ارسال کننده: Phoenix
تاریخ: 1388/3/2
تعداد بازديد : 3975

بی ام و M3

صحبت از برندی که روح اسپرت را در خودروهای تولیدی BMW می دمد در یک یا چند مقاله نمی گنجد. ولی شاید بتوان گوشه ای از سیر تکامل یکی از مدل های خانواده M را به عنوان بخشی از تاریخ صنعت خودرو مرور کرد، هر چند همین انتخاب نیز کاری دشوار است. با نگاهی به تاریخچه مدل M3 شاید بسیاری از افراد به این نتیجه که اگر این بهترین انتخاب نباشد حداقل به عنوان مشتی از خروار توانسته برخی از قابلیت های منحصر به فرد سری M را نمایان سازد.

اولین نسل M3 در حالی پا به میدان گذاشت که تقویم سال 1986 میلادی را نشان می داد و شرکت BMW سری 3 خود با نام E30 که همانند پنجره ای بود گشوده به سوی پیشرفت، را به دوست داران خود عرضه کرده بود.M3E30 قادر به تولید قدرتی معادل 192 اسب بخار بود که با موتور چهار سیلندر خود آن را تولید کرده و با آن می توانست در عرض 8/6 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. نا گفته نماند که این اتومبیل سبک وزن دارای حداکثر سرعتی معادل 230 کیلومتر در ساعت بود.

این اولین مدل از نسل M3 که توانسته بود در مسابقات تور اروپا چندین بار صاحب مقام شود. از مسابقات DTM که در کشور آلمان برگزار شد نیز بی نصیب نمانده و توانست دوبار پیروز این میدان شود. درسال 1988 مدلی با سقف متحرک M3 وارد بازار اروپا شد ولی هنوز زمان ورود M3 به بازار آمریکا فرا نرسیده بود.

M3 زمانی پای به بازار آمریکا گذاشت که نسل دوم خود با نام E36 را به هواداران خود عرضه کرد. نسل جدید از موتوری با حجم 3 و 2/3 لیتری برخوردار بود در حالی که طرف داران آمریکایی خود را غافل گیر کرد که قادر به تولید 240 اسب بخار قدرت بود و می توانست در عرض 6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. مشتریان در این زمان شاهد تنوع بیشتری در آپشن های ارائه شده توسط شرکت سازنده برای این نسل از M3 بودند که این خود به نوعی باعث بالا رفتن فروش و رضایت بیشتر خریداران شد.

در سال 97 میلادی نوعی کاربردی تر از نسل دوم M3 که با شکل یک سدان چهار در در بازار ظاهر شد، مشتریان خاص خود را جذب کرده و وقتی این تنوع با ورود گیربکس sequential همراه شد این شرکت توانست تنوع بیشتری را در محصولات خود به مشتریان ارائه کند. به طوری که یک سال بعد از آن بازار آمریکا شاهد وارد شدن مدلی با سقف متحرک از این خانواده بود.

با تولید محصول E46 توسط شرکت BMW در واقع سوژه مناسب و نوینی برای هواداران سری M به وجود آمد تا ببینند این بار شرکت BMW قصد دارد چگونه با این اتومبیل تازه وارد کنار بیاید و به قولی این اتومبیل که خود به نوعی تیون شده بود را با دست هنرمند خود تیون تر کند! این M3 که در نسل جدید E46 ریشه داشت همان حجم موتور 2/3 لیتری نسل قبلی خود را با آرایش خطی 6 سیلندر حفظ کرده بود، ولی گویی روحی نوین در کالبد داشت، روحی جوان که این بار قدرتی معادل 330 اسب بخار را در دور موتور 8000 تولید می کرد و قادر بود در عرض 8/4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. سرعت این اتوموبیل به صورت الکترونیکی محدود شده و از 250 کیلومتر در ساعت تجاوز نمی کرد.

موفقیت های نسل سوم M3 مخصوصا در مسابقات به گونه ای بود که شرکت BMW تصمیم گرفت که دو مدل جدید به نام های GTR و CSL را با بهره گیری از تکنولوژی به کار رفته برای تقویت موتورهای مسابقه ای ولی مقداری کاربردی تر و یا به قولی ملایمتر به گونه ای که نیازهای مصرف کنندگان را برای مصارف معمولی بتواند بهتر تامین کند، در اختیار عموم قرار دهد.

در پایان بهتر است نگاهی کنیم به یکی از آخرین محصولات M3 که در ظاهر کوپه به دوستداران عرضه می شود. اتوموبیلی را تصور کنید که ترکیبی باشد تمام عیار از خصوصیات یک اتوموبیل مسابقه ای ولی در عین حال ایده ال برای مصارف روزانه. ممکن است قدری مشکل بتوان تصور کرد ولی امروز یکی از اهداف شرکت های اتومبیل سازی معتبر دنیا از جمله BMW همین شده و خود را در سری M نشان داده ولی محصول مورد نظر یعنی M3 کوپه گویی از همان ابتدا و با نگاهی به طراحی نمای خارجی آن این مطلب را تایید می کند.

بنا به گفته اهل فن لذت رانندگی از صندلی راننده شروع می شود و شاید همین باعث شده تا نمای داخلی M3 کوپه و مخصوصا صندلی های آن علاوه بر داشتن ظاهری شکیل از لحاظ راحتی نیز نیازهای راننده را تامین کرده و بتواند تمرکز و راحتی بیشتری را در هنگام رانندگی برای وی فراهم آورد.

یکی از مواردی که با بررسی آن بیشتر می توان به خصوصیات M3 کوپه پی برد، پیشرانه هشت سیلندر آن است که با آرایش V شکل قادر به تولید 420 اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل 400 نیوتن متر است که با بهره گیری از یک گیربکس شش سرعته توانسته شتاب و سرعت مناسبی را برای اتومبیل ایجاد کند.

منبع: هفته نامه دنیای خودرو. شماره 108

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=518&rnd=2600

نظر بازديدکنندگان (1)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما