دوره مدل سازی با راینو و ساب دیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینو
ارسال کننده: حسین بخت آور
تاریخ: 1401/6/11
تعداد بازديد : 1331

اتاق معاینه خانگینظرتان در مورد داشتن یک اتاق معاینه در خانه چیست؟

در گذشته ای نه چندان دور چیزی در حدود یکی دو قرن پیش، تصور داشتن یک حمام در هر خانه (آن هم خانه های ویلایی نه آپارتمان) غیر ممکن بود و داشتن حمام های لوکس با دوش و وان و جکوزی که امروز در اغلب جوامع شایع است همان قدر دور از ذهن بود که امروز برای ما حمام نداشتن یک آپارتمان 50 متری است. درک مردم آن زمان از حمام به تون (آتشدان) و حوض و خزینه و نمره خلاصه میشد.

امروزه ما وقتی با مشکلی در جسم و جانمان مواجه می شویم اگر عارضه در حد تب و فشار خون و زخم سطحی و از این قبیل باشد و جعبه پزشکی پاسخگو باشد که فبها، وگرنه برای ارزیابی و شناخت بیشتر به دکتر مراجعه می کنیم و شاید در صورت نیاز و ارجاع پزشک مجبور به روانه شدن به آزمایشگاه و سونوگرافی و رادیولوژی و حتی سی تی اسکن شویم و درحالی تصور داشتن یک پکیج کامل که تمامی این امکانات را سریع و یکجا در اختیار ما قرار دهد در واحد ها یا مجتمع های مسکونی بیشتر شبیه رویا است که این سرمایه گذاری در بخش ورزش اتفاق افتاده و خیلی از واحد های لاکچری از اتاق ورزشی با تکنولوژی فوق پیشرفته بهره می برند.

در ادامه با بررسی ابزارها و امکانات پزشکی موجود خواهیم دید که اکنون هم، ظرفیت طراحی چنین پکیجی بنام اتاق معاینه موجود است و فقط برداشتن گامهایی فراگیر توسط طراحان صنعتی، رسیدن به دور نمای چنین سعادتی را برای بشر فراهم می کند.

با رشد تکنولوژی و اختراع یونیت های متنوع همه ما با دستگاه های سنجش تب و اکسیژن و فشار خون آشنا شده ایم ولی همچنان تصور میکنیم که استفاده از یک دستگاه سونوگرافی حتما باید توسط یک متخصص انجام گیرد ولی همان گونه که دو سه دهه پیش هم کارها ی تب و فشارسنجی فقط در تخصص و اختیار اطبا بود و به مرور با افزایش دانش عمومی به رفتاری عمومی تغییر کرده اند، این ابزار هم با ارتقا سبک زندگی جامعه به لوازم مصرفی برای عامه تبدیل خواهند شد.

طراحی برای اتاق معاینه

در طول یک دهه گذشته، تکنولوژی سونوگرافی پیشرفت چشمگیری داشته است و در مدل های کوچک پیشرفته و قابل حمل (پرتابل) به بازار عرضه شده است. در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی بسیاری از فرایندهای تشخیصی و درمانی تحت اقدامات مداخله ای تصویربرداری و به خصوص سونوگرافی انجام می گیرند.

دستگاه سونوگرافی پرتابل

از دستگاه های سونوگرافی پرتابل می توان برای بررسی عروق استفاده کرد. در بررسی های عروقی، ناهنجاری های شریانی و وریدی قابل تشخیص است و می توان به علت آن ها پی برد. تصویربرداری با B-Mode در سونوگرافی می تواند مکان، اندازه و مورفولوژی عروق را ارزیابی کند. همچنین با تصویربرداری داپلر می توان جریان خون در عروق را نیز مشاهده کرد. امروزه آنها به صورت گجت هایی برای گوشی های موبایل هم ارائه می شوند. جالب تر از آن دستگاه هایی مثل رگ یاب های مادون قرمز هستند که با قابلیت عکسبرداری و فیلمبرداری از رگها و ذخیره تصاویر جهت بررسی پیشرفت بیماری امکانات بی نظیر و بدون عوارض را ارائه می کنند

دستگاه رگیاب

دستگاههای رادیوگرافی هم یکی از مهم ترین ابزارهای درمان در پزشکی هستند. دندان پزشکان برای انجام درمان های دندان از یک دستگاه رادیوگرافی استفاده می کنند تا درمان دندان را به بهترین نحو انجام دهند. تکنولوژی تولید تجهیزات پزشکی امروزه به تولید رادیوگرافی های پرتابل رسیده است. برای استفاده از این نوع دستگاهها نیازی به تخصص یا مهارت خاصی نیست و به راحتی می توانید در هر زمانی به عکس برداری بپردازید.

رادیوگرافی

غیر از حسگرها و لوازم سنجش پارامترهای بدن، از دیگر الزامات طرح اتاق معاینه، داشتن نمایشگر های هوشمند هست که بشکل قابل قبولی ارتقاء یافته اند و هم اکنون با اهداف تجاری و تفریحی و در انواع مختلف دیواری یا ایستاده و یا به صورت آینه مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها در اتاق های ورزش کاربرد ویژه ای دارند.

مانیتور هوشمند

با توجه به امکان دسترسی به سخت افزارهای چنین طرحی، بد نیست نگاهی هم به نرم افزارهایی بکنیم که می توانند برای رسیدن به هدف موثر باشند. از آن جمله نرم افزارهای آموزش آناتومی انسان هستند.

essential-anatomy

حال باید دید که آیا با چنین داشته هایی می توانیم به دورنمای داشتن یک اتاق ویژه معاینه و مشاهده اعضای داخلی و بیرونی بدنمان و بررسی پارامترها ی آن امیدوار باشیم؟

اتاق معاینه

بدیهی است که این طراحی ها در مراحل ابتدایی زمخت و حجیم و پراکنده خواهند بود همانطور که در سایر تجربیات نیز اینچنین بوده است ولی به مرور زمان زواید آن پیرایش شده و سیستم های کوچک و جمع و جوری به بازار ارائه خواهد شد تا نیازهای مصرف کننده ها را به بهترین وجه بر آورده سازند. اطلاع یافتن به موقع از آسیب های اعضای مختلف داخل بدن از جمله تومورها و زخم های داخلی و درمان سریع آنها و در نتیجه آن کاهش هزینه های درمان از مهمترین پیامد های استفاده از این طرح است و هزینه های آن را توجیه می کند.

می توان تصور کرد که در مقابل مانیتور هوشمند ایستاده اید و با انتخاب تب گزینه نمایشگر مادون قرمز رگها، به تصویر گردش خون بدنتان متصل و به آن خیره شده اید و با ذخیره داده ها و مقایسه آنها با داده های قبلی، تغییرات را مانیتور می کنید و همزمان با ارسال و اشتراک گذاشتن آن با پزشک متخصص عروق بدون نیاز به حضور او، از دستورات و راهنمایی هایش بهره می برید.

یا اینکه مایلید با انتخاب گزینه های دیگر وضعیت سیستم گوارش و یا دستگاه تنفس خودتان را مانیتور کنید.

اتاق معاینه

مسلما رویارویی با این همه اطلاعات ممکن است پیامدها و عوارض منفی داشته باشد که می تواند با آموزش های مناسب برطرف گردد. ولی چیزی نمی تواند جایگزین لذت پدر و مادر و خانواده ای باشد که از اولین روز تشکیل جنین عضو جدید خانواده، تمام مراحل رشد او را پیگیری و رصد می کنند.

بدیهی است که به سختی می توان احساسات یک ورزشکار در حین ورزش و در هنگام مواجه با نتایج تمرینهایش و همچنین مشاهده آسیب های احتمالی که بدنش در همان لحظه می بیند را توصیف کرد.

نگارش توسط مهندس حسین بخت آور - خرداد 1401

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=2781&rnd=5320

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما