دوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینوفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
تاریخ: 1387/5/10
تعداد بازديد : 13884

در این مطلب سعی شده است که مراحل تکمیل یک ایده را از طرح مدادی، تا یک رندرینگ نهایی به شما نشان داده شود. بدیهی که ثبت کامل تمام این مراحل، در یک مقاله امکان پذیر نمی باشد، اما به صورت اختصار سعی بر این است که به صورت مصور مراحل تکمیل این کار به شما نشان داده شود.

ابتدا طرح ایده ای خود را توسط مداد بر روی کاغذ معمولی ترسیم کرده و سعی می کنیم تا تمام تناسبات و قوانین پرسپکتیوی را در این کار رعایت کنیم.

 

سپس توسط روان نویسی با نوک قلمویی، خطوط اصلی مورد نظر طرح را پر رنگ تر می کنیم. تغییر هوشمندانه قطر خطوط در جاهای خاصی از آن، همچنین استفاده از روان نویس های باریک تر تا قطر یک دهم میلیمتر در جاهایی که خطوط نازک تر می شود، باعث می شود که کار ظرافت بیشتری داشته باشد و مشکی کردن ناحیه هایی از خودرو، که اطمینان داریم تیره هستند نیز به زیبایی کارمان اضافه می کند. خطوط باقی مانده مدادی را توسط مداد پاکن، تمیز می کنیم.

 

تا همین جای کار هم، می شود این این کار را به عنوان یک اسکچ سیاه و سفید نگه داری کرد، اما ترجیحا ادامه کار را، با اسکن کردن همین تصویر، و چاپ آن بر روی کاغذ مخصوص پرینتر، معروف به کاغذ کوتد مات ادامه می دهیم. این کار باعث می شود که اشتباهات احتمالی در کار قابل جبران باشد، و با پرینت مجدد کار، حالت های مختلف رنگ آمیزی در این طرح تجربه کنیم.

 در اینجا می خواهیم انعکاس نور غروب آفتاب، در رنگ نقره ای براق بدنه خودرو را نشان بدهیم. می دانیم که رنگ آسمان در این موقع از روز آبی تیره است، و به سمت افق از تیرگی آن کاسته می شود، و نزدیک خط افق گاهی آسمان به رنگ نارنجی در می آید.

 برای ترسیم رنگ آبی آسمان از گچ پاستل آبی تیره استفاده می کنیم، و توسط لبه تیز یک جسم تیز، مانند کاتر، مستقیما بر روی جاهایی که می خواهیم آسمان تیره تر باشد، گچ پاستل را خرد کرده و بعد از آن، این خرده های گچ پاستل را توسط یک دستمال کاغذی تمیز بر روی کاغذ مالیده و پخش می کنیم. در جاهایی که رنگ روشن تر می شود، باقی مانده اثر گچ پاستل را به سمت روشنی کاغذ می کشیم، تا رنگ در آن ناحیه ها محو و کمرنگ تر شود.

 

اگر ناحیه ای از کار، به صورت ناخواسته توسط گچ پاستل رنگ شد، به راحتی توسط یک مدادپاکن تمیز می توان آن ناحیه های تصویر را پاک کرد. همچنین گاهی اوقات، ترکیب چند رنگ از طیف آبی می تواند نتیجه بهتری در کار نهایی داشته باشد.

 به همین ترتیب نیز، رنگ نارنجی را در نزدیک انعکاس خط افق در بدنه طرح، توسط گچ پاستل نارنجی رنگ، مانند مرحله قبلی و رنگ آبی، ترسیم کرده و سعی می شود که در این مرحله از کار، پخش کردن این رنگ با دقت و کنترل بیشتر صورت بگیرد.

 

محل تلاقی خط افق هم باید از پیش به صورت کمرنگ بر روی بدنه طرح مشخص شده باشد که در مراحل بعدی باعث سردرگمی نشود.

 در مرحله بعدی توسط مارکر خاکستری گرم شماره پنج، اقدام به رنگ کردن اثر انعکاس زمین بر روی بدنه می کنیم. این کار باید با حرکت دست با سرعت و دقت در راستای حرکتی فرم کلی بدنه اتومبیل باشد. 

اگر ترسیم مارکر (ماژیک) شما، با سرعت کم صورت پذیرد، رنگ مارکر به اصطلاح بر روی کاغذ می دود و لبه های آن از مرزهای مورد نظرتان می گذرد. اگر هم دست شما متقاطع و با لرزش داشته باشد، اثر آن به راحتی بر روی کاغذ شما می ماند و کار شما جلوه ای حرفه ای نخواهد داشت. در کل این کا ر احتیاج به تبحر زیادی دارد و تمرین زیاد، و درک صحیح از اثرات انعکاس های محیط بر روی بدنه خودرو دارد، که بهترین تمرین هم خوب دیدن تصاویر و عکس های مختلف است.

در مرحله بعدی توسط مارکر خاکستری گرم شماره هفت، جاهای دیگری از بدنه را تیره می کنیم که شامل انعکاس تیرگی های دوردست بر روی زمین است. همچنین برای درک بهتر فرم بدنه، طراحان معمولا با ترسیم سایه یک دیوار فرضی را بر روی سمت دیگر بدنه خودرو، سعی می کنند که حجم های برجسته و فرو رفته عناصر این خودرو را نشان بدهند. که در تصویر بعدی می توانید آن را ببینید.

 

در این مرحله با حرکت های هوشمندانه این انعکاس، سعی داریم که مفهوم دقیق تری را از حجم های طرح را نشان بدهیم. همچنین انعکاس های دیوار فرضی و زمین هم در شیشه های خودرو را به رنگ مشکی درآورده و سعی می کنیم که ارتباط منطقی و پیوسته ای هم با انعکاس های بدنه فلزی داشته باشد.

ضمنا قطعات کرومی سپر و رینگ ها را هم، در جایی که انعکاسی از آسمان خواهد داشت، توسط مارکری با رنگ آبی روشن رنگ می کنیم.

حال توسط مارکر خاکستری گرم شماره پنج، انعکاس رنگ زمین را هم بر روی همان قطعات کرومی ترسیم کرده و اثر سایه خودرو را هم در سمت دیگر با رنگ مشکی نشان می دهیم. سایه بلند و کشیده می تواند در ایجاد حس غروب خورشید به ما کمک کند.

در مرحله بعدی چراغ های خطر عقب را توسط ماکر قرمز، به علاوه سایه هایی توسط مارکر خاکستری گرم، ترسیم می کنیم. همچنین انعکاس اجسامی در دوردست را که می تواند مثلا انعکاس کوه ها و یا ساختمان هایی در دوردست باشد را توسط روان نویس با نوک قلم مویی، مابین اثر زمین و آسمان در قطعات کرومی و همیچنین در جاهایی از بدنه ترسیم می کنیم که به حس طبیعی تر شدن کار نهایی ما کمک بسزایی می کند.

در نهایت هم نوبت می رسد به روشنایی ها و انعکاس های منبع نوری که توسط یک قلم موی باریک و گواش سفید، در جاهایی از بدنه که لبه های تیز به سمت منبع نوری داریم ترسیم می شود. اما پیش از آن لبه های درزهای درب های خودرو را در نقاطی که تیره هستند را توسط مداد پلیکروم سفید، روشن می کنیم تا به زنده تر شدن عناصر طرح مورد نظر کمک بکند. البته روشنایی لبه گلگیر ها در تصویر نهایی توسط فیلتر Lens Flare در نرم افزار فتوشاپ، بعد از اسکن مجدد تصویر به وجود آمده است.

کل این مراحل ترسمی سه ساعت زمان می برد و شما هم می توانید با تمرین و تلاش، به راحتی تصورات خودتان را در طراحی خودرو به ترسیم درآورید.

تنظیم و ترسیم: فرزاد برخورداری

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=329&rnd=8465

نظر بازديدکنندگان (6)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما