دوره حضوری آنلاین طراحی داخلیبسته های آموزشی راینودوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی خودرودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
ارسال کننده: طاهر آقایی
تاریخ: 1387/1/24
تعداد بازديد : 5459

سیستم ترمز ضد قفل برای اولین بار در سال 1930 در هواپیما به شکل مکانیکی مورد استفاده قرار گرفت. در همان زمان تحولات زیادی در توسعه این سیستم در صنعت هوانوردی به وجود آمد. اما بررسی این سیستم برای چندین سال متوقف شد تا اینکه در سال 1975 تا 1976 برای اولین بار این سیستم در کامیون های سنگین در آمریکا برای کاهش تصادفات به خاطر از دست دادن پایداری کامیون در جاده ها مخصوصا جاده های لغزنده مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1980 در تکنولوژی ایمنی خودرو تحول عظیمی رخ داد و سیستم ABS به شکل امروزی (الکترونیکی) در خودروهای سواری مورد استفاده قرار گرفت.

در استفاده از ترمزهای معمولی، یکی از مهم ترین عواملی که باعث از دست دادن کنترل خودرو می گردد ترمز کردن ناگهانی در جاده های لغزنده مانند جاده های مرطوب، برفی، یخی و... است که این اتفاق به علت قفل شدن یکی یا تمام چرخ ها بر روی سطح جاده می باشد برای جلوگیری از این امر سیستم ترمز ضد قفل ABS استفاده می شود.

ترمز ABS از طریق یک سیستم الکترونیکی کنترل می شود که با دریافت اطلاعات از طریق سنسورهای سرعت سنج در هر چرخ، نیروی ترمز بر روی چهار چرخ را کنترل و تنظیم می کند و در صورتی که چرخی دارای سرعت کمتری نسبت به چرخ دیگر باشد به همان نسبت فشار روغن ترمز در آن کاهش می یابد. این کاهش فشار به صورت مقطعی بوده و تا زمانی ادامه می یابد که سرعت دور تمام چرخ ها یکسان شود.

همچنین در این سیستم اجازه توقف کامل به چرخ داده نمی شود و به این ترتیب هیچ چرخی بر اثر ترمز شدید، بر روی سطح جاده، سُر نمی خورد. اما با کند شدن کنترل شده سرعت چرخ، خودرو در نهایت متوقف می شود.

سیستم ABS از سرعت 6 کیلومتر در ساعت به بالا شروع به کار می کند و در صورتی که به هر نحوی دچار اختلال و اشکال گردد، از مدار خارج شده و ترمز خودرو به صورت عادی عمل می نماید.

قطعات اصلی تشکیل دهنده این سیستم عبارتند از:

ترمز ABS

واحد هیدرولیکی: این واحد شامل شیرهای کنترل جریان،سولونوییدها، محفظه ذخیره روغن، پمپ، موتور ABS و محفظه ارتعاش گیر می باشد که مجموعه این قطعات با دریافت سیگنال از واحد کنترل الکترونیکی، کار تنظیم و تقسیم نیروی ترمز را بر روی هر کدام از چرخ ها به صورت مجزا انجام می دهد.

واحد کنترل الکترونیکی: اطلاعات به دست آمده از سنسور به این واحد آمده و این واحد مجموعه واحد کنترل هیدرولیکی را کنترل و هدایت می نماید.

سنسور سرعت چرخ: با چرخش یک چرخ دنده به نام روتور در مقابل سنسور، پالس های الکتریکی در آن ایجاد می گردد که تعداد این پالس ها در واحد زمان میزان سرعت چرخ را مشخص می نماید.

رله Abs: چنانچه ولتاژ برق ورودی را قطع نموده و سیستم ترمز به صورت معمولی عمل خواهد نمود.

منبع: http://www.basumechaniceng.blogfa.com/post-16.aspx
+ ویرایش علمی و ادبی

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=268&rnd=630

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما