دوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرو
ارسال کننده: Zahra Razavi
تاریخ: 1396/7/22
تعداد بازديد : 1094

نشست هم اندیشی جایگاه طراحی صنعتی در ایران، با حضور صنعتگران سرشناس و اساتید طراحی صنعتی در تاریخ چهارشنبه 12 مهرماه 1396 در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

طی این نشست ضمن معارفه اولیه معاون محترم وزیر با همکاران جامعه طراحی صنعتی و عنوان این نشست و ضرورت ساماندهی نشست های هدفمند میان جامعه طراحان با مسولین رسمی وزرات صنعت، سخنان دکتر قبادیان پیرامون محور های گوناگون مباحث طراحی صنعتی و مباحث طراحی و توسعه و اهمیت آنها مورد توجه قرار گرفت.

در این جلسه، جناب آقای دکتر قبادیانی معاون محترم امور آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت، به تشریح وظایف دولت ها و راهکارهای توسعه جایگاه طراحی صنعتی در کشور پرداخت.

خلاصه ای از موضوعات اصلی مطرح شده در سخنرانی دکتر قبادیانی:

  • از وظایف دولت حمایت های اساسی و قانون مند از طراحان است البته بخش اعظم کار در دست طراحان است که خواسته های خود را شناسایی و بیان کنند تا دولت به آن ها رسیدگی کند.
  • تشکیلات صنفی و تخصصی باید مورد توجه قرار گیرد و حسن اصلی آن "مردم نهاد" بودن و دولتی نبودن است. محتمل است که در آینده این سه انجمن به سی انجمن و بیشتر برسد زیرا امروز انواع طراحی وجود دارد و پتانسیل گسترش در این امر بسیار وجود دارد و ما قول می دهیم به طور جدی از این انجمن ها حمایت کنیم.
  • منابع امروز ما مانند نفت و گازو منابع معدنی تمام شدنی هستند اما این خدمات و خدمات فنی مهندسی هستند که رفته رفته ارزشمند تر می شوند.
  • احساس نیاز بسیار مهم است، گاه شما به حاکمیت نیاز دارید و گاه حاکمیت به شما واین احساس نیاز این ارتباط را دو طرفه می کند. امروز می شود گفت که طراحی از نان شب هم برای جامعه اهمیت بیشتری دارد زیرا هیچ کالایی پیدا نمی کنیم که اثری از طراحی در آن نباشد و مردم پسند بودن و ایمنی و استحکام و پایداری در آن مهم نباشد و در غیر این صورت، بازار داخلی و خارجی را از دست خواهیم داد.
  • برای داشتن بازار خارجی طراحی از الزامات است.
  • متاسفانه ما فقط اقتصاد مبتنی بر صنایع را بها داده ایم ولی اقتصاد مبتنی بر دانش است که بیشتر حائز اهمیت است.
  • فقط انتقاد نکنیم بلکه در کنار انتقادات جدی، پیشنهاد بیاوریم آن هم پیشنهادات معقول و سازنده. قوانین و آیین نامه ها قابل تغییر هستند و می توانیم با هم قوانین را اصلاح کرده یا از نو بنویسیم.

قبل از سخنرانی جناب آقای دکتر قبادیانی، طراح برندینگ، رضا گنجوی به بیان تجربه ای در همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تعمیق جایگاه طراحی صنعتی در کشور و اهمیت جایگاه انجمن صنفی در طراحی صنعتی پرداخت. خلاصه موضوعات مطرح شده بدین شرح می باشد:

  • این تجربه تلاش برای مورد توجه قرار گرفتن برندینگ، اهمیت آن در صادرات و سودی که برندینگ برای کشور به ارمغان می آورد، بود.
  • جشنواره روز ملی برند و معرفی برند های برتر و طرح TIB یا Top Iranian Brands و بخشنامه ای که در هیئت دولت تصویب شده است، برای حمایت از شرکت هایی که در بازار های صادراتی در حال فعالیت هستند، که استاندارد هایی برای این شرکت ها طراحی شود. حمایت از صادرات مهم است اما حمایت از برند های صادراتی اهمیت بیشتری دارد. صادرات برای کشور درآمد زایی می کند اما برند های صادراتی، ده ها برابر سودآور هستند. در نتیجه حمایت از تولید اگر به همراه حمایت از برند و طراحی باشد، چندین برابر سوددهی دارد. در این طرح مقوله برند و اهمیت اقتصادیش مورد توجه قرار گرفت اما بخش طراحی مورد توجه قرار نگرفت و جای خالی D&D یا Design & Development در فضای صنعت ما حس می شود که در این راستا روز ملی طراحی مانند روز ملی برند باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • در ساختاری که برای TIB در نظر گرفته شده، تا به باز تعریف تصویر made in IRAN بپردازد، باید این پروژه هویت و استاندارد داشته و قوانینی تعریف شود به گونه ای که بنگاه ها خودشان را برای گرفتن این نشان توانمند کنند؛ همان طور که چنین نشانه ای در اکثر کشور ها وجود دارد.
  • ما می توانیم این مدل را برای دیزاین نیز پیاده کنیم و نشان TID یا Top Iranian design را به وجود آوریم و شرایطی مانند TIB، برای TID نیز طراحی کنیم.
  • سوالی که ما باید از خود بپرسیم این است که چرا باید صنایع از دیزاین استفاده کننده؟ اینکه دیزاین خوب است یک موضوع است و اینکه چرا باید صنایع و... بیایند و از دیزاین استفاده کنند موضوع دیگری است. و اما راه حل چیست؟ چیزی باید به صنایع بدهیم که صنایع به دنبال D&D و دیزاین باشند و این مزایایی که دیزاین برای آنها به ارمغان می آورد آنها را به سمت دیزاین بیاورد.
  • این اختیار را به انجمن ها بدهیم که به وسیله ی قوانین، مزیت هایی را به صنایع بدهند، مزیت هایی که دولت آنها را تحت عنوان پروژه ای مانند TID و یا پروژه های دیگر تفویض کند.
  • حمایت از R&D مهم است اما آیا می توانیم D&D را به عنوان مقوله ای که می تواند ارزش بیشتری را به همراه داشته باشد مطرح کنیم؟اگر همان ساختار طراحی شده برای برند را برای دیزاین نیز طراحی کنیم، قوانین حمایتی به وجود آوریم، استاندارد هایی را تعریف کنیم، و ارزیابی و نظام آموزشی داشته باشیم این امر شدنی است. اما این پروژه ها حمایت ملی می خواهند و یک نظام وزارت خانه ای می تواند این ساختار را حمایت کند. اما ما در این امر دست خالی نیستیم و انجمن صنفی صراحی صنعتی می تواند این قوانین را پیگیری و حمایت کند؛
  • انجمن تخصصی طراحی صنعتی می تواند این قوانین و استاندارد های را در نهاد ها پیاده سازی کند و به همراه انجمن مدرسان طراحی صنعتی می توانند استاندارد ها را تدوین نموده و مدیران و مشاوران طراح را تربیت کنند.

در ادامه نیز تعدادی از اساتید و صنعتگران فعال در حیطه طراحی صنعتی، پیشنهادها و انتقادهایی را در راستای تحکیم جایگاه انجمن و صنف و مشکلات صنعتی جواز و پروانه مهندسی از سوی وزارتخانه را مطرح نمودند که به طور مکتوب نیز به معاون امور آموزش، پژوهش و فناوری وزارتخانه، ارائه گردید.

اعضای نشست:
جناب آقای دکتر قبادیان معاون وزیر در امور فناوری
جناب آقای استاد حسن داورزنی رییس هیات مدیره انجمن مدرسان ط. ص.
جناب اقای دکتر چوپانکاره
جناب اقای دکتر خرم
جناب اقای میرفندرسکی
جناب آقای نوید آذر
جناب آقای زهری
جناب آقای توانا رییس شهرک صنعتی نصیرآباد و پرند
جناب آقای گنجوی
جناب آقای توحیدی فر
جناب آقای صالح امینی
جناب آقای مهران هاشمی 
جناب آقای هادی جواهری
جناب آقای صفوی معاون مدیر کل خدمات مهندسی وزارت صنعت
جناب آقای پارسایی رییس امور خدمات مهندسی وزارت صنعت
سرکار خانم حامدی
سرکار خانم فروتن
سرکار خانم روزبهانی
سرکار خانم رضوی / خبرنگار طراحی صنعتی ایرانی
جناب اقای تقی زاده
جناب آقای حسین پور
جناب آقای ایمان قاسمی
جناب آقای حمید میرزاییان
و جناب آقای داود اکبری به عنوان دبیر نشست از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت

عکاسی، تهیه و تنظیم گزارش:
زهرا رضوی، کارشناس طراحی صنعتی
گزارشگر افتخاری طراحی صنعتی ایرانی


تصاویر نشست هم اندیشی
تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1562&rnd=790

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما