دوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودروفیلانودوره مدل سازی با راینو و ساب دی
ارسال کننده: اردشیر حکیمی
تاریخ: 1388/7/29
تعداد بازديد : 4896

پایان نامهیکی از وجوه تمایز پایان نامه های رشته طراحی صنعتی نسبت به برخی رشته های دیگر، لزوم پیش برد موازی روند اجرا، هم در قالب فعالیت های کتابخانه ای و هم در قالب فعالیت کارگاهی و نیز چند بعدی بودن آن از لحاظ تنوع ملزومات قابل ارائه به صورت های متن پژوهشی، طراحی خلاقه، راندو، تهیه نقشه های صنعتی، ماکت سازی و ارائه است و مد نظر قرار دادن شیوه ای حساب شده می تواند منجر به حصول نتیجه نهایی مطلوب گردد. در انجام چنین فرایندی، لازم است تا برای دستیابی سریع تر به هدف نهایی، مدیریت زمان به طور صحیح اجرا گردد. از طرفی بسیار پیش می آید که وضعیت و شرایط موجود به گونه ای است که فرصت نگارش و ارائه پایان نامه، محدود و یا تنگ شده است و لازم است بدون اتلاف وقت، مراحل کار را پیش برد.

توجه به نکات زیر می تواند در به انجام رساندن پایان نامه ای با کیفیت، در حداقل زمان ممکن موثر باشد. (حداقل زمانی که تاکنون برای یک پایان نامه با این شیوه صرف گردیده است معادل یک هفته بوده که در نهایت، پروژه مذکور به عنوان پایان نامه برتر نیز انتخاب گردیده است!)

الف- ابتدا لازم است عنوان پایان نامه به صورت محدود شده در چهارچوب های مکانی، زمانی و موضوعی، مطرح گردد. مثلا به جای طرح عنوان "طراحی نیمکت برای دانشگاه" از عنوان "طراحی محصولی برای استراحت بهینه دانشجویان در فضای باز دانشگاه تهران" استفاده شود. در اینجا ممکن است محصول نهایی الزاما نیمکت نباشد (هرچند قیود زمانی و مکانی، دامنه تحقیقات کتابخانه ای و میدانی را مشخص می نمایند). بهتر است از انتخاب موضوعات عجیب، پیچیده، نامتداول و به طور کلی موضوعاتی که فهم آنها در زمانی اندک برای مخاطب دشوار است و یا دارای مکانیزم های پیچیده الکتریکی، مکانیکی، شیمیایی و زیست شناختی هستند اجتناب شود.

ب- پس از طرح موضوع، کلید واژه های فارسی مشخص می شوند. مثلا "طراحی محصول"، "استراحت" و "فضای باز دانشگاه". کلید واژه ها الزاما از یک کلمه تشکیل نمی شوند بلکه می توانند چند کلمه ای باشند.

ج- با توجه به آنکه علاوه بر استفاده از منابع تحقیقاتی به زبان فارسی، اغلب لازم است که از منابع لاتین نیز استفاده شود، بنابراین مرحله بعدی، یافتن معادل لاتین کلید واژه های فارسی است. در بسیاری از موارد، واژه موثر برای جستجو، همان معادل معمول و متداول انگلیسی کلمه نیست بلکه واژگانی علمی و تخصصی و بعضا به زبان های دیگری مانند یونانی است. یکی از شیوه های سریع و موثر در این راستا، استفاده از دایره المعارف ها است. مثلا می توان با مراجعه به سایت Wikipedia (به آدرس اینترنتی www.wikipedia.org  با جستجوی کلمه انگلیسی اولیه، در اطلاعات عامیانه و متداول به دست آمده، به واژه تخصصی نیز دست یافت. مثلا در مورد کلید واژه "فضای باز دانشگاه"، جستجو با معادل انگلیسی مانند University space اطلاعات تخصصی چندانی حاصل نمی شود. ولی واژه موثر برای جستجوی علمی یعنی Campus به دست می آید که بسیاری از مقالات علمی مرتبط را می توان با جستجوی این واژه به دست آورد. سایت هایی مانند سایت مذکور، از لحاظ ارجاع دهی علمی، ارزش چندانی ندارند. بلکه برای یافتن کلید واژه های تخصصی و استفاده از لینک های پیشنهادی به سایر مطالب، مفید می باشند.

ج- در این مرحله لازم است تا با استفاده از موتورهای جستجوگر تخصصی، به منابع دست اول آکادمیک مانند متن پایان نامه ها و مقالات پژوهشی مرتبط شد. مثلا می توان با مراجعه به سایت Google در بخش Scholar (به آدرس اینترنتی scholar.google.com) به پایان نامه های دانشگاه ها و مقالات معتبر رسید و یا در بخش Patents (به آدرس اینترنتی www.google.com/patents) به اختراعات ثبت شده و آگاهی از میزان نوآوری موضوع پایان نامه رسید.

د- اکنون لازم است تا منابع متعدد فارسی و لاتین شامل کتاب، پایان نامه مقاطع بالاتر و مقالات موجود در مجلات و سایت های اینترنتی معتبر شناسایی گردیده و ذخیره شوند. تعداد منابع لازم برای پیشبرد تحقیق در ارتباط با موضوعات متنوع، متفاوت است ولی معمولا حدود سی منبع مختلف شامل بیست منبع لاتین و ده منبع فارسی کفایت می کند. مصاحبه های تخصصی با افراد خبره نیز می توانند در تعداد منابع لحاظ گردند.

ه- بهتر است برای استخراج مطالب از کتب، از فیش های تحقیق که به صورت دفترچه موجود می باشند استفاده شود. سریع ترین روش آن است که نت برداری از منابع کتابخانه ای، در همان کتابخانه انجام شود چون محدودیت هایی از لحاظ امکان و تعداد کتب امانی وجود دارد.

و- در ارتباط با منابع نرم افزاری مانند مقالات و کتاب های الکترونیکی نیز بهتر است ابتدا ضمن مرور سریع در مرورگرهایی مانند Adobe Acrobat، ابتدا نسبت به های لایت نمودن بخش های کارآمد کلیه مقالات اقدام شود و سپس در فرصت مقتضی، به صورت مناسب ترجمه گردند.

ز- حتی المقدور از چرک نویس و پاک نویس کردن مطالب بر روی کاغذ اجتناب نموده و در همان ابتدای کار با ایجاد یک فایل متنی در نرم افزار Adobe InCopy یا Office Word، به ثبت مستقیم مطالب ترجمه شده و محتویات فیش ها با ذکر مشخصات منبع، مولف و شماره صفحه، در انتهای هر مطلب در داخل پرانتز پرداخته شود و در همان زمان، در صفحه آخر فایل، منبع نویسی نیز انجام شود.

ه- در این مرحله باید پلان کلی روند تحقیق معین شود. با توجه به موضوع، ممکن است لازم باشد تا فعالیت هایی در زمینه کسب اطلاعات میدانی صورت گیرد. بهتر است تنها در صورت نیاز، از این شیوه ها استفاده گردد. ارسال ایمیل، مصاحبه تلفنی و یا مصاحبه حضوری با گروه هدف یا متخصصین؛ تهیه پرسش نامه و نظر سنجی به صورت الکترونیکی، تلفنی، حضوری، و یا پستی؛ حضور در محل و ثبت مشاهدات در قالب توصیف، عکس و فیلم از جمله شیوه های کارآمد در این زمینه است. در مورد اغلب موضوعات مرتبط با طراحی محصول، معمولا نظرسنجی از 38 نفر کفایت می کند.

و- سوالات پرسش نامه باید دقیق و هدف مند بوده و از افراد با انگیزه و آگاه پرسیده شوند. بهتر است سوالات از آسان به سخت چیده شده و در صورت عدم نیاز، درباره اطلاعات شخصی پرسش شونده مانند نام و نام خانوادگی و آدرس و تلفن، کند و کاو نشود. عدم ورود به حریم خصوصی افراد باعث می شود که در پاسخ گویی به سوالات، صادقانه تر رفتار نمایند. با توجه به آنکه تنها یک بار برای توزیع پرسشنامه فرصت دارید، بنابراین بهتر است سوالی از قلم نیفتد.

ز- پس از تبدیل جواب های به دست آمده از مطالعات میدانی به نمودار، چنانچه شکل نمودار زنگوله ای شکل نبوده و skewness داشته باشد، به معنای آن است که مطالعه به صورت صحیح انجام نشده است که ممکن است از عوامل متعددی مانند انتخاب غیرصحیح گروه هدف، دقت پایین مصاحبه گر، دقت پایین مصاحبه شونده، دقت پایین ابزار اندازه گیری و یا دقت پایین روش انجام مطالعه نشات گرفته باشد.

ح- اکنون در این مرحله، ضمن متوقف نمودن تحقیقات کتابخانه ای و میدانی، لازم است با توجه به مطالب به دست آمده از بخش های قبل، لیست بایدها و نبایدها یا چک لیست تهیه شود. از این مرحله به بعد بهتر است کارها به صورت موازی و هم زمان انجام شوند.

ط- بهتر است ایده پردازی خلاقه به صورت گروهی صورت یابد. پس از توضیح کلی موضوع برای اعضاء، ضمن یادداشت برداری نوشتاری و تصویری، می توان با کسب اجازه از گروه از فیلم برداری نیز استفاده نمود. لزومی ندارد که تمام افراد گروه، با رشته طراحی صنعتی و جزئیات موضوع آشنا باشند. استفاده از وقت های مرده و بهره گیری از متدهای کارآمد ایده پردازی مانند روش TRIZ، زمان مناسب برای سایر فعالیت ها را در اختیار قرار می دهند.

ی- برای تهیه مدل سه بعدی، راندو و نقشه های فنی می توان از نرم افزارهای طراحی پارامتری مانند Solid works بهره جست. نرم افزارهای پارامتری، امکان ویرایش طرح در هر مرحله از مدل سازی را در اختیار نهاده و پارامترهای ثابت طرح را متناسب با تنظیمات جدید، بازسازی می نمایند. بهتر است از نرم افزارهایی مانند Rhinoceros که به صورت موثری از این قابلیت بهره مند نمی باشند، برای بستن پایان نامه استفاده نشود.

ک- در صورت لزوم می توان بخش های زمان بر و پیچیده ماکت را با روش نمونه سازی سریع و پرینت سه بعدی از فایل سه بعدی تهیه نمود و با سایر قسمت های ماکت یا پروتوتایپ در کارگاه، ادغام نمود.

ل- تدوین نهایی پایان نامه در نرم افزارهایی مانند InDesign که از قدرت بالایی در صفحه آرایی برخوردارند، بر سرعت انجام کار و پیاده سازی تغییرات پیش بینی نشده می افزاید.

م- بهتر است زمان دفاع را یک ساعت قبل از زمان مقرر تصور کنید!

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=569&rnd=5313

نظر بازديدکنندگان (14)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما