بسته های آموزشی راینوفیلانودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
تاریخ: 1386/9/3
تعداد بازديد : 18720

این مطلب به منظور جمع آوری نظرات دانشجویان و اساتید و صاحب نظران در مورد دانشگاه هایی که طراحی صنعتی در آنها تدریس می شود ارسال شده است تا به مرور زمان، اطلاعات افراد مختلف را جمع آوری کرده و یک دید کلی از دانشگاه های ایران در زمینه طراحی صنعتی به دست بیاوریم.

در زمان ارسال این مطلب، رشته طراحی صنعتی در داخل کشور، فاقد گرایش بوده و تنها در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دایر می باشد و علیرغم برخی رشته های دیگر، در مقاطع دیپلم و فوق دیپلم و دکتری برگزار نمی گردد. دانشگاه هایی که در حال حاضر مبادرت به ارائه این رشته نموده اند به شرح زیر می باشند:

نام دانشگاه

کارشناسیارشد
 دانشگاه الزهرا+-
 دانشگاه امیرکبیر-+
 دانشگاه تهران++
 دانشگاه علم و صنعت ++
 دانشگاه هنر اصفهان+-
 دانشگاه هنر تبریز++
 دانشگاه هنر تهران++
 دانشکده هنر و معماری تهران (آزاد)++
 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد+-

هر کدام از دانشگاه ها ممکن است در یک یا چند زمینه قوی تر از سایرین باشد که هر دانشجو باید جمع بندی خود را با توجه به موارد مورد نظر خود اصلاح نماید. به عنوان مثال ممکن است دانشگاه آزاد واحد مشهد به دلیل تازه تأسیس بودن و عدم شناخت از فارغ التحصیلان آن، توسط برخی کارشناسان در رتبه پایین تری در نظر گرفته شده باشد، اما شاید سطح علمی این دانشکده به حدی باشد که برای دانشجویان مشهد در رتبه بسیار بالایی از انتخاب قرار بگیرد.

بنابراین به مخاطبانی که قصد دارند در یکی از دانشگاه های مذکور مبادرت به انتخاب رشته نمایند توصیه می شود که برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت دانشگاه ها، نسبت به جزئیات موارد ذکر شده، شخصا اقدام نمایند و به اطلاعات ارائه شده در این مطلب اکتفا ننمایند.

لطفا پس از مطالعه نظرات ارسال شده (در بخش نظرات بازدیدکنندگان) چنانچه نظر تکمیلی در این مورد دارید، به صورت مستدل و با ذکر نمونه ها و امکانات دانشگاه بیان نمایید. برخی از نظرات به مرور زمان از لینک "نظرات" به متن اصلی منتقل خواهد شد.


sara:
به نظر من بستگی به دانشجو داره نه دانشگاه. مثلا بعضی از بچه ها که دانشگاه آزادی هستن کارشون از یه فردی که دانشگاه تهرانی خیلی بهتره و موفق تره حتی جهانیه! یا حتی دانشگاه الزهرا که بعضیهاشون دارن خارج از کشور درس می خونن. به نظر من به دانشگاه و رتبه مربوط نمی شه. دانشجو باید فعال باشه (البته منظورم عملی و کاریه نه تئوری!!) حالا می تونه هر دانشگاهی باشه


 nikkhou:
من فکر میکنم باید یه جدول Benchmark از دانشگاهها درست کنیم. همسنجی بهتر از مقایسه است. مقایسه و رتبه بندی رو باید سپرد به خوانندگان. اینطوری تمرکز روی مبانی جدی تری در مورد دانشگاهها صورت میگیره.


اردشیر حکیمی:
در تعیین اولویت دانشگاه ها با توجه به ویژگی های خاص رشته طراحی صنعتی، علاوه بر موارد معمول در تمام رشته ها، باید به ویژگی های دیگری نیز توجه نمود:
- بهره گیری از اساتید با تجربه
- تجهیز و توسعه کتابخانه و کارگاه ها
- تجهیزات رایانه ای موجود
- سابقه روشن فارغ التحصیلان
- سابقه تأسیس گروه آموزشی
- نسبت امکانات موجود دانشگاه به تعداد دانشجو
- امکان تحصیل هم زمان در دو رشته
- تجهیزات رایانه ای
- امکان ادامه تحصیل در مقطع بالاتر بدون آزمون برای دانشجویان ممتاز؛
- ثبات در قوانین و ساختار آموزشی
- خدمات رفاهی
- میزان پرداخت شهریه
- شهر محل تحصیل

بدیهی است که هر دانشگاه تنها در تعدادی از این موارد نقطه قوت دارد و به طور مطلق نمی توان گفت که یک دانشگاه در تمام این زمینه ها برتر از سایرین است. اما در مجموع می توان اولویت زیر را بین دانشگاه های ارائه کننده طراحی صنعتی در نظر گرفت:

1. دانشگاه تهران،
2. دانشگاه هنر تهران،
3. دانشگاه امیرکبیر،
4. دانشگاه علم و صنعت،
5. دانشکده هنر و معماری (دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکز)،
6. دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه هنر تبریز (در یک سطح، بسته به محل اقامت)،
7. دانشگاه الزهرا.
8. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد


یک طراح صنعت:
سلام. چرا الزهرا (با توجه فاکتورهای مختلف مثلاً قدمت این رشته) از دانشگاه هایی مثل هنر اصفهان و دانشگاه هنر تبریز پایین تر است؟
در نظر داشته باشید که این دو دانشگاه به دلیل دور بودن از پایتخت عملاً از نظر کیفیت علمی پایین تر هستند. در مورد ارشد دانشگاه تبریز که کاملاً مطمئنم سال ها وقت نیاز دارد که خود را هم رتبه با بقیه دانشگاه ها کند.


علی شیخ پور:
به نظر من اگر هر کدوم از فاکتور هایی که آقای حکیمی گفتند رو به صورت جداگانه بررسی کنیم، برای هر فاکتور باید رتبه بندی جدیدی ارائه بشه که وقت زیادی رو می طلبه. اگر کسی پیدا بشه که شناخت کافی از همه دانشگاه ها داشته باشه و بتونه این مقایسه رو به تفکیک معیارها اراده بده خیلی برای علاقه مندان قابل استفاده خواهد بود.


طراح:
رتبه بندی دوستان اگر از نظر علمی بوده باشه منطقی به نظر میاد...
ولی این رو هم در نظر داشته باشید این رشته به امکانات کارگاهی هم نیازمند هست...
برای مثال دانشگاه تبریز از کتابخانه و امکانات کارگاهی خیلی خوبی برخوردار است..


سامان:
سلام
من الان دانشجوی مرمت آثار هنر اصفهان هستم و از نزدیک بر امور طراحی صنعتی اونجا واقفم. منم طراحی صنعتی امتحان دادم و تبریز رو قبل از اصفهان زدم. در این شکی نیست که اصفهان در رشته های دیگه از تبریز سره ولی تو طراحی صنعتی من فکر میکنم تبریز خیلی قوی تره. اصفهان اولین ساله که دانشجو میگیره ولی تبریز فکر کنم سال پنجمه. پس حتما تبریز بهتره. معمولا دانشجوهای اولین ترم یک رشته جدید قربانی بی تجربگی دانشگاه میشن.


چند تا از اساتید مجرب و کار آزموده دانشگاه تهران امسال منتقل شدن به دانشگاه اصفهان، یعنی باید این نتیجه رو گرفت که بچه هایی که امسال اونجا قبول می شن چیزی کم و کسر ندارن، مگه اینکه مشکل کارگاه داشته باشن که فکر کنم این مشکل در عرض این ترم هم حل بشه


نوید یزدانی:
با اینکه خیلی به آقای اردشیر حکیمی اردت دارم ولی اصلا این رتبه بندی باید در دو دوره کارشناسی و ارشد مطرح بشه و خودم در کارشناسی، رتبه سوم رو به آزاد تهران می دهم و در ارشد واقعا توجه،امکانات و سطح علم وصنعت رو اول میدونم.


ardeshir_hakimi
الان که بعد از مدتها اومدم برای یک نفر آدرس لینک این مطلب رو پیدا کنم، دیدم که عجب رده بندی خوبی انجام دادم! هنوزم احتیاج به تغییر و اصلاح نداره، به این میگن دید کلان نگر!!!
قابل توجه دوستان معترض: من تا حالا حداقل توی 5 تا دانشگاه دانشجوی رسمی بودم و توی سه تا رشته تحصیل کردم، اوضاع و احوال و شرایط دانشگاه های مختلف رو هم از نزدیک دیدم یا می دونم. بنابراین نظرم صائب تر از نظر یک نفره که همینجوری یه چیزایی شنیده. این مطلب برای راهنمایی دوستانیه که قصد انتخاب رشته و دانشگاه دارند...


نه رتبه بندیتون خوب نیست..به نظر من توی این رشته امکانات مهم تر از استاده //ماشاله دانشگاه آزاد تهران که استاداشم آنچنان چیزی یاد نمیدن همش از خود دانشجوهاست



سایر نظرات و سوال و جواب ها را در بخش نظرات بازدیدکنندگان مطالعه کنید.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=163&rnd=538

نظر بازديدکنندگان (64)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما