2007) اینسبروک، اتریش
  • مرکز فرهنگی حیدر علیف (2007-2012)، باکو، آذربایجان
  • مرکز ورزش های آبی لندن (2011)
  • هتل آپارتمان 5 ستاره پاسارگاد فرشته (2011-2017)، تهران، ایران

نمونه آثار زاها حدید
تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1399&rnd=1404

نظر بازديدکنندگان (3)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما