فیلانودوره مدل سازی با راینو و ساب دیدوره حضوری آنلاین طراحی طلا و جواهراتبسته های آموزشی راینودوره حضوری آنلاین طراحی داخلیدوره حضوری آنلاین طراحی خودرو
ارسال کننده: hasan pishahang
تاریخ: 1389/4/29
تعداد بازديد : 8607

دو طرح معرفی شده در این مطلب، از جمله طرح های پذیرفته شده در نمایشگاه Asia Now هستند که توسط دو نفر از اعضای سایت طراحی صنعتی به اجرا در آمده است. نمایشگاه Asia Now توسط dwell on design و با همکاری دیزاین بوم برگزار شده بود.

1- کانسپت Night light:
طرح Night Light که کانسپتی بود بسیار ساده در واقع نگاهی بود متفاوت در تلفیق مواد مصنوعی و مواده طبیعی که در این کانسپت، قصد طراح بیشتر جنبه پایداری (Sustainability) و سبز (Green) بودن طرح مطرح بوده است. این مقصود در فرمی احساسی (Emotional) و مینیمال به نمایش در آمده است. طراحان این کانسپت آقایان حسن پیشاهنگ و روح الله مریخ پور می باشند.

Night light Night Light

Night light Night Light

2- آب شیرین کن خورشیدی پرتابل بادی:
در این پروژه که با بررسی نمونه های مطرح جهان صورت گرفته است، هدف طراحی وسیله ای است که علاوه بر عملکرد خوب که عمل شیرین کردن آب است دارای معیارها و شاخص های خاص مردم مناطق کویری و بیابان های خشک نیز باشد. با توجه به اینکه گروه هدف این پروژه کویر و بیابان نشینان هستند، لذا در این پروژه سعی شده است که مسائل فرهنگی و روزمرگی این افراد در این پروژه لحاظ گردد. شاخص های طراحی و بایدهای این محصول شامل موارد زیر می باشند:
- پرتابل بودن و حمل ونقل آسان.
- متناسب با فرهنگ افراد و عشایری که در کویر و بیابان ها زندگی می کنند.
- متناسب با روش زندگی عشایر کویر نشین و بیابان گرد.
- استفاده از فرم های آشنا برای مردم این ناحیه.

آب شیرین کن خورشیدی Doolche

آب شیرین کن خورشیدی Doolche

با توجه به اینکه در کویر و بیابان ها آب شیرین قابل شرب برای ساکنین این نواحی وجود ندارد و یا به ندرت یافت می شود، به همین دلیل برای آنها آب از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است. به طوری این افراد روش ها و ابزار جالبی برای حمل و نگهداری آب دارند و به همین دلیل دارای روش زندگی بسیار متفاوتی با دیگر ساکنان روستایی وشهری نیز می باشند. به عنوان مثال عشایر بیابانگرد قشقایی دارای وسیله ای هستند که هم برای نگهداری و حمل آب و هم خنک نگه داشتن آن استفاده می شود که به آن به گویش محلی دولچه (کازرونی) می گویند. واژه کازرونی به این دلیل گفته می شود که ابتدا در کازرون اقدام به دوخت چنین وسیله ای با پوست حیوانات گردیده است.

دولچه دولچه کازرونی

لازم به ذکر است که این وسیله دارای جایگاه بسیار مهمی در میان عشایر قشقایی می باشد و به همین دلیل حتی الامکان سعی گردیده است که در طرح ارائه شده، شکل و فرم نهایی آب شیرین کن به آن نزدیک باشد.

واضح است که عشایر به دلیل کوچ نشینی و در راه بودن همیشه نیاز به وسایل و ابزار زندگی متفاوتی دارند که هم بسیار کارآمد بوده و هم حمل ونقل آنها آسان باشد. از جمله چادر که با این حال که از نظر جلوگیری از سرما و گرما بسیار کار آمد است، دارای حجم بسیار کم و حمل و نقل آن نیز آسان است و یا سه پایه از آن برای آویزان کردن و زدن مشک استفاده می شود که آن نیز بسیار کم جا و کارآمد می باشد.

چادر عشایر چادر عشایر

به طور خلاصه واضح است که محصول مورد نظر باید دارای ویژگی ها و شاخص هایی باشد که دیگر محصولات عشایر و کوچ نشین دارند و کافیست که برای طراحی چنین محصولی از ویژگی های موجود در محصولات روزمره خود این اقوام استفاده گردد.

عشایر عشایر

در نهایت این نکته نیز قابل ذکر است که برای طراحی محصولی که معرف فرهنگ باشد، بزرگ ترین و جذاب ترین منبع الهام، خود عشایر و محصولات و روش زندگی زیبای آنهاست.

طرح آب شیرین کن خورشیدی توسط آقای حسن پیشاهنگ ارائه شده است.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=705&rnd=6092

نظر بازديدکنندگان (18)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما