دوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی داخلیفیلانودوره حضوری آنلاین طراحی خودروبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهرات
تاریخ: 1386/3/23
تعداد بازديد : 5486

چهارمین دوره مسابقه تفکر خلاق با موضوع پرواز روز چهارشنبه 23 خرداد 86 در دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

طبق روال مسابقات تفکر خلاق مضوع مسابقه در صبح روز مسابقه اعلام شد و شرکت کنندگان در طی چند ساعت ایده های خود را در مورد سوال مطرح شده به مرحله اجرا رساندند.

امسال با توجه به میزبانی شرکت های هواپیمایی برای تأمین جوایز اصلی مسابقه، هیأت داورن تصمیم گرفته بود موضوع مسابقه را در ارتباط با پرواز طراحی کند. مسابقه در دو بخش برگزار شد که شرکت کنندگان در طی چند ساعت می توانستند در هر دو بخش شرکت کنند.

  1. طراحی وسیله ای در ارتباط با هوا که دارای بیشترین نوآوری و پایداری در هوا باشد. ضمن اینکه حرکات متنوع و تنوع در عملکرد نیز مورد نظر بود. مواد قابل استفاده شامل پلاستیک، کاغذ، مقوا، چسب نواری، کش و مفتول سیمی نازک بود.
  2. ارائه Skecth های خلاقه در ارتباط با وسایل پرنده آینده.

در این مسابقه حدود 600 نفر از دانشگاه های مختلف شرکت کردند.

آنچه گذشت:

پس از حدود 5 ساعت تلاش دانشجویان در هوای بسیار گرم و آفتابی، به نظر می رسید که هیچ تیمی طرح چشمگیری طراحی نکرده است که متاسفانه پس از نمایش محصولات در برابر هیأت داوران این موضوع برای همگان روشن تر شد. بر خلاف ایده های خلاقه و طرح های نوینی که در دوره های قبلی مسابقات تفکر خلاق مشاهده می شد، امسال امید طراحان صنعتی ناکام ماند.

به نظر می رسد که برخی از موارد زیر می توانند عوامل شکست این دوره از مسابقات در خلق ایده های جدید باشد:

  • تکراری بودن صورت مساله و کلیشه ای بودن موضوع پرواز برای ایجاد میدان مناسب برای خلاقیت. به هرحال انتظار می رود که طراحی صورت مساله مسابقه تفکر خلاق، طرحی خلاقه باشد و میدان وسیعی از ایده های جدید و تجربه نشده را برای ایده پردازان فراهم کند.
  • انتخاب مواد نامناسب (نظیر مقوای سنگین و کلیشه ای بودن پلاستیک و کاغذ و چسب به عنوان متریال) که باعث شده بود علاوه بر مشکلات فنی ساخت، جو مسابقه به جای سوق داده شدن به سمت تفکر خلاق، به سمت طراحی کاردستی سوق داده شود.
  • تعدد محصولات و تکراری و سطحی بودن اکثر ایده ها و طرح ها که مسلما کار را برای داوری و امتیازدهی بر اساس معیاری مشخص مشکل کرده بود.
  • هوای بسیار گرم و آفتابی که با زحمات شرکت سن ایچ به عنوان یکی از اسپانسرهای مسابقه و نصب چترهای سایه بان نیز قابل تحمل نبود.

چهرامین دوره مسابقه تفکر خلاق

نتایج نهایی:

هیأت داوران در بخش طراحی محصول هیچ تیمی را حائز رتبه های 1 تا 3 ندانست و به این ترتیب جوایز سفرهای خارجی اروپا و آسیای دور و نزدیک که عامل اصلی رقابت و جذب شرکت کنندگان به شرکت در این مسابقه بود به هیچ تیمی تعلق نگرفت. در این بخش فقط جایزه موبایل ال-جی Chocolate به نفر چهارم تعلق گرفت و پس از آن به 14 نفر بدون رتبه بندی، جوایزی از طرف شرکت استدلر اهدا شد.

برخی از برندگان نیز مطالبی در انتقاد به نوع مسابقه و نتایج بیان کردند و حتی یکی از برندگان به نشانه اعتراض از دریافت جایزه خودداری کرد.

در بخش ارائه Sketch و ارائه Concept برای وسایل پرواز آینده به 10 نفر جوایزی اهدا شد که سه نفر اول بلیط سفر به امارات متحده عربی از شرکت هواپیمایی العربیه دریافت کردند.

از طرف هیأت داوران نیز بیانیه ای ارائه شد که نشانه نارضایتی و دلسردی داوران از نتایج مسابقه بود و اعلام کردند که برای حفظ مصلحت تمام جامعه طراحی صنعتی، برای جلوگیری از بازتاب منفی در جامعه، از معرفی محصولات دور از خلاقیت به عنوان نمادهای برتر طراحی صنعتی خودداری کرده اند.

به این ترتیب مسابقه تفکر خلاق که هر سال پیام آور نشاط برای جامعه طراحی صنعتی ایران بود و عاملی برای معرفی رشته طراحی صنعتی به جامعه به شمار می رفت امسال موفق نشد این دستاوردها را به همراه داشته باشد و حتی به نوعی باعث سرافکندگی طراحی صنعتی در برابر شرکت های صنعتی و اسپانسرهایی شد که چشم به نتایج جذاب این رقابت دوخته بودند.

امید است که در دوره های آینده با جلوگیری از تکرار ضعف های موجود چه در مرحله طرح صورت مساله و چه در مرحله اجرا، مجددا  شاهد نتایج مثبت و دستاوردهای تکرارناپذیر این مسابقات باشیم.

اخبار و تصاویری از این مسابقه را می توانید در سایت  http://parvaz.dxg.ir مشاهده نمایید.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=67&rnd=825

نظر بازديدکنندگان (35)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما